Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dvd går inte att spela i vanlig dvd-spelare


Crante

Rekommendera Poster

Hej,

När jag bränner en film på dvd-brännaren så kan jag inte spela upp den på den vanliga dvd-spelaren vid tv:n. Det har fungerat tills nu, utan att jag gjort några förändringar. Problemet som uppstår är att skivan direkt hänger sig och kan inte spela upp skivan, det står "disc error" efter att dvd-spelaren stått o tuggat lite. Men kör jag den i dvd-brännaren som brände skivan så fungerar den perfekt. Uppenbart är min dvdspelare känslig. Jag har testat att spela upp skivor som jag bränt på samma sätt och dessa fungerar bra.

 

Vad kan problemet vara och hur kommer jag åt problemet?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I brännarprogrammet kan det finnas en ruta att bocka av för att stänga skivan. Kolla detta. Det borde i så fall gå att stänga en tidigare bränd skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen sådan ruta vad jag kan se, jag använder Nero 7. Men det går att titta på filmen jag bränt utan problem genom dvd-brännaren.

 

Kan det vara dvd-brännaren som är kass? Vilken brännare skulle vara den bästa i avseendet att kunna bränna filmer som skall spelas på en känslig vanlig dvd-spelare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget fel på brännaren. Men har du en äldre DVD-spelare till TV:n, kanske den inte klarar alla skivtyper, dvs DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW etc.

 

Försök också att prova dina brända skivor i nån annan (nyare) DVD-spelare.

 

Tack för poängen!

[inlägget ändrat 2008-03-24 22:41:40 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har fungerat utmärkt tidigare, samma brännare, skivor, brännarhastighet och dvd-spelare. Men något har hänt, frågan är vad det är som kan tänkas orsaka problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att sänka brännhastigheten?

 

Kan du spela upp dina tidigare brända skivor som fungerat i DVD-spelaren vid TV:n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, de som jag tidigare bränt på precis samma sätt fungerar i dvd-spelaren. Jag hade problem innan också, men de problemen gick bort när jag sänkte hastigheten. Jag kör nu på lägsta(2x).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om DVD-spelaren behöver en rengöring, alternativt utbyte. Jag skulle prova skivor som är köpta, och såna som är brända i en annan brännare.

 

Jag skulle också prova andra skivmärken, speciellt om de du har, har legat länge och kanske åldrats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att du skulle rengöra DVD-spelaren vid TV:n, men det skadar väl inte att rengöra båda.

 

Det finns speciella rengöringsset för CD/DVD, kolla hos TV/dator-handlare. Ska dock tillägga att jag inte har provat själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för hjälpen.

 

Om det inte hjälper att rengöra, kan du då rekommendera någon dvd-spelare som är bättre mot känsliga dvd-spelare som min? Är det skillnad på dyra och billiga brännare? Skivor har jag hört att Verbatim är bäst, får väl skaffa sådana.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen:thumbsup:

 

Kan inte på rak arm rekommendera nån DVD-spelare eller -brännare, men googling på test dvd burner och test dvd player kanske ger nåt. Har dock själv inte haft några som helst problem med ett flertal olika 300-kronorsbrännare. DVD-spelare vet jag mycket lite om, tyvärr.

 

Som du säger, anses Verbatim vara bland de bästa märkena. DVD-skivor har överlag dock betydligt fler läsfel än CD-skivor, så jag rekommenderar att du kopierar om dessa oftare än CD. Backup av viktiga data bör göras parallellt på olika media, t ex HD/CD/nättjänster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...