Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte CD/DVD längre


daniello

Rekommendera Poster

Hej!

 

För någon dag sedan så upptäckte jag att när jag gick på "den här datorn" så fanns inte min CD/DVD-läsare tillgänglig och inte min CD-brännare heller. Så jag gick i enhetshanteraren och kunde konstatera att det var något fel med dem eftersom det fanns ett gult frågetecken vid både CD/DVD och CD-brännaren. Jag vet inte hur det kan ha blivit så. Men så gjorde jag en systemåterställning vilket gjorde att det fungerade i en dag, men nu hittar inte datorn dem igen.

 

Samma dag som problemt uppstod var jag inne i BIOS men gjorde ingen ändring utan bara kollade, så det kan väl inte gjort så läsarna börjat krångla?

 

Eller skall jag avinstallera dem och installera dem igen?

 

 

/daniello

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan!

 

Verkar vara en klassisk drivrutin-bugg om man kan kalla det så. testa att gå in på enhetshanteraren och ta bort dem och gör sen en check efter nya enheter. och installera dem som vanligt.

 

Om inte det funkar så försök att installera drivrutinerna manuellt genom att ladda ner drivrutinerna för cd/dvd läsaren och brännarens på deras märkes hemsida.

 

 

http://www.eventr.se

 

[inlägget ändrat 2008-03-29 00:37:35 av dun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först så testade jag med att avinstallera både CD/DVD och brännaren och installera om dem, men fick inget positivt reultat. Datorn hittade båda men det gick inte att installera drivrutiner tror jag det var.

 

Sen så har jag försökt att hitta drivrutiner på Internet som du sa, men så läste jag när jag letade att det inte finns några drivrutiner till CD/DVd och brännaren.

 

Så nu undrar jag vad jag skall göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör finnas drivrutiner till dem, Som man ska kunna ladda ner. Det tycker i alla fall jag.

 

Annars får du kolla om du har kartongen och skivorna kvar från datorn och se om drivrutinerna ligger där och på något vis föra över dem från en annan dator. Struligt men det fungerar.

 

Jag hjälpte en närstående med hennes laptop då den hade tappat bort cd-spelaren och där stod det att det inte fanns drivrutiner på nätet. Men jag letade och hittade till slut så du lär också hitta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej men jag hittade någon konstig som inte fungerade. Men kan du inte länka till en drivrutin i fall du hittar en?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...