Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation av Windows 2000 P engelsk version


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag vill göra en ren ominstallation (clean install) av mitt W2Kp. Jag börjar med startdisketterna och sätter sidan i CDń, enligt informationerna på skärmen.

 

En bit ner i sekvensen kommer upplysningen att "setup" inte kan finna någon hårddisk och att installationen inte kan fortsätta.

 

Jag startar om datorn och måste då välja OS; antingen W2kP eller W2kP setup. Något sådant val har jag aldrig avkrävts tidigare.

 

Väljer jag då setup-alternativet kommer strax en blå skärm upp, med rubriken "Inaccessible boot device".

 

Väljer jag det första alternativet startar datorn som vanligt. Vissa funktioner t ex Excel fungerar inte; jag får ett felmeddelande som säger t ex att något service paket saknas. Det verkar alltså att vissa uppdateringar i W2kP tagits bort.

 

Jag tycker om det här gamla systemet W2kP, men inser att allting har ett slut. Om jag till slut lyckas med ominstallationen av OS, kommer jag då att kunna uppdatera det med Windows Update?

 

Tacksam för hjälp.

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator? Fabrikat modell eller moderkort?

 

Vad är det för hårddisk? IDE / SCSI?

 

Varför går det inte att starta installationen direkt från CDn?

 

(har aldrig använt bootdisketter till w2k men det beror givetvis på hårdvaran om det behövs eller inte)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag till slut lyckas med ominstallationen av OS, kommer jag då att kunna uppdatera det med Windows Update?

 

Visst kan du det, men om du har en äldre version av IE (vilket det var på min 2000 pro SP4 CD) så måste du först uppgradera den innan Windows update fungerar annars får du bara felmeddelanden när du försöker.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Datorn är ett hemmabygge från Komplett.se, se länk. Jag har haft den cirka 1,5 år och den har fungerat bra.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308347

 

Det går att starta installationen från CDn. Datorn kommer fram till samma två alternativ som jag beskrev i första inlägget. Väljer jag då alternativet W2kP (och INTE setup), kör CDn färdigt.

I "Device Manager" ser jag då att Universal Serial Bus Controller saknar drivrutin, trots att datorn anger att en rutin finns på c-disken. Mitt problem är nu att jag kommer inte ut på nätet med den datorn.

 

Detta har jag diskuterat på E-forum i nedanstående länk.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1037641

 

I ett försök att lösa detta, försökte jag göra en ren ominstallation av OS och hamnade nu i detta problem.

 

Jag är mycket tacksam för nya vinklingar på detta problem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag har läst igenom förra tråden jag var inte riktigt säker på exakt vad ni försökte få till men om jag förstår situationen rätt så har du ominstallerat Windows och sedan kunde du inte använda onboard nätverksuttaget?

 

Du har alltså CD'n med chipset drivrutinerna som kom med ditt moderbord?

Dessa skall installeras i Windows alltså inte boot installeras, det är windows som behöver drivrutinerna.

 

I så fall starta Windows normalt med adminrättigheter, sätt i CD'n med moderbordets chipsetdrivrutiner och välj att installera för onboard komponenter så som nätverkskort och ljud.

 

Så nu är frågan skall du reparera den installationen du gjort eller vill du börja om från början?

 

På komponentlistan från komplett som du länkade till så framgår det att du har en vanlig IDE PATA hårddisk på 80GB, det innebär att mycket av det strul som annars kan uppstå med att Windows inte kan identifiera hårddisken och att hårddisken är för stor för installationsprogrammet inte föreligger.

 

Vad som kan hända är att gamla filerna på hårddisken blockerar installationsprogrammet, vet inte varför detta inträffar men jag har sett det ett antal gånger, bäst är då att helt radera hårddisken om man vill börja om och börja på nytt.

 

I så fall kan du antingen använda en boot diskett för Win98 och ta bort alla partitioner med Fdisk, sedan köra ompartitionering/formatering med installations CD'n för w2k eller använda killdisk och radera innehållet på hårddisken innan du börjar på nytt med installationen.

 

Du hittar bootdisketter för win98 på bootdisk.com och killdisk på killdisk.com.

