Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
musikcorner

VNC visar inte filmer

Rekommendera Poster

hej!

Jag har börjat köra med VNC allt fungerar bara det att den inte vill visa filmer!

man ser att tiden går och man kan spola fram och tillbaka men det blir ingen bild/ljud har det med inställningarna att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menar VNC, det är ett program som styr en anna data (typ som fjärrskrivbord).

Mitt prolem är att allt fungerar, flytta filer osv, men när man klickar på en film så kommer tex wmp (eller vlc) men inget visar filmen, det blir bara vsart och man ser att tiden går...

Någon som vet vad problemet kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att video oftast visas i sk overlay-mode, vilket är en hårdvarubaserad teknik på grafikkortet, via DirectX. Bilden passerar i det läget inte operativsystemet och kan alltså inte fångas in av något program (tex VNC). Jämför det med att ta en skärmdump (printscreen), då får du en svart ruta där videon visas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen måste VNC ha stöd för att läsa overlay (hur nu det ska gå till, eftersom inte OSet kan förmedla den informationen) eller så får du använda en mediaspelare som inte använder overlay utan DirectX VideoMixer, vilket inte är alltför många gör i dagsläget, men det kommer eftersom det är det sättet som rekomenderas from Vista.

Eventuellt kan det fungera med att använda VLC som mediaspelare.

Eller så skriver du en egen mediaspelare... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prövat vls, fungerar inte :(

Finns det inget annat?

Har ingen anning om hur man gör ett eget :S

EDIT:

löste det med hjälp av denna sida:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=655250

Nu ör problemet bara det att filmen hackar, skulle tro att det har med överföringshastigheten, men det borde ju inte vara något problem filmen är bara på 700 mb och eftersom jag kör genom det lokala nätverket så borde det gå i 100mb /s, eller?

Så vaför hackar det??

[inlägget ändrat 2008-03-23 18:34:00 av musikcorner]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu ör problemet bara det att filmen hackar, skulle tro att det har med överföringshastigheten, men det borde ju inte vara något problem filmen är bara på 700 mb och eftersom jag kör genom det lokala nätverket så borde det gå i 100mb /s, eller?

Så vaför hackar det??

Oavsett filens storlek, så måste samma data skickas på nätet (det är den visade filmens upplösning, inte filens upplösning, som skickas över nätet).

Dessutom är VNC ett undermåligt protokol, speciellt i dessa sammanhang. (Varför är du så förtjust i VNC föresten? Microsofts variant är ljusår bättre (och snabbare)).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, Finns det inget sätt att krympa filerna eller något sådant?

varför VNC?

Jo för att när jag prövar med microsofts "Fjärrskrivbord" och föröker hitta någon data såtår det bara:Det finns inga terminalserverar i gruppen "hemma" eller vad man nu har för grupp!

om du kan hjlpa mig lösa detta problem så kommer jag gladeligen byta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag lyckats kontakta datan, men nu måste jag logga in!

Problemet är att jag inte har ett lösenord, måste man ha det eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skappade ett lösenord och prövade logga in!

Det fungerade, det hackade lite men inte licka mycket...

jag håller på och laddar ner lite saker nu så vi får hoppas att det är det som sackar ner datan

tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

musikcorner: Om filmen finns i det lokala nätverket, varför försöker du spela upp den via fjärrstyrning?

VNC och andra fjärrstyrningsprogram är inte gjorda för att uppdatera skärmbilden så ofta som det krävs för att titta på film utan hackighet. Filmen ska först avkodas, visas på skärmen, skärmen ska kopieras, komprimeras om, skickas vidare till fjärrdatorn och avkodas igen...

Dela ut mappen med film och titta på den lokalt istället.

[inlägget ändrat 2008-03-24 10:58:44 av Linkowich]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...