Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bra är brandväggen i ZyXEL 320 trådlös router


kacke_x

Rekommendera Poster

Jag är verkligen novisen vid spisen inom området nätverk. Nu har jag satt upp allting så att min bärbar kan se den stationära och vice värsa.

 

Men jag kommer inte åt filerna p.g.a. brandväggen Telia Säkersurf blockera i normalläge. Sätter jag den till fildelningsläge så funkar det.

 

Men då vill det till att brandväggen i min router säkrar mitt LAN. Så min fråga är ganska rakt på.

 

Är min brandväggen i routern tillräckligt bra så jag vågar sänka säkerhetsnivån på brandväggen i Telia Säkersurf?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen är i routern är mycket bra på att hålla tätt mot intrång.

Brukar du få larm om intrång från Telia Säker Surf?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte fått några indikationer om intrång från brandväggen. Det fick jag inte innan jag satt upp mitt LAN med router.

 

Men du menar att routerns brandvägg räcker och att jag kan sänka skyddsnivån eller kanske stänga av mjukvarubrandväggen på datorerna?

 

Vilken är bäst, routerns eller Telia Säkersurf brandväggen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla brandväggar, oavsett om det är en i hårdvara, som en router, eller en i programvara, t ex Telia Säker Surf, med bra inställningar klarar av att förhindra intrångsförsök. Fördelen med en programbaserad bra brandvägg är att den reagerar även på om det finns något i datorn (t ex ett spionprogram) som vill kommunicera med någon ute på internet, sådant släpper brandväggen i routern igenom gladeligen. Med en brandvägg i datorn så får du även möjligheten att isolera datorerna ifrån varandra utifall att en skulle bli nedsmittad.

 

Brandväggsprogram kan dock vara olika bra på att stoppa program i datorn från att nå internet, XPs egna brandvägg är usel i det avseendet t ex.

 

Slutsatsen är att jag tycker att du ska ha både en brandvägg i routern och i datorn.

 

Jag känner inte till vad fildelningsläge i Telia Säker Surf innebär så jag kan inte uttala mig om vad det innebär säkerhetsmässigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till vad fildelningsläge i Telia Säker Surf innebär så jag kan inte uttala mig om vad det innebär säkerhetsmässigt.

 

Fildelningsläget tillåter fildelning mellan datorerna i ditt egna nätverk. I övrigt fungerar dess brandvägg som vanligt med dess standardinställningar. Ingen anledning till att slå på routern brandvägg bara för att du slår på fildelningsläget i telia säker surf alltså.

 

För övrigt använder jag inte telia säker surf för jag tycker datorn blir lite seg. AVG-antivirus, xp:s inbyggda brandvägg och windows defender använder jag.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2008-03-18 15:30:31 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
För övrigt använder jag inte telia säker surf för jag tycker datorn blir lite seg.

 

Använder denna själv på en datorn här, och jag har inget sådant problem, tycker inte det segar ner, i och för sig så är det rätt bra snurr på datorn, så det beror väl på det antar jag.

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...