Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka forum ska finnas i Eforum


Cecilia

Rekommendera Poster

DVD-forumet, är som framgår tidigare, tänkt att byta namn till DVD och Blu-ray och även inkludera filmtips.

 

Och behålla forumet för CD/DVD-bränning under Kanalen Hårdvara.

 

Nä, inte lätt att få ihop alla forum rätt strukturellt, men vi får ta lite i taget, så ska det nog gå.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag tycker att Datorbygge/montering borde byta namn till Datorbygge/konfigurering. "Montering" har väl ingen roll i forumet..? Däremot har "konfigurering" stor betydelse. Vad folk verkar vilja ha mycket hjälp med är vad för slags hårdvara de borde konfigurera ihop för olika ändamål (ordet "konfigurering" ligger farligt nära "köpråd" för en del trådar ;-)).

 

Ordet har betydelse även bland mjukvara; vilket OS ska datorn konfigureras med, hur ska OS:et vara konfigurerat för optimal prestanda o s v, så faran är väl att det kanske hamnar trådar där som bättre då hör hemma under Operativsystem.

 

Sedan flyter förstås många saker in i varandra utan att det för den skull behöver bli off topic. Jag kan själv göra mig skyldig till att flyta iväg lite i trådar även om det då såklart beror på sammanhanget men försöker de gångerna iaf påtala detta och helst undvika det förstås.

 

Jag tycker förresten att Spelsnack samt Spel – övrigt är svåra att särskilja. Varför utesluter det ena det andra? Kan man inte helt enkelt ta bort dem och i stället ersätta med ett "Datorspel" och ett "Konsolspel" (nej, det är verkligen inte samma saker)"? Och så kanske ett särskilt kallat "Mobila enheter".

 

P.S. Vad har 90-talsarvet "Multimedia" där (under Spel) att göra? Jag tror att folk vet innebörden av ordet lika lite idag som man visste då. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bort med multimedia!

Som framgår i mitt första inlägg i tråden så är forumet Multimedia tänkt att få ett nytt namn och flyttas till den nya kanalen Film, foto & bilder.

 

Numera, åtminstone, ligger i Multimedia mest frågor som rör problem med olika media-uppspelare, WMP, VLC etc. Vad blir ett bra namn på forumet!

 

Edit:förtydliganden

 

[inlägget ändrat 2008-03-21 19:17:34 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om dessa ändringar?

 

* Kanalen Program

 

- Forumet Gratisprogram (freeware)

upphör och inläggen flyttas till Program - övrigt.

 

- Forumet Lotus Notes upphör och inläggen flyttas till Epostprogram

 

- Forumet Exchange upphör och inläggen flyttas till Epostprogram

Eller ska vi ha ett nytt forum för just Epostservrar?

 

 

* Kanalen Spel

 

- Forumet Multimedia flyttas till kanalen Film, foto och bilder och byter namn till Mediaspelare - Media Player m fl.

 

- Forumet Spel - övrigt byter namn till Datorspel.

 

- Forumet Spelsnack upphör och inläggen flyttas till Datorspel.

 

 

* Kanalen Säkerhet

 

- Forumet Virus - Antivirus byter namn till Virus, skadliga program & motmedel.

 

- Forumet Spionprogram (Spyware) upphör och inläggen flyttas till Virus, skadliga program & motmedel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Förekommer också trådar om folk som kopplar lampor, tvättmaskiner o s v i Öppet forum! Ordet är fritt....

 

Jag har funderat på om vi inte kan ha ett forum för sådant?

 

Kan ju gå in under Hemelektronik - övrigt?

 

Om forumet lönar sig vet jag inte och har heller inte undersökt hur många trådarna är och hur ofta dom förekommer. Kanske blir som Bilforumet här och får inte så frekvent besök.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett helt annat önskemål: Förhandsgranskning av inlägg före publicering. Vi som ständigt gör småfel eller konstiga syftningar skulle uppskatta att kunna se och läsa igenom inägget före publicering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett helt annat önskemål: Förhandsgranskning av inlägg före publicering. Vi som ständigt gör småfel eller konstiga syftningar skulle uppskatta att kunna se och läsa igenom inägget före publicering.

Läs tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1033724 och framför dina åsikter i det ämnet där i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker samtliga förslag låter bra!