 

När du valt hur du vill göra så kan jag försöka guida dig igenom hur du gör steg för steg.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[....om jag förstår situationen rätt så har du ominstallerat Windows och sedan kunde du inte använda onboard nätverksuttaget?

 

Korrekt. Inte heller ett externt nätverkskort hjälpte.

 

Jag sätter i CDn med moderkortets rutiner, väljer "One touch setup" och får svaret att denna funktion inte behöver köras. Följande 3 rutiner är installerade: Realtek Network Driver, VIA Lan Drivers och VIA/SATA/IDE RAID Drivers. Räcker dessa rutiner?

 

Ytterligate alternativ på CD är VIA Chipset Drivers, VIA K&M800 VGA Drivers samt VIA Smart5.1CH Sound Drivers. Behövs dessa i mitt fall??

 

Jag tror det bästa är att rensa hårddisken från allt. Jag har försökt formattera om den, men får svaret att det går inte. Jag uppmanas "quit any disk utilities or other programs using this drive..."; jag har inga program program som går, vad jag vet.

 

Eftersom min dator har 2 hårddiskar, har jag flyttat över allt jag vill spara till den andra disken, som jag därefter kopplat bort rent fysikt; dragit ur SATA-kabel och strömkabel.

 

Den dator jag använder nu har ett Linux 7.10 OS. Kan jag ta ner Killdisk på denna dator och föra över programmet med t ex ett flashminne till min W2kP maskin?

 

Mycket tacksam för din hjälp med detta!!!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 10:51:14 av rickard 1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killdisk skall startas från diskett- eller CD-boot, enligt komplettlistan så har du en diskettstation på datorn har du en tom diskett så gå till http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

 

Ta hem den fil märkt:

Download Bootable Disk Creator for DOS version of KillDisk(Free)

http://software.lsoft.net/killdiskfloppysetup.exe

 

Sätt i en tom diskett i datorn och kör sedan den nertankade filen så skapas en boot diskett som du sedan startar datorn med.

 

flyttat över allt jag vill spara till den andra disken, som jag därefter kopplat bort rent fysikt

Mycket bra då finns det ingen risk att du av misstag raderar fel hårddisk.

 

När du sedan raderat hårddisken så bör datorn kunna boot'a med installations CD'n för W2k och du kan skapa partition och formatera.

 

När installationen är klar så lägger du på alla chipsetdrivrutiner.

 

Kolla också i bios hur onboard device är ställt så att du har enable på ljud och nätverk men auto eller disable på grafik.

Tunna/

 

Edit.

men auto eller disable på grafik.

Detta gäller bara om du har ett AGP grafikkort i datorn använder du onboardgrafiken så ställer du även denna till enable.

[inlägget ändrat 2008-03-24 11:11:56 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moment 22

 

Jag har två datorer. Den jag nu använder har ingen diskettstation och går med Linux 7.10 operativsystem. Den fungerar fint och jag är livrädd att också den skall krångla.

 

Den andra datorn har W2kP som operativsystem och är mitt problem. Jag kommer inte ut på nätet. Med den datorn kan jag alltså inte tanka hem någon fil, utan jag måste överföra killdiskfilen med flashminne eller CD.

 

FRÅGA1:

Kan jag tanka ner killdiskfilen med Linux-datorn, lägga den i ett flashminne, flytta flashminnet till problemdatorn med W2kP, sätta i en tom diskett i diskettstationen och klicka på filen i flashminnet, och på så sätt skapa en bootdiskett med killdiskprogrammet?

 

FRÅGA 2:

Jag har alltid trott att genom att formattera om en hårddisk, raderas allt på den. Vet du varför det inte går att formattera C-disken i problemdatorn med W2kP, som jag beskrev i mitt förra inlägg?

 

FRÅGA 3:

Min problemdator med W2kP har alltså två hårddiskar, vara den ena är urkopplad. Vad händer om jag kopplar in den urkopplade hårddisken med den SATA-kabel som nu går till C-disken, där alltså nu operativsystemet

ligger. I praktiken gör jag alltså min andra hårddisk till C-disk. Hur startar jag nu upp datorn och installerar W2kP på den disken??

