Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inspelningsbar DVD-spelare m m


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Är det möjligt att hitta en DVD-maskin för inspelning och med hårddisk, men som också har FireWire eller USB, varigenom det går att skicka videosignalen lågkomprimerad (DV-format 720x576) direkt in i PC:n för videofångst och redigering - sedan ut igen i redigerat skick för bränning med DVD-maskinen...?

 

Finns det sådant - eller har jag för stora förhoppningar ?

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det finns väl säkert någon sådan dvd (jag har ungefär en sån, dock ingen hårdisk)

men troligen inte så vanlig och då brukar dem bli dyr....

är det inte bättre att köpa en dvd brännare till datorn och någon förm av tv fångstenhet som ett tv kort så kan du spela in direkt till datorn redigera i datorn och sedan bränna ut filmen(eller vad det nu är)?

 

du sparar en massa tid (slipper föra över filmen till datorn och föra tillbaka den sedan) och förlorer inte lika mycket kvalitet som när du för över den fram och tillbaka.

 

en fråga varför ska det vara "lågkomprimerad (DV-format 720x576)" går det inte bra med vad något annat ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej gurre g

 

Tack för svar !

 

Jag har precis det nu som du förespråkar, nämligen videofångarkort, stora hårddiskar, DVD-brännare i PC:n och ett bra videoredigeringsprogram...

 

Det är bara det att man i stort sett är hänvisad till Pinnacles videofångarutrustning och vidhängande program, när man ska spela in från TV-utsändning. Hårdvaran är säkert bra, men programmen är skrutt. Bara en massa strul med tappade frames och haverier. På detta har jag tröttnat, som jag beskriver i ett annat inlägg nyligen.

Hittade annonser om EasyCap, en liten videofångare med USB-kontakt till PC:n och bl a S-video in. Med den skulle jag kunna tappa av från min videobandspelare direkt in till PC:n.... Men efter att ha läst allt gny på en diskussions-site om denna tingest, är jag inte beredd att satsa på den.

 

Lågkomprimerat...

Om jag tar in en högkomprimerad video som MPEG-2 eller -4 till mitt redigeringsprogram, där filmen redan har tappat ungefär 20% av bildkvalitén genom komprimeringen, och där den sedan omstöps till AVI-format, och efter redigeringen på nytt ska komprimeras till MPEG-2 för DVD-bränning så blir bildkvalitén miserabel.

Jag vill ha så många rutor som möjligt intakta vid klippningen.

Alternativet vore att man kunde klippa och redigera i MPEG-format, men jag vet inte om något sådant redigeringsprogram !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till DVD.

 

/lizardKng, moderator för Bildhantering

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 00:28:24 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara det att man i stort sett är hänvisad till Pinnacles videofångarutrustning och vidhängande program, när man ska spela in från TV-utsändning.

 

Är det verkligen så illa?

 

Det finns ju en uppsjö av möjligheter att få in TV i datorn?

 

Kan man sen inte spara det man ser finns t ex WMRecorder att tillgå som kan spela in de flesta videoströmmar.

 

Att fånga TV i DV-AVI känns rätt meningslöst, utsändningen är inte i den kvaliteten ändå. Det man ska göra är att spara orginalströmmen och redigera den.

[inlägget ändrat 2008-03-24 05:01:04 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack för ditt svar Lizard Kng !

 

Jo det finns säkert en uppsjö av möjligheter att ta in TV i PC:n, och lika säkert är att jag troligen inte har hittat dem alla ännu.

Men, de flesta tillverkare av dessa möjligheter tycks ha en skräck för att leverera utrustning och/eller mjukvara som framställer GigaByte-filer, och tror att ingen vill hålla på med så stora filer. Därför - och i vetskap om att den stora majoriteten av tilltänkta användare inte bryr sig om att redigera och skapa utifrån det inspelade materialet - låter man utrustning eller program komprimera resultatet till antingen MJPEG-format (MPEG-2 eller MPEG-4) eller decimerar man upplösningen till 352x288. Allt i det vällovliga syftet att skona användaren från alltför stora filer. Lite patetiskt idag när väldigt många billigt skaffar sig hårddiskar på hundratals GigaByte.

