Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka forum ska finnas i Eforum


Cecilia

Rekommendera Poster

Stamgästerna i "Datorspel" kommer väl vara du, jag och Stålis! Skoj

 

Ärligt talat, så har jag mest bara kollat i detta forum, har inget minne av något inlägg där, är ingen spelfantast, även om jag ibland spelar, men då är det spel/pcspel som gäller.

 

Vet bara att frågar jag dom jag känner som kör konsol, oftast PS2-3 och Nintendo, och jag "pratar" spel, så tror dom att jag pratar om PC-spel, dom pratar konsol i samma läge.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Skapad
  • Senaste svar
Minns inte riktigt ditt förslag angående nätverks-kanalen men det var väl typ Hemmanätverk och Företagsnätverk?

Är lite högre upp i den här tråden:

* Kanalen Nätverk

 

- Är det ett bra förslag att slå ihop de nuvarande forumen

Hemmanätverket

LAN & WAN

Nätverket - mjukvara / operativsystem

Nätverket - switchar, routrar & hubbar

Nätverket - säkerhet & övervakning

till ett enda forum eller är något av dessa alternativ bättre:

1)

Hemmanätverk

Företagsnätverk

2)

Nätverk - hårdvara

Nätverk - programvara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det vore bättre om man delade upp dessa i två olika forum.

 

Det är ändå idag stor skillnad på en Konsol och ett Spel

I Spelkonsol så har det varit ungefär 50 inlägg på 2 månader, det är inte särskilt mycket, och hur många inlägg skulle det bli i ett Konsolspelsforum. Vad sägs om ett forum Konsoler och konsolspel?

 

Spelfusk har väldigt få inlägg, ungefär 30 inlägg på ett år. Det är väl lämpligt att det upphör också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Spelkonsol så har det varit ungefär 50 inlägg på 2 månader, det är inte särskilt mycket,

 

Nej det är det ju inte, speciellt om det då kanske också har varit en blandning av bägge, det är väl också lite så att spelfantasterna eller dom som söker sådan hjälp också söker sig till dom rena spelforumerna som finns.

 

Spelfusk har väldigt få inlägg, ungefär 30 inlägg på ett år. Det är väl lämpligt att det upphör också.

 

Finns många rena forum för dessa frågor också, så Spelfusk kanske vi kan ta bort, tittar man bakåt i dom senaste 100 trådarna så hamnar vi nere på 2005.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om dessa ändringar?

Det är de sista kanalerna nu, så passa på nu och gör er röst hörd! :thumbsup:

 

* Kanalen Systemutveckling

 

- Forumen VB.NET, Delphi och Lisp upphör och deras inlägg flyttas till Programmering - övrigt.

 

 

* Kanalen Webbutveckling & -design

 

- Nytt forum Ajax

 

- Forumet Webb - allmänt byter namn till Webbutveckling - övrigt.

 

- Forument Webbdesign byter namn till Webblayout och -design.

 

- Forumen Publiceringsverktyg, XML, XSL & DTD och CGI / Perl upphör och inläggen flyttas till Webbutveckling - övrigt.

 

 

* Kanalen Övrigt

 

- Forumet Datorkrig upphör och inläggen flyttas till Avreagera dig!.

 

- Forumet Bilar upphör och inläggen flyttas till Öppet forum! Ordet är fritt....

 

- Forumet Språkvård byter namn till Språk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Varför ska forumet VB.Net upphöra, även om C# är mer eftersökt som språk inom .Net så står VB.Net forfarande för en väldigt stor andel. Delphi och Lisp kan gå bort dock. Likaså kan Visual Basic-forum gå till Övrit, eftersom detta riktar sig till v.6 och nedåt.

[inlägget ändrat 2008-03-25 19:51:20 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska forumet VB.Net upphöra, även om C# är mer eftersökt som språk inom .Net så står VB.Net forfarande för en väldigt stor andel. Delphi och Lisp kan gå bort dock. Likaså kan Visual Basic-forum gå till Övrit, eftersom detta riktar sig till v.6 och nedåt.

VB.NET har haft 2 inlägg (frågor utan svar) i år så det verkar inte vara någon större behov av det forumet.

 

Visual Basic har haft 40 inlägg fördelat på 20 trådar i år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
VB.NET har haft 2 inlägg (frågor utan svar) i år så det verkar inte vara någon större behov av det forumet.

Det är för att folk inte lärt sig posta i rätt forum. C#-folket är bättre på detta, men väldigt många rent VB.Net-specifika frågor slänger folk in i ASP.Net. Det betyder inte att frågorna, nyttjandet och behovet inte finns.

