Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

biosproblem


Koads

Rekommendera Poster

Är det här man frågar om bioslösningar och tips på åtgärder ? Om inte så kanske nån snäll moderator kan flytta mitt inlägg till rätt plats...

 

Hejsan, jo de e så att det har blivit dax å blåsa min bärbara ren och installera linux och då ville jag som jag alltid gjort på min stationära köra in i biosen och där sätta om partitionerna. Även sätta igång att kunna boota från cd/dvd.

 

Dock så vill inte min lilla Acer Travelmate 4070 låta mig göra det. Jag har provat typ alla tangentkombosar som finns: f1 - f12, ctrl+alt+esc, ctrl+alt+s, ctrl+alt+ins ctrl+alt+del (vilket definitivt inte funkade). Plus en massa andra kombos som inte heller funkade.

 

Finns det nån som har tips om nåt program som kan ge access till bios i win ? eller kanske kan sätta på cd/dvd-bootningen igen.

 

MvH, Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Dock så vill inte min lilla Acer Travelmate 4070 låta mig göra det. Jag har provat typ alla tangentkombosar som finns: f1 - f12, ctrl+alt+esc, ctrl+alt+s, ctrl+alt+ins ctrl+alt+del (vilket definitivt inte funkade). Plus en massa andra kombos som inte heller funkade.

 

Finns det nån som har tips om nåt program som kan ge access till bios i win ? eller kanske kan sätta på cd/dvd-bootningen igen.

 

Enligt PDF-manualen (sid 45 - 46)här ska du trycka F2 under booten för att nå BIOS.

 

http://tinyurl.com/2b2zqk (förkortad länk)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan testat den knappen, men det enda som händer är att min dator piper och fortsätter att pipa när man trycker valfri tangent. Dvs, den hänger sig.

 

Jag ser, om än under en extremt kort tid, en markör på skärmen. I övrigt är skärmen svart från att jag trycker på power on tills att windows-inloggen kommer upp.

 

Vidare så vill jag klargöra att det handlar om en bärbar dator och inte en bärbar ren som jag upptäckte att jag skrivit. ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Koads skrev:

Har redan testat den knappen, men det enda som händer är att min dator piper och fortsätter att pipa när man trycker valfri tangent. Dvs, den hänger sig.

 

Du håller kanske tangenten nedtryckt hela tiden?

Då går det inte utan att datorn piper och ingenting händer.

 

Tryck F2 med korta intervall under uppstarten. Bör fungera då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr fungerar inte detta heller. Spelar ingen roll om jag trycker ned f2 med 10/100dels mellanrum, 1 sekunds mellanrum eller annat valfritt intervall.

 

Finns det nåt sätt man kan totalblåsa burken, rensa bios etc. så att det blir fabriksinställningar på burken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Finns det nåt sätt man kan totalblåsa burken, rensa bios etc. så att det blir fabriksinställningar på burken...

 

Det blir ganska svårt att göra när du inte kan nå BIOS för att ändra bootordningen (start).

 

Om du inte tvunget behöver Linux på datorn, så brukar tillverkarna ha en återställningspartition som är dold på hårddisken. Manualen jag länkade till i mitt första inlägg skriver kanske något om det?

 

Du aktiverar återställningen via en F-tangent vanligtvis. Står längst ned på skärmen vid uppstart också. Prova för att se om det fungerar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du aktiverar återställningen via en F-tangent vanligtvis. Står längst ned på skärmen vid uppstart också. Prova för att se om det fungerar.

 

Kruxet är ju att jag inte kan se nåt på skärmen förrns det står windows startas, förutom en markör/underscore som ploppar upp och försvinner igen efter ca 10 hundradelar.

 

Det jobbiga med situationen är dessutom att jag vid ev problem kan få tipset att boota in i felsäkert läge, men jag kan ju inte ens det. Vill kunna slå på möjligheten att boota från CD eller dylikt.

 

Kan jag resetta bios hårdvarumässigt ? Å vad händer då, slängs det på några biospasswords då ? Återgår Bios till det som var då den lämnade fabriken ?

 

MvH, Koads

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan jag resetta bios hårdvarumässigt ? Å vad händer då, slängs det på några biospasswords då ? Återgår Bios till det som var då den lämnade fabriken ?

 

Du kan plocka ut CMOS-batteriet och låta det vara ur en stund, för att senare montera tillbaka det igen. Hur det är placerat i en bärbar får du kolla i manualen eller liknande.

 

Har du password i BIOS av någon anledning, så försvinner dessa.

 

Vid en reset av BIOS återställs BIOS-inställningarna till hur dom var default. Alltså hur dom var innan du började meka med inställningarna därinne. Har du inte gjort några ändringar, så händer inget förutom att BIOS återställs förstås.

 

Har alltså inget med din tänkta formatering av hårddisken att göra.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det hjälpte naturligtvis inte heller, det enda som hände var att systemklockan nollställdes.

 

Tack iaf för att du försöker...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...