Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canon EOS 400D.. bra zoomobjektiv?!


kille85a

Rekommendera Poster

Hejdär!

Har en Canon EOS 400D och är nu på jakt efter ett bra objektiv för att kunna ta bra bilder på avstånd ifrån målet.

 

Men jag har ingen aning om vad jag ska leta efter riktigt när jag kollar på alla objektiv som finns.. Hittar ingenstans där man kan få se testbilder med olika objektiv osv.

 

hittade detta objektiv:

SIGMA Zoomobjektiv 18-200mm F3.5-6.3 DC

 

Är detta ett bra objektiv för att ta avståndsbilder?

 

Några andra tips på bra objektiv för att ta avståndsbilder med annars ?

helst inte så jättedyra, utan för en rimlig summa ..

 

är väl på jakt efter ett bra objektiv för ett pris upp till 4.000-5000 som mest kanske, möjligtvis kan jag sträcka mig till 6.000.. men det bästa skulle ju vara ett bra objektiv för ett pris runt 3000-4000 kr.

 

Hoppas någon kan ge mig lite tips och information om olika objektiv och hur jag ska veta ifall de är bra på avståndsbilder eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa objektiv med väldigt stort omfång (från vidvinkel till tele) brukar vara relativt stora kompromisser, det kan vara nåt att tänka på. Men som

 

Läs t ex om Nikons motsvarighet här (jag tror inte Nikon och Canon skiljer sig så rysligt mycket):

 

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-200_3p5-5p6_vr_afs_n15/

 

Läs sammanfattningen:

 

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-200_3p5-5p6_vr_afs_n15/page4.asp

 

Ett alternativ är att skaffa en telezoom som INTE går ända ner till vidvinkel. På så vis kan man få samma bildkvalitet till lägre pris alternativt bättre kvalitet till samma pris alternativt större omfång till samma pris, nackdelen är att man har två objektiv och då får man byta emellanåt.

 

Sen finns det klart godkända alternativ gjorda av t ex Sigma, Tamron och Tokina som brukar vara betydligt billigare och av nog så god kvalitet (kanske lika bra eller bättre ibland).

 

Edit: Såg att det var ett Sigma du länkat till...

 

[inlägget ändrat 2008-03-25 14:09:38 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det några speciella objektiv du skulle kunna nämna som du skulle rekomendera ? Ifall jag är ute efter att kunna zooma in det jag ska ta bild på, och ta bra bilder på avstånd.

 

Är det objektivet jag länkade till, något att ha ?

 

Jag kan väldigt lite om det här med olika objektiv och sånt.

Därför skulle jag gärna vilja att nån skriver olika objektiv här som matchar det jag är ute efter.

 

Kunna zooma in målet på avstånd och ta bilder med bra kvalite.

 

Gärna inte för mer än upp till 6000 kr. Det bästa skulle vara mellan 3.000-5.000 kr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...