 

[inlägget ändrat 2008-03-25 20:05:02 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumet Språkvård byter namn till Språk

Är det tänkt att diskussion av olika dataspråk också ska ske i det forumet?

 

Så värst många frågor om god och dålig svenska diskuteras ju tyvärr inte nuförtiden. De som borde vara intresserade, de som skriver i det närmaste oläsligt, deltar inte heller i språkvårdsdiskussionerna. Det är de redan goda skribenterna som gör det. Ändå tycker jag att ett forum som Språkvård behövs. Att uttrycka sig om inte korrekt så i alla fall begripligt borde alla sträva efter även i Sverige.

 

Att det ibland har droppat in någon fråga om översättning till latin tycker jag inte har stört. Om sen en frågeställare inte ger den minsta respons, inte ens på en humoristisk översättning av Anjuna, får han/hon faktiskt skylla sig själv om ingen därefter ger dem den korrekta översättningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för att folk inte lärt sig posta i rätt forum. C#-folket är bättre på detta, men väldigt många rent VB.Net-specifika frågor slänger folk in i ASP.Net. Det betyder inte att frågorna, nyttjandet och behovet inte finns.

Okej, VB.NET får en prövotid då. Men när du ser att trådar ligger fel så kan du väl anmäla dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Spelkonsol så har det varit ungefär 50 inlägg på 2 månader, det är inte särskilt mycket, och hur många inlägg skulle det bli i ett Konsolspelsforum. Vad sägs om ett forum Konsoler och konsolspel?

Även om jämförelsen blir en aning långsökt är det ändå nästan som att säga Dator och sen ta för givet att det är Datorspel man menar. :) Vem vet, kanske blir det lite mera populärt att avhandla spelen också här till konsolerna om det bara får ett eget forum, med rätt namn (därmed inte sagt att mitt förslag Konsolspel skulle vara det rätta (säljande namn är inte min gebit utan tycker sånt mest bara är fånigt =)).

 

Men Konsoler och konsolspel... varför inte, det namnet hade kanske innefattat typ Gameboy Advanced eller t o m "mobiltelefoner" också..? :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Forumet Språkvård byter namn till Språk

 

mbgtmari:

Är det tänkt att diskussion av olika dataspråk också ska ske i det forumet?

Nej, det hade jag inte tänkt utan innehållet skulle vara som idag. Det jag var ute efter var ett namn som mer motsvarar innehållet i forumet än namnet Språkvård. Det är mycket få trådar som handlar om språkvård, av årets nio trådar så är det en, eller möjligen två, som handlar om svenska språket och resten handlar om översättningar till/från latin eller engelska. Samma sak om tittar på äldre trådar också.

 

Men ordet Språk kan helt klart missförstås. Har du något bättre förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan ju en tråd bara befinna sig i ett forum åt gången. Om man ser ett språkligt missfoster i webutveckling som egentligen handlar om virus, ska det då till språkvård?

 

Nej det ska det ju inte.

 

Vad ska man göra, kopiera relevant del av inlägget och lägga in det i språkvård?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsol- och mobilspel?

 

Program - Konsoler och mobiler

 

Konsoler och mobiler, program- och hårdvara

 

Programvara för mobiler torde väl explodera snart?

 

Själv har jag blivit rätt intresserad av program till Symbian/UIQ3 i synnerhet, Symbian mer allmännt och Javaprogram tillmobiler ännu mer allmännt.

 

Som sagt, program till mobiler borde få ett bra eget utrymme - operativsystem, program, spel, ...

 

[inlägget ändrat 2008-03-26 02:06:03 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Men ordet Språk kan helt klart missförstås. Har du något bättre förslag?

Mitt förslag är att behålla namnet Språkvård, eventuellt byta till Språkfrågor.

 

Flashbacks språkdiskussionsforum heter Språk. Även om jag tycker att det kan vara uppfriskande att läsa olika trådar - ja inte språkfrågorna, de är de vanliga om de/dem/dom osv - i detta undergroundforum så behöver vi väl inte ta efter dem i namngivningen.

 

Det jag var ute efter var ett namn som mer motsvarar innehållet i forumet

Bra ambition men det är för svårt. Och är det så viktigt egentligen när det gäller detta ganska så obesökta forum?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här blir då den nya uppsättningen forum.

Något jag har missuppfattat, något ni inte gillar?

Går forumnamnen att förstå även om man inte ser kanalerna, t ex när man ska skriva ett nytt inlägg?