 

Tillägg;

Jag har skapat och försökt köra en bootdiskett som jag beskrev under Fråga 1.. Sista steget, som är confirm action, har hakat upp sig; jag skall skriva ERASE-ALL-DATA, men jag kan inte få fram bindestrecken. Idiotiskt!!

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 16:45:06 av rickard 1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1.

ja.

 

Fråga 2.

Nej jag vet inte varför men jag har varit med om problemet ett antal gånger.

 

Av någon anledning så kan innehållet på en hårddisk, eller själva filstrukturen störa installationsprogrammet så att den inte vill eller kan ominstallera eller formatera.

 

Även om man med tredjepartsprogram formaterar om så vill den ändå inte gå vidare.

Om man då tar bort partitionsinformationen antingen genom fdisk eller genom att helt radera innehållet med killdisk så fungerar det igen.

 

Vad jag minns så har jag bara råkat ut för detta på datorer formaterade med NTFS så min misstanke/gissning är att det ligger i själva filstrukturen eller en kombination i NT och NTFS.

 

Fråga 3.

I så fall måste du göra ett par saker, det första är att koppla ur din IDE PATA hårddisk så att bios och installationsprogrammet inte har chansen att starta på den disken eller att du av misstag installerar på den.

 

Till vissa moderbord måste du ha en drivrutin för SATA, den finns på tillverkarens hemsida i ditt fall MSI och även på din moderbords CD, den filen måste föras över till diskett, inte säkert detta behövs men om du under installationen får meddelande om att hårddisken inte kunde hittas så är det den drivrutinen som saknas.

 

I så fall i början av installationen frågar installationsprogrammet om du behöver ladda in en drivrutin för SCSI så skall du trycka på F6, gör det och ha disketten berädd, den måste ligga på diskett, installationsprogrammet letar bara där och du har inget annat val.

 

När du sedan installerat klart w2k och du åter kopplar in din IDE PATA så måste du in i bios och ställa om så den hamnar som icke boot disk, har glömt vad termen heter men kan ta reda på det om du inte hittar det själv jag har en MSI dator som kanske kan vägleda i bios så du hittar inställningen, men detta kommer först efter det att du installerat på din SATA disk i så fall.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igen tack för din hjälp.

 

Jag har nu kört Killdisk på 74,5 GB.

 

Programmet anger som Ùnallocated 10,34 GB. När jag kör den på samma sätt verkar det som den tar bort en partition på noll sekunder. Är detta korrekt?

 

Hur stora partitioner skall jag ha, om några?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur man räknar, det verkar som om du inte skapade en partition på hela hårddiskens utrymme då du partitionerade första gången, om det oallokerade utrymmet inte var uttnyttjat så fanns det heller inget att nolla bara att ta bort den informationen.

 

Hur som, du bör ha en helt tom 80GB disk nu när den är klar.

 

Hur stora partitioner skall jag ha, om några?

 

När killdisk är klar skall du inte ha några partitioner alls kvar, hårddisken bör vara lika tom för installationsprogrammet som om den var helt ny och oformaterad.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bootade datorn med startupdisketter, 4 stycken, sedan uppmanas jag att sätt i CDń; den går ett tag, sedan får jag meddelandet att setup inte kan hitta någon hårddisk i datorn.

 

Jag bootar om med CDń direkt, samma svar.

 

För mig obegripligt. Jag har varit inne i datorn idag och flyttat filer från c-disken till en extern hårddisk; så c-disken finns.

 

Jag kom aldrig till att installera drivrutiner.

 

Kan du hjälpa mig med detta?

 

kan det vara ett hårdvarufel på moderkortet??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara ett hårdvarufel på moderkortet??

 

Troligen inte

 

Jag kom aldrig till att installera drivrutiner.

 

Om du installerar på din IDE PATA disk så behövs inga drivrutiner.

 

Börja med att kolla inkopplingen och byglingen av dina IDE enheter, kontrollera så att bios hittar dina enheter ordentligt.

 

Hårddisken skall byglas som Master och sitta på den yttersta kontakten på IDE kabeln, din CD/DVD skall byglas som Slave och sitta på kontakten i mitten.

 

Bios skall hitta hårddisken som primary master.

 

Jag är lite upptagen just nu men återkommer sedan med mer, därav det korta svaret.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag behöver nog lite mer detaljer.

