Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-bränning


kung_yoda

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag sitter här med min brännare och sliter mitt hår. Helt plötsligt vill den inte fungera för mig. Problemet är detta:

 

Normalt sett när jag sätter i en tom CD-skiva så brukar det ploppa upp lite olika valmöjligheter angående vad man vill göra med den tomma skivan. Detta sker inte längre. När jag sedan ska försöka bränna över fotografier till den tomma CD-skivan via Nero så säger programmet hela tiden att jag ska sätta i en tom skiva...trots att jag har en tom skiva i. Jag har försökt med ett antal olika tomma skivor men får hela tiden samma svar. "sätt i en tom skiva".

 

Detta problemet har jag inte när det gäller tomma DVD-skivor...men det känns onödigt att bränna över bilder på tomma DVD-skivor hela tiden.

 

Finns det ngn där ute som känner till detta problemet eller som vet vad man kan göra åt det?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Lisa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en DVD-brännare så finns det två lasrar, en för CD och en för DVD, det låter som att CD-lasern antingen är smutsig eller har gått sönder. Om den är smutsig så räcker det med att man köper en rengöringsskiva och kör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkert att det finns två lasrar i en DVD-brännare?

Dvs. två lasrar som "syns" när man tittar med blotta ögat?

 

I min HP-laptop så kan man se "laser-enheten" med blotta ögat. Det verkar bara finnas en enhet. (med tillhörande lins och mekanik).

DVD-enheten har lightscribe, DVD/R/RW samt givetvis CD/R/RW. Bara en "laser" verkar finnas. Är du helt säker på att tillverkarna inte lyckats integrera allt i en enda laser? (laserenhet)

 

(Jag har inte orkat googla på frågan, men när man googlar brukar de bästa svaren ändå hittas här..)

 

Edit: Även om allt är integrerat, kan givetvis ena lasern lagt av ändå. Ungefär som på en bil som har glödlampor med broms+bakljus i samma lampa.. Kom jag på alldeles nyss.. "Ena glödtråden sönder" typ.

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-25 19:47:46 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alldeles säker :thumbsdown:, men jag har för mig att det ska vara olika frekvenser på "ljuset" och då behövs det så vitt jag vet två olika lasrar. Men annars så har jag nog fått det från tidigare foruminlägg. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det sitter två lasrar i DVD brännarna men inte bara det, plockar man isär en brännare och studerar den så förundras man över hur dom kan tillverkas och säljas för några hundringar.

 

Det är väldigt avancerad teknik, strålen styrs enormt snabbt för att hålla strålens focus på spåret både i höjdled och sidled, den här länken visar i bild och beskriver ganska ingående hur brännarna fungerar, artikeln är mycket intressant.

 

http://techworld.idg.se/2.2524/1.140645

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åke!

Bra länk, poäng för det!!

 

Jag tog aldrig isär min DVD/CD-brännarenhet i laptopen, så jag såg bara en enda "enhet". (Antagligen den för CD, eftersom den "borde"vara tåligare än den för DVD..

 

Min morsa fick för sig strax innan jul att åka hem till mig och storstäda..

Inget fel idet.. Men en av datorerna hade en släde "ut".. Dvs. jag hade brännt en dvd kvällen före, och sedan stängt av datorn, med släden ute..

 

När morsan städade huset. då sparkade hon av dvd-släden. Sen la hon den i papperskorgen!

 

"Jag har inte slängy bort nåt!! Allt det viktiga kanske ligger i papperskorgen!" sa hon..

 

Där fanns släden!! Jag tryckte in den i DVD-brännaren, och jättekonstigt nog funkade den!!!

 

Lika bra som förr!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog aldrig isär min DVD/CD-brännarenhet i laptopen, så jag såg bara en enda "enhet". (Antagligen den för CD, eftersom den "borde"vara tåligare än den för DVD..

 

Nej, man ska inte plocka isär en brännare man försöker få att fungera då misslyckas man garanterat. Jag har själv plockat isär en men det var efter jag bytt ut den och jag plockade isär den i atomer av ren nyfikenhet.

 

Den man kallar lasern som man ser om man bara öppnar den är inte lasern, det är en lins som centrerar strålen, den linsen är gemensam både för CD och DVD och det är den man kan göra ren med en rengöringsskiva. Före innan strålen når linsen passerar den genom ett avanserat system med prismor men allra först djupt inne i brännaren sitter lasrarna så dom ser man inte om man bara öppnar den.

 

Där fanns släden!! Jag tryckte in den i DVD-brännaren, och jättekonstigt nog funkade den!!!

 

Ibland har man tur :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...