 

Eller ska vi ha ett nytt forum för just Epostservrar?

 

Helst inte. Men det kanske skulle kunna finnas ett mer generellt forum för serverprogram?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 13:05:03 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumet Exchange upphör och inläggen flyttas till Epostprogram
Hmmm... tveksamt om det är rätt forum. Då känns nästan det nya/kommande (och sammanslagna) Windows Server mer rätt, iaf så tror jag att det känns mer naturligt för de som håller på med Exchange.

 

Eller ska vi ha ett nytt forum för just Epostservrar?
Känns överflödigt. Dels så är det inte så många frågor, dessutom så är de flesta (installationerna/konfigurationerna) e-postservrar ganska tydligt förknippade med ett specifikt server os.

Men det kanske skulle kunna finnas ett mer generellt forum för serverprogram?
Hmmm, har varit inne på det själv tidigare men jag är inte helt säker på kategoriseringen/gränsdragningen...

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Bytt KOD-taggar mot CITAT-taggar.

Cecilia - Moderator för Diskutera Eforum

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 16:43:07 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som ständigt gör småfel eller konstiga syftningar skulle uppskatta att kunna se och läsa igenom inägget före publicering.
Tips om du använder Firefox är att installera rättstavningstillägget:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/browse/type:3

rulla ned till slutet för Svenska (man kan om man vill installera och växla mellan flera olika språk).

Syftningsfel och grammatik klarar den dock ännu inte av :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kanske skulle kunna finnas ett mer generellt forum för serverprogram?

Ett webb- och epostserver-forum?

Spelforum får nog fortsätta att vara i Spel-kanalen. Finns det någon annan sorts x-servrar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
- Forumet Spel - övrigt byter namn till Datorspel.

Jag tycker som RN att det bör delas upp på Konsollspel och Datorspel. Jag inser att det inte går att sålla i redan skrivna inlägg och föra över till respektive kanal, så förslaget skulle vara att föra över befintliga inlägg till Datorspel och skapa ett nytt tomt Konsollspel-forum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett webb- och epostserver-forum?
Hmmm... jo iof men egentligen så har de inte så mycket gemensamt förutom att de ofta "byter tjänster" med varandra.

Finns det någon annan sorts x-servrar?
Spelservrar (men de vill iaf inte jag blanda ihop med förslaget ovan om det blir verklighet), FTP-servrar (som ju är vanligare att det ställs frågor kring), Databasservrar (som dock redan har egna forum), Media-servrar (streaming etc.) och ett par till men det känns lite krystat med tanke på historisk frekvens för sådana frågor.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från uppräknade programmen finns ju aspekter som administration av en server, domäner (?), filservrar, användare, rättigheter och sånt.

 

Men det kanske blir lite krystat med ett generellt serverforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]aspekter som administration av en server, domäner (?), filservrar, användare, rättigheter och sånt.
Jag har bara erfarenhet av installation/konfiguration/administration av windows-världen när det gäller sådant och där är detta samt AD/katalogtjänster, DNS, DHCP, fil- och print etc. så tydligt kopplat till själva os:et så att det blir som sagt väldigt krystat.

Möjligt att det skiljer i linux (körs mac som server någonstans?) men dessa frågor täcks väl ändå in i linux-forumet?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om dessa ändringar?

 

* Kanalen Program

 

- Forumet Gratisprogram (freeware)

upphör och inläggen flyttas till Program - övrigt.

 

- Forumet Lotus Notes upphör och inläggen flyttas till Epostprogram

 

- Forumet Exchange upphör och inläggen flyttas till Epostprogram

Eller ska vi ha ett nytt forum för just Epostservrar?

 

Exchange har väl mera med serververksamhet att göra, så då är det väl bättre att stoppa in denna med Windows Server?

 

 

 

Stefans inlägg kl 11:20...

 

Lägg dessa inlägg under Hemeletronik - övrigt

 

Men kalla det för Hemelektronik - el och övrigt istället, så man ser att även elfrågorna finns med, om vi ska fortsätta med att frågor om el, lampor, tvättmaskiner och sådant kommer.

 

 

Ingen som har funderat om den Virtuella verksamheten ?

 

Börjar bli vanligare och vanligare att man kör olika opsystem/program/servrar Virtuellt.