 

Jag har ingen IDE-kabel utan smala SATA-kabler till hårddikarna. Möjligen skall dom kastas om på moderkortet. Det finns två kontakter.

 

DVDń sitter på mitt kontakten; den jag lägger CDń i.

 

Jag skall söka i BIOS för att hitta Primary Master.

 

Tack så hä långt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen IDE-kabel utan smala SATA-kabler till hårddikarna.

 

Ok, då stämmer inte komponentlistan du länkade till riktigt.

 

Har du SATA diskar så behöver du troligen drivrutinen för att installationsprogrammet skall hitta din hårddisk.

 

Du behöver kopiera från din moderborde CD eller hämta ifrån MSI -VIA SATA RAID Driver och lägga på diskett.

http://snipurl.com/22i4x [global_msi_com_tw]

 

Du söker:VIA VT8237® SATA RAID Driver (For floppy driver)

 

Sedan när du har drivrutinen på diskett, starta installationen från CD, du skall inte behöva använda startdisketter om installationsprogrammet startar ifrån CD vilket det tydligen gör?

 

När installationsprogrammet startar så börjar den ladda drivrutiner osv. håll koll på meddelandet i underkant av bilden, tryck F6 när du uppmanas för detta.

 

Bifogar bild på hur det ser ut.

 

Sedan kommer valet upp i nederkant att S specify additional device, tryck på S och då kommer det upp en uppmaning att stoppa in en diskett med drivrutinen för din hårdvara, i detta fall din SATA drivare.

 

Stoppa in disketten i diskettstationen och tryck på enter, låt disketten sitta kvar tills datorn startar om när installationen slutförts, den kan komma att vilja läsa på den vid flera tillfällen.

 

Du kan få markera din drivrutin från disketten välj då ut din VIA VT8237 SATA RAID driver och tryck på ok eller yes för att fortsätta installationen.

 

När du väl installerat drivrutinen så kommer installationsprogrammet hitta din SATA disk och installationen borde fungera utan problem.

 

Kontrollera att jag hittat just ditt moderbord så det inte också skilljer ifrån komplett listan, då måste du hitta just din VIA RAID drivare.

Tunna/

 

[bild bifogad 2008-03-24 21:34:08 av Tunna]

1042172_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört installationen som du sagt. Datorn har inte frågat efter de rutiner jag fick med moderkortet, förutom VIA SATA RAID Driver.

 

Allting verkar ha fungerat. Datorn formatterade om ett område på 76309 MB.

 

När jag sätter i CDn; jag fick med moderkortet kommer en ruta upp som säger: Please install VIA Chipset Drivers for the chip set first; before using "One Touch Setup" Jag gör detta.

 

I Device Manager har jag kvar ett gult utropstecken vid "Universal Serial Bus (USB) Controller, som också fanns med tidigare.

 

Vet du vad detta beror på?

 

Igen tack för hjälpen.

 

[inlägget ändrat 2008-03-25 00:35:48 av rickard 1]

 

I dag kom jag in på Internet. Jag gick först till Telia och tankade ner deras Säker Surf. Eftersom jag inte hade uppdaterat Windows kunde jag inte installera det. Jag gick vidare till Windows Update. När jag kom till tankning av SP4 blev processen avbruten, då jag måste gå in på en hemsida som inte var tillgänglig. Jag blev uppmanad att gå in på en sida rörande problem med nedladdnig av SP4. Denna kunde jag inte hitta.

 

Ungefär vid denna tidpunkt upptäckte jag att det inte gick att surfa på nätet. Trots flera försök kom jag inte ut.

 

Mycket tacksam för tips, om du orkar med.

[inlägget ändrat 2008-03-25 10:40:02 av rickard 1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Device Manager har jag kvar ett gult utropstecken vid "Universal Serial Bus (USB) Controller, som också fanns med tidigare.

 

Jag har tittat på MSI sidan jag länkade till tidigare, det bör finnas på din moderbords CD en drivrutin för VIA USB2.0 märkt att den är till för Windows 2000, den kan också finnas med i SP4 så om du inte hittar rätt på din CD så försöker vi senare med SP4.