 

Film, foto & bilder:

Bildredigering, Film- & Videoredigering, Kameror,

Mediaspelare – Media Player m fl

 

Databaser:

Access, Databaser - övriga, Datamodellering, MySQL, SQL Server,

SQL Syntax

 

Eforum:

Diskutera Eforum

 

Hemelektronik:

DVD & Blu-ray, El & övrig hemelektonik, Hemmabio/HTPC

 

Hårdvara:

Bildskärmar, Bärbara datorer, Datorbygge/konfigurering, Grafikkort, Hårddiskar & Lagringsmedia, Hårdvara – övrigt, Ljudkort, Mac-hårdvara, Processorer, moderkort & minnen, Retro - datornostalgi, Skrivare, TV-kort

 

Internet & nätverk:

Chattprogram - ICQ, MSN m fl, Epostprogram, IP-telefoni, Internet – övrigt, Internetuppkoppling, Nätverk - programvara, Nätverk - hårdvara, Surftips, Webbläsare

 

Ljud och Musik:

Ljud & Musik – övrigt, Ljudformat (mp3, aac, ogg m fl),

Musikskapande på datorn

 

Mobilt:

Bärbart Ljud/Mp3-spelare, GPS, Handdatorer, Mobilt – övrigt, Mobiltelefoner

 

Operativsystem:

Linux & Unix, Mac OS X & Classic, Operativsystem - övriga, Windows 98 & ME, Windows NT & 2000, Windows Server, Windows Vista, Windows XP

 

Program:

CD/DVD-bränning, Kalkylprogam - Excel m fl, Mac-program,

Ordbehandling - Word m fl, Presentation – PowerPoint m fl,

Print - om trycksaker, Program - övriga

 

Spel:

Datorspel, Konsoler & konsolspel

 

Systemutveckling:

Utveckling för mobilt, C & C++, C#, Java, Programmering - övrigt, VB.NET, VBA, Visual Basic

 

Säkerhet:

Brandväggar, Skräppost, Säkerhetshål & Patchar,

Virus, skadliga program & motmedel

 

Webbutveckling & -design:

Ajax, ASP & VBScript, ASP.NET, Flash & Shockwave, HTML, DHTML & CSS, Javascript, PHP, Webbanalys, Webblayout & -design, Webbeditorer, Webbserver, Webbutveckling - övrigt

 

Övrigt:

Avreagera dig!, Ekonomi, Juridik, Karriär & Utbildning, Matematik,

På konsumentens sida, Språkfrågor, Öppet forum! Ordet är fritt ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser bra ut :thumbsup:

 

Ska vi inte passa på att slå ihop

Windows 98 & ME

och

Windows NT & 2000

till

Windows NT/98/2000/ME

(Framgent så kommer ju rimligtvis mängden nya inlägg i dessa forum minska mer och mer.)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det ser okej ut, varför inte som Cluster är inne på, slå gärna ihop Windows 98/ME och Windows NT/2000 till men kanske ett mer passande namn Windows OLD - 98/ME/NT/2000

 

Fler förslag?

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En utmärkt forumindelning, Cecilia. Komplettera nu bara med gästens Windows OLD - 98/ME/NT/2000! Det är ett roligt och praktiskt namn för tänk så lätt att fylla på med XP, vilket snart blir aktuellt om Microsoft själv får bestämma.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ändrat namn på ett antal forum.

 

Översikten av forumen i vänsterkanten verkar inte hänga med så jag kommer att prata med JoGi om det nästa vecka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Översikten av forumen i vänsterkanten verkar inte hänga med så jag kommer att prata med JoGi om det nästa vecka.

Det verkar ha rättat till sig under natten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar se bra ut Cecilia! :thumbsup: Kan nog alltid behövas lite nytt blod ibland, som rör om i grytan som du gör nu för att inte allting bara ska stagnera. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack! :)

 

Jämfört med vad jag skrev ovan så heter det numera Matematik & Naturvetenskap eftersom det ligger en del fysik- och kemifrågor där också.

 

Virus, skadliga program & botemedel kommer namnet att bli också.

 

[inlägget ändrat 2008-03-30 01:18:12 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha rättat till sig under natten.

 

Inte hos mig i alla fall ännu, kolla med JoGi i alla fall, så att det är rätt i scripterna.

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så har det hänt en hel del i vänsterkolumnens översikt i alla fall. Allt har jag inte gjort än, men det är några forum som bytt namn och/eller blivit flyttade till annan kanal.

 

Problemet är att kanalen jag bytt namn på (Film, foto & bilder) har försvunnit helt där, liksom i kanalöversikten och sökfunktionen. Forumen finns när man ska skriva nytt inlägg och när man söker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...