 

Microsoft Virtual PC och VMware är ju dom två stora.

 

Det har inte kommit så många frågor om detta ännu, men kommer troligen att öka framöver, var lägger vi sådant?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Microsoft Virtual PC och VMware är ju dom två stora.

 

Det har inte kommit så många frågor om detta ännu, men kommer troligen att öka framöver, var lägger vi sådant?

Jag undrar om det kommer växa så snabbt att det behövs ett eget forum. Operativsystem - Övrigt tycker jag duger för tillfället. Men annars får det väl bli ett forum med namnet Operativsystem - Virtualisering.

 

Vad gäller den pågående diskussionen om Exchange så skall den naturligtvis in i Windows Server, det finns ju otaliga andra servrar som körs under windows server som annars skulle förtjäna egna forum de med, men hela den här diskussionen startades ju just för att skära ned antalet rum, inte lägga till en massa fler. Varför skall just Exchange särbehandlas?

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 16:01:05 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det kommer växa så snabbt att det behövs ett eget forum.

 

Eget forum för dessa tänkte jag inte direkt på, mera på vilket nu existerande som det passar in i?

 

Det är ju noga räknat inte ett operativ, utan snarare program för att användas att köra ett operativ och köra vanliga program i detta.

 

Program - övrigt i så fall.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna skrev:

Jag tycker som RN att det bör delas upp på Konsollspel och Datorspel.

Det finns ett forum Spelkonsol, där ligger redan frågor om spel för konsoler, det bör väl räcka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster skrev:

Jag har bara erfarenhet av installation/konfiguration/administration av windows-världen när det gäller sådant och där är detta samt AD/katalogtjänster, DNS, DHCP, fil- och print etc. så tydligt kopplat till själva os:et så att det blir som sagt väldigt krystat.

Mycket av det du räknar upp ligger idag i Nätverket - mjukvara / operativsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, och att tala om "nätverksoperativ" idag känns ganska förlegat. Alla server os är mer eller mindre nätverksoperativ. Har för mig att jag nämnt att jag tycker att Nätverket - mjukvara / operativsystem känns överflödigt.

Tror att vi tjänar på att styra dessa frågor till Linux eller Windows Server, alt. Operativsystem - övrigt om det finns några kvar som kör Novell NetWare (som ju nu går mot Linux).

Minns inte riktigt ditt förslag angående nätverks-kanalen men det var väl typ Hemmanätverk och Företagsnätverk?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 16:47:57 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Det finns ett forum Spelkonsol, där ligger redan frågor om spel för konsoler, det bör väl räcka.

Förvisso finns redan det forumet men min tanke var att det kanske vore bra om man skiljde åt själva konsolerna respektive spelen för dem. "Spelkonsol" skulle då handla mer om konsolen som sådan, allt från 70-talsreliken Magnavox Odyssey (ni vet, tennisen mellan två streck och en fyrkant till boll :-)) till dagens Playstation 3. Och Playstation 3 är ju så mycket mer än bara en spelkonsol...

 

Tänkbara funderingar kan vara t ex varför ska man ha den ena konsolen framför den andra? Vad kan jag göra med en Playstation 3 respektive Nintendo Wii, utöver det självklara – spela?

 

"Konsolspel" skulle då förstås beröra själva spelen till konsolerna... Men kanske lite annat också som t ex "finns det nåt kul spel var jag kan sitta med min Xbox 360 tillsammans med min kusin med hennes PC och spela mot eller med varann?".

 

Några funderingar bara. :-)

 

Edit:

Var tvungen att söka upp en sida för den som känner sig lite nostalgisk..!

http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm :)

[inlägget ändrat 2008-03-24 17:57:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skriver...

 

Det finns ett forum Spelkonsol, där ligger redan frågor om spel för konsoler, det bör väl räcka.

 

Tycker också det vore bättre om man delade upp dessa i två olika forum.

 

Det är ändå idag stor skillnad på en Konsol och ett Spel, frågar man alla som spelar mycket konsol så får jag intrycket av att det är så.

Visst använder man spel i sin konsol också, men en uppdelning är nog inte så fel ändå.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna skrev:

Jag tycker som RN att det bör delas upp på Konsollspel och Datorspel.

Stamgästerna i "Datorspel" kommer väl vara du, jag och Stålis! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...