 

För att uppdatera drivrutinen markera USB kontrollern i device managen (med gula utropstecknet) högerklicka och välj Properties, välj fliken Driver och tryck på udate driver, välj att manuellt söka och peka sedan på drivrutinen på din moderbords CD.

 

Går inte detta, radera den ifrån device managen och prova att installera drivrutinen manuellt ifrån MSI CD'n eller välj via kontrollpanelen att söka ny hårdvara, peka sedan på drivrutinen på MSI CD'n.

 

Fungerar inte det heller så provar vi att ta den via SP4 för w2k.

 

Hämta SP4 manuellt och bränn på en CD för lokal installation.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1001AAF1-749F-49F4-8010-297BD6CA33A0&displaylang=en

 

Hämta IE6 så att Windows update fungerar.

http://www.microsoft.com/windows/ie/ie6/downloads/critical/ie6sp1/default.mspx

 

Ungefär vid denna tidpunkt upptäckte jag att det inte gick att surfa på nätet. Trots flera försök kom jag inte ut.

 

Det är inte så att Telia säker surf blockerar din dator?

 

Får du ett IP nummer? Start->All Programs->Accessories->Command Prompt skriv ipconfig

 

Du kan också hämta ett bra verktyg att installera på din w2k dator för IP hantering, rekomenderas.

http://download.microsoft.com/download/win2000platform/wntipcfg/1.00.0.1/nt5/en-us/wntipcfg_setup.exe

 

Tänk på var filen läggs in vid installation så du sedan kan skapa en genväg dit manuellt från skrivbordet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som allting fungerar nu.

 

Det är första gången jag råkar ut för en sån här sak, dvs att jag plötsligen inte kommer ut på nätet (som var ursprunget till alla problemen), och jag undrar varför detta hände. Har det att göra med att jag har ett gammalt operativsystem?

 

Jag trivs med mitt gamla W2kP och tycker att Vista är onödigt stort och resurskrävande.

 

Hjärtligt tack för hjälpen; jag är mycket imponerad av dina detaljkunskaper, som verkligen kom väl till pass.

 

/Rickard

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det att göra med att jag har ett gammalt operativsystem?

 

Nej det har inget med det att göra, w2k kommer nog att snurra på ett tag till, det finns dessutom fortfarande dom som sitter med gamla Win9x datorer och även dom fungerar på Internet.

 

Däremot så har jag lagt märke till att fler och fler säkerhetsprogram så som antivirus och brandväggar inte längre fungerar på lägre plattformar än XP, fler och fler får problem med att brandväggarna stänger nätverket och det hela verkar bero på anpassningar till nya funktioner i Vista som gör att äldre operativ får problem.

 

Hade en längre diskution med Symantec om detta och dom menade att kombinationen av vissa datorer, operativsystem och deras produkter inte fungerade, resultatet blir att man får nergradera sina säkerhetsprodukter för att kunna få funktion på t.ex. Win98, W2k och även vissa XP datorer.

 

Min gissning är att din installation av Telia säkersurf kanske orsakade problemet, jag har själv inte Telia så detta blir bara en gissning men jag skulle inte bli förvånad om det visar sig att fler med Telia säkersurf upptäcker att dom får problem om dom kör på äldre operativ.

 

Kul att det fungerar nu i alla fall. :thumbsup:

Tunna/

 

Edit.

Händer det igen att du inte kan komma ut på Internet prova att avinstallera Telia säkersurf eller om du har annan säkerhetslösning och se om detta hjälper.

 

[inlägget ändrat 2008-03-26 16:39:24 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jo, visst ser man att det de äldre OS håller på att förlora stödet!

Ett exempel:

Jag använder AVG för antivirus i en Win 2000 SP4 dator och bytte från AVG 7.5 till 8. AVG kommer att sluta supporta 7.5 i slutet av 2008. Men AVG 8 suuprtar inte Win 2000 om någon av partitionerna kör med FAT32. Detta märks inte om datorn är virusfri. Men skyddet blev dåligtAVG 8 upptäckte virus men rensade inte allt somskulle bort.

Tills vidare bytte jag tillbaka till AVG 7,5

Råd inför uppdatering av AVG 7,5 till 8: Spara installationsfilerna AVG 7,5 före bytet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...