Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med seg bärbar dator


kungmats

Rekommendera Poster

Jag har denna bärbara dator:

 

Compaq Presario 2100(2126EA)

Celeron® CPU 2.00GHz med 1024MB ram, varav grafikkortet snattat lite så det finns 960MB "kvar". Jag kör XP-Pro(SP2) på den.

USB-portarna stöder bara 1.0 men med hjälp av PC-card har jag 2 st USB2.0-portar som jag använder till bla mitt trådlösa kort(Siemens Gigaset 54)

 

Jag har alla senaste drivrutiner installerade som jag kan hitta.

 

Jag använder den för att surfa, lyssna på webbradio och kolla lite på webb-tv. Inga häftiga spel. Några långsamma flashspel som Svenska Spels Poker och Couronne kanske, men inget kraftkrävande.

 

Den har fungerat bra men blir bara segare och segare. Jag installerade om XP för någon månad sen och den blev lite snabbare(i 2-3 dagar) men nu upplever jag den lika seg igen.

 

Jag har virusscannat med Avira Antivir som är det virusskydd jag har samt några online-scanningar (bl.a. Trend Micro) men inget av dom har hittat vare sig virus eller spyware.

Jag har också installerat System Mechanic som hittade lite fel och rättade till men den blev inte snabbare för det.

 

När jag startar datorn så har jag full anslutning till routern på 54Mbps men efter hand så tappar hastigheten ända ner till 5-10Mbps. Om jag kör med ett PC-Card Trådlöst-kort så har jag ju bara 11Mbps-stöd men jag får samma fenomen att hastigheten droppar av fast ända ner till 1Mbps.

 

Det är bara 32 processer startade(se bifogad bild).

Om jag kollar på min stationära dator så står CPU:n oftast på 0% i aktivitetshanteraren om jag inte gör något med den men i den bärbara så pendlar den konstant mellan 3-20% även om jag inte gör någonting alls.

 

Att lyssna på webbradio är nästan helt omöjligt. Den hackar och buffrar så man blir tokig. Har ställt om bufferstorleken både uppåt och nedåt men det gör ingen skillnad.

 

Tacksam för alla tips på vad jag kan göra/kolla för att förbättra prestandan.

 

[bild bifogad 2008-03-28 13:35:28 av kungmats]

1043503_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blåst ur fläkten med tryckluft och datorn känns inte varm. Hur kan jag kolla det på annat sätt? .... finns det något program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något du skulle kunna göra för att frigöra resurser och få datorn att orka mer, är att stänga av automatisk viruskontroll. Du har ju brandvägg i windows, så du behöver inte kolla samtliga processer hela tiden som virusscanners gärna gör.

 

Fast då måste du komma ihåg att regelbundet själv scanna datorn så du kan kan hitta eventuella virus som kanske hittat in.

 

Sen, defragmentera hårddisken. Hårddisken är oftast en av de riktigt svaga delarna i bärbara datorer. Men sätter med flit rätt långsamma diskar, för att dom inte ska konsumera batteri. Därför är det extra viktigt att defragmentera disken. Och jag skulle nästan rekomendera tredjepartsprogram för detta ändamål och inte windows inbyggda defragmentering.

 

Auslogics defrag är en gratisvariant som jag använder. Diskeeper är en komerciell variant som är JÄTTEBRA!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade CPU-Z och bifogar en html-dump

Själv blev jag inte klokare :)

 

[bild bifogad 2008-03-28 13:56:32 av kungmats]

1043515_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lädsen jag råkade säga fel första gången jag menade speedfan mycket ledsen dåligt av mig:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag "Defraggar" NU med detta ( www.auslogics.com/disk-defrag ) så får vi se hur det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört CCleaner också(som snattade mina kakor trots att jag bockat bort det :))

 

Du skrev ju speedfan på båda ställena :) .... ska testa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Speedfan och det säger att tempen på CPU:n ligger på 48-51 grader och det är väl inte så fel antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört defrag nu som gick betydligt mycket fortare än Windsows. Tack!

Ska testa datorn ett tag så får vi se hur den funkar.

 

Tack ska ni ha så länge! ... Poäng utdelas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser i bilden att du har en process som heter GUI.EXE, detta kan både vara ett bra process och en otrevlig. Sök igenom datorn och se efter i vilken mapp som du har en GUI.EXE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mitt trådlösa Siemens Gigaset USB-stick, så det är nog i sin ordning :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Bärbara datorer

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever nog att datorn är snabbarare att surfa med och starta program, men problemet med webbradion är kvar. Det både hackar och buffrar.

 

En annan bärbar som står precis bredvid fungerar klockrent, så det är inget fel på signalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja, det är det och jag har precis avinstallerat Mefia Player, tagit bort cookies, startat om, installerat Mefia Player igen och uppdaterat och startat om igen men det är precis lika illa.

Den fortsätter att buffra, buffra, buffra och hacka i ljudet även är den inte buffrar.

 

Tänkte prova med Real Player också, men SR har bara stöd för MP på det jag vill lyssna på.

 

[inlägget ändrat 2008-03-29 11:52:53 av kungmats]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan testa med attt.

1. Klicka på Alternativ på Verktyg-menyn på media player.

2. Klicka på fliken Nätverk.

3. Avmarkera UDP under Protokoll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har testat ett par dagar nu och just nu funkar webbradion MYCKET bättre. Om det är en tillfällighet eller om det beror på den bortkryssade UDP:n vet jag inte.

 

Har du lust att förklara UDP:n närmare? Har försökt att läsa lite men kommer fram till att UDP boder fungera bättre med multimedia än TCP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skönt att höra att det fungerar bättren ne det är jag inte bra på.http://sv.wikipedia.org/wiki/UDP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe! .... hade redan läst på Wiki :)

 

Tack för hjälpen ... du fick en till poäng :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...