Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att köpa och installera Windows Vista?


@dy

Rekommendera Poster

Hej jag som student har en bra dator men tänker om kanske ett halvår förbättra den lite med ny processor och hårddisk. (moderkortet blir kvar).

 

Så är just i tankarna på att införskaffa Vista, studentversionen!

Men hur fungerar det i verkligheten? Ja menar, är licensen förbrukad om jag måste ominstallera operativsystemet på den nya hårddisken om ett halvår? Eller slutar operativsystemet att fungera när jag byter från en Core 2 duo till en Quad processor?

 

Jag ska oxå köpa Office 2007... är det samma där?

 

Någon som har erfarenhet av Studentlicensen o vet va som gäller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet, så gäller fortfarande följande...

 

Om du nu idag tänker skaffa studentversionen av Vista, bör väl handla om OEM-versionen, och du installerar denna på din nuvarande dator, sedan om ca ett halvår, så tänker du uppgradera lite, med bl.a en ny processor och en ny hårddisk.

 

Nu blir det troligen problem, för vad jag vet enligt Microsoft, fortfarande "har pratat med dom tidigare flera ggr", så får du INTE installera denna OEM-version av student-Vista på din nya hårddisk.

 

Därför att en OEM-version är direkt låst/knuten till en "1" dator/hårddisk.

Uppgraderar du med något men behåller hårdisken, då får du installera om igen, men du får alltså inte installera om på en ny hårdisk, så tolkar jag Microsofts licensregler gällande en OEM-version.

Krångligt och jobbigt detta med licensregler.

 

Jag brukar rekommendera att dubbelkolla med Microsofts support gällande detta, för att få ett säkert svar.

 

Kundservice

 

08-752 56 30

Telefontid måndag-fredag, kl 08.30-17.00.

 

http://www.microsoft.com/sverige/msab/cservice/default.mspx

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...