Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

få bort vista


rabarberpaj

Rekommendera Poster

rabarberpaj

Det här inlägget hamnar nog säkert inte rätt, men jag hoppas jag kan få hjälp ändå..

 

Jag köpte för nån månad sen en bärbar dator med windows vista, nu är jag trött på vista och skulle vilja rensa datorn och installera med xp istället, problemet är programmen i den bärbara, drivrutiner och sånt, jag fick ingen cd skiva med till sånt utan får till svar att det behövs inte i vista, och det är ju bra, men hur löser jag det nu när jag vill byta operativsystem???

 

Hoppas ni förstår min fråga och kan hjälpa mig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kolla upp att aktuella drivrutiner stöds av XP.

Ladda hem och bränn på CD/DVD innan du gör ett skifte. Samt hämta hem en mjukvarubrandvägg och SP2 för XP.

 

Alltid smidigt att ha på skiva. Man känner sig rätt handikappad när man sitter med en helt blåst dator utan allt annars.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rabarberpaj

Hej!

 

Tack snälla för ditt svar.

 

Sp2 finns på min xp skiva så det är lugnt.

Vad menar du med ladda hem och bränna?? vad är det jag ska ladda hem?? drivrutinerna eller?? hur hittar jag dem isåfall??

 

Mjukvarubrandvägg?? ursäkta min okunnighet, men jag har northon antivirus, är det vad du menar??? och så finns ju windows egen brandvägg??? vet inte att jag har något annat nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp att aktuella drivrutiner stöds av XP.

Det troliga är tyvärr att det är ont om drivrutiner för XP till din hårdvara.

Så detta steg är mycket viktigt.

Jag råder dig att åta återställningspartitionen vara kvar (dvs. inte radera/formatera den) vid installationen av XP. Då kan du om du vill vid ett senare tillfälle återgå till Vista - du har ju trots allt betalt för att kunna använda (det i mina ögon överlägsna) Vista på din nya dator.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det jag ska ladda hem?? drivrutinerna eller?? hur hittar jag dem isåfall??
På datortillverkarens webbplats finns drivrutinerna för din dator, i ditt fall då förhoppningsvis även för XP och inte bara för Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rabarberpaj

Ok, tack snälla för tipset, att låta partionen vara kvar tar väl enormt med plats???

 

Kollade in deras hemsida och det finns drivruter för xp, men jag som inte är något data geni, fattade inte riktigt vilka drivrutiner jag behöver, och tex dvd program som finns på datan fanns inte alls på deras hemsida så det känns som att jag förlorar en himla massa, ångrar mig sååå för att jag var så dum och köpte en "färdig data" men men , jag ville verkligen ha vista och nu är det jättemånga av mina program som inte funkar ihop med det och säkerhetsinställningarna är jättesvåra, kommer inte in på min bank än en gång från denna dator, det känns INTE roligt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, återställningspartitionen bör inte ta upp enormt med plats. Ett par gig max.

Så om du inte har superont om plats så kan det som sagt vara smart att låte den vara.

 

Vilka program är det som inte fungerar med Vista?

Vilken bank är det som du har, har du diskuterat detta problem med deras kundtjänst?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rabarberpaj

Vad menar du förresten egentligen med återställningspartionen??

Sätter jag bara i windows xp skivan och när det kommer upp om jag vill ta bort partionen eller skapa en ny låter jag den andra vara eller??? hur kan jag "hitta dit" sen då???

Programmen som inte funkar är extra film, offixe tror det är 2002 jag har, psp, jag har swedbank och har inte diskuterat det med dem eftersom det är så tydligt att det är en inställning jag måste göra,, det är fler sidor jag har samma problem med, som tex försäkringskassan...

 

Jag tycker att vista är spännande och frächt, men man vill ju att saker och ting ska funka och det gjorde det med xp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man vill ju att saker och ting ska funka och det gjorde det med xp
Nja, snarare så vill man väl att det skall fungera bättre! :)

 

har inte diskuterat det med dem eftersom det är så tydligt att det är en inställning jag måste göra
Fast det har visat sig att deras tekniska support faktiskt är ganska bra på att hjälpa folk att få deras tjänster att fungera. Du är ju änå en kund hos dem och de har (eller borde ha) en vilja att hjälpa dig.

 

Vad menar du förresten egentligen med återställningspartionen?
Om du nu skulle välja att installera XP istället så skall du inte ta bort befintliga partitioner (eller skapa nya) under installationsfasen, det räcker i så fall att radera systempartitionen (C:).

hur kan jag "hitta dit" sen då?
Det borde framgå av dokumentationen som kom med datorn men det brukar röra sig om att trycka in en av F-tangenterna under uppstart. Ibland så måste man först från Windows mha tillverkarens verktyg skapa en boot-cd/dvd. Även detta borde framgå av dokumentationen. Annars så kan du kontakta tillverkarens support för att få hjälp.

 

Programmen som inte funkar är extra film, offixe tror det är 2002 jag har, psp,

Menar du Microsoft Office 2002? Den bör fungera med Vista, vad är det som inte fungerar?

Har du kollat med Extrafilm om det finns en version av deras mjukvara som fungerar med Vista?

Med psp menar du då Painshop Pro och i så fall vilken version?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rabarberpaj

Hej snälla rara du.

Du tar dig verkligen tid att hjälpa mig, så jag har kollat runt lite, och nu har jag fixat boot cd meddrivrutiner och annat.

Det var en sak jag reagerade på med vista att man inte får en cd skiva.

 

Jag ska ringa swedbank på tisdag och se vad de kan göra....

Det är office 2002, så fort jag ska öppna programmet ber han om cd skivan, gång på gång på gång, jag testade att köra in det i en annan data med xp för att se om det var skivan som det var fel på, men icke...

 

Paint shop pro version 8.

Fick testa version 9 av en kompis som faktiskt funkar, så jag får köpa den versionen istället, min började bli gammal ändå...

Extra film, det går ju iof att beställa direkt över nätet, kan ju skippa programmet...

 

Jag har nu bestämmt mig att behålla vista på denna dator och kämpa med att få in alla program som känns viktiga för mi istället.

 

 

Tack än en gång snälla du, jag hoppas jag kan få hjälp av dig nästa gång jag har problem.

 

 

MVH Terese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ringa swedbank på tisdag och se vad de kan göra...

På vilket sätt ser du att inte Swedbank fungerar, får du något felmeddelande? Hur är länken till Swedebank?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en sak jag reagerade på med vista att man inte får en cd skiva
Det har inget med Vista att göra det är hårdvarutillverkarna som har börjat snåla in på detta, tyvärr.

 

[...]office 2002[...] ber han om cd skivan, gång på gång på gång [...]
Ja det var märkligt, vet inte riktigt om man kan göra något åt det. Det är ju trots allt en rätt gammal version.

Om man läser lite på nätet så finns det många som kör 2002 men en del har problem med Outlook (2002).

 

Jag kör Paint shop pro 8 på min Vista (Ultimate 64bit) så det borde du kunna få till

 

Jag har nu bestämmt mig att behålla vista på denna dator och kämpa med att få in alla program som känns viktiga för mi istället.
Tycker jag verkra vara en bra inställning. Med lite tålamod och hjälp så bör du få allt att fungera :thumbsup:

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...