Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vill gärna mörka skärmen


€inri

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har försökt få till mörkare skärm men inte lyckats. Har gjort tids-krävande försök, men under alla förhållanden återgår skärmen till ett förinställt, alldeles för ljust läge.

 

Skärmen är en 22" Samsung SyncMaster 226BW. Datorn har Windows Vista.

 

Har ringt Samsung produktsupport men fick inget användbart tips hos dem.

 

För normaltsurfande är det en hygglig färgåtergivning och inget att klaga på egentligen. Men det är när jag är inne (dagligt arbete) på en administrativ hemsida så har konstruktören ljusblå (som en av MFF:s urtvättade fotbollströjor) text på en ljusgrå bakgrund. Det blir alldeles för dålig kontrast (för mig) - och jag skulle vilja kunna reglera detta som man brukar kunna göra på t.ex. en gammal CRT-skärm eller TV-skärm.

 

Kan det vara något med Vista?

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något med Vista?

Nja, det är nog inte Vista som är boven men förvissa dig om att skärmen har sin egen drivrutin istället för Windows "one size fits all":

http://tinyurl.com/2uu9ox

 

Efter att Samsungs drivare väl har blivit installerad kommer datorn också att ha ett korrekt färgschema för skärmen. Eventuellt måste du själv ange att det ska användas men detta kan kontrolleras under Kontrollpanelen -> Anpassning -> Bildskärmsinställningar -> knappen Avancerade inställningar... -> fliken och sen knappen Färghantering... Fönstret Färghantering öppnas i vilket, under fliken Enheter, rätt .icm-fil ska anges. Exempelvis min skärm har i och med filen SM226CW.icm fått ICC-profilen "Samsung – Natural Color Pro 1.0 ICM" vilken självfallet är vald som standardprofil.

 

Detta var det grundläggande, och förhoppningsvis har problemet försvunnit efter att du är klar med ovanstående. Men jag blir lite lur på ifall du även har programvaran MagicTune installerad..? För då sätts skärmens knappar ur spel och den styrs istället då via MagicTune...

http://www.samsung.com/Products/Monitors/magictune/magictune_05s.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack f dina bemödanden. Dröjer nog ett tag innan jag ser

verkan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...