 

Jag vill åtminstone ha DV-format på mitt råmaterial, vilket innebär ungefär 3,3 MB/s, eller c:a 12 GB per timme. Då är det fråga om en AVI-fil med upplösningen 720x576. Alltså inte helt okomprimerad men i skapligt redigerbart skick.

Jag vill kunna lägga in titlar, övergångar (transitions) och klippa obehindrat, samt först därefter komprimera det färdiga resultatet till MPEG-2 för DVD-bränning.

 

Pinnacle har sin Studio (f n v. 11), som ger möjlighet att dels 'Capture' video från eget videokort med PCTV, dels att via en break-out box ta in videosignal från annan källa. Medlevererat finns också det s k MediaCenter som med olika inställningar kan ta in TV-sändning via samma hårdvara.

Man rekommenderar dock inte att använda Capture i Studio för ändamålet (varför finns den då....?) utan att man ska använda MediaCenter för inspelning av TV. Men den senare har bara DivX eller MPEG som alternativ, medan Studio även kan "leverera" DV.

 

Tyvärr är båda Pinnacles mjukvaror så sköra att de inte tål hantering utan att köra i diket och haverera. MediaCenter väl konfigurerat och med alla kanaler tillrättalagda, svarar - efter inställningarna - med att vägra tillträde till programmet; "Det saknas en resource-fil...." - plötsligt...

Studio hackar och levererar "dropped frames" i samma takt som inspelningen pågår.

Jag har skilda hårddiskar för Windows, Pinnacle, nedladdad fil, och renderingsfiler. Dessutom har jag Windows växlingsfil på separat mindre hårddisk. Är sedan länge medveten om faran med att blanda ihop dessa olika moment vid videohantering...

 

Avslutningsvis - ge mig några namn ur den uppsjö av möjligheter för TV till PC:n som finns ! Jag är på jakt....

 

Utveckla också gärna sista stycket i ditt inlägg, angående "originalströmmen", vad den innebär och vilka möjligheter du ser att spara och redigera denna....

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att du vill ha så bra kvalitet som möjligt men kvaliteten förbättras inte bara för att man får större filer.

 

Att spara TV-sändningar i DV-format vet jag inte riktigt vad det skulle tjäna till. Större filer förvisso men är verkligen utsändningen av sådan kvalitet?

 

En möjlighet som alltid finns är att kombinera två boxar: 1 som ger dig bilden i analogt format och en som konverterar till t ex DV-AVI. Vad gäller box nummer två i den kedjan har Canopus riktigt bra saker. Långt ifrån billiga dock.

 

Hur det skulle gå till att fånga orginalströmmen ska jag inte ge mig in på. Jag har aldrig varit ens i närheten att försöka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Större filer har naturligtvis inget egenvärde och är heller inget självändamål !

 

När jag talar om bättre eller sämre bildkvalitét som funktion av större eller mindre filer, handlar det enbart om låg- eller högkomprimerade sådana, d v s DV-format (AVI) gentemot MPEG-format.....

 

Komprimeringen går ju ut på masterframes och att så långt som möjligt enbart notera förändringarna utifrån dessa, vilket ju betyder en avsevärd skillnad mot en s k "originalström" och även det i någon mån komprimerade DV-formatet AVI. Inte minst i filstorlek. Det säger sig självt - tycker i alla fall jag - att ju fler 'äkta' bildrutor du har i ditt råmaterial, desto bättre bildkvalitet

 

För min del räcker det bra med DV-formatet, som jag får och har fått godtagbara resultat genom. Vill någon ställa ännu högre krav så får vederbörande gärna för mig köpa både den ena och den andra boxen för dyra slantar.

 

Det finns ju en uppsjö av möjligheter att få in TV i datorn?

 

Kan man sen inte spara det man ser finns t ex WMRecorder att tillgå som kan spela in de flesta videoströmmar.

 

Att fånga TV i DV-AVI känns rätt meningslöst, utsändningen är inte i den kvaliteten ändå. Det man ska göra är att spara orginalströmmen och redigera den.

 

Hade hoppats på en intressant utläggning om originalströmmar, då jag fick intrycket av stort kunnande på området, liksom angående den där uppsjön av möjligheter att få in TV i datorn....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar om jag gett intrycket att jag vet en massa om TV-fångst och orginalströmmar för det gör jag inte. Men jag vet att det har diskuterats mycket runt olika lösningar, bl a här på Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...