Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Akut hjälp, fire-wire?


Linday

Rekommendera Poster

Hej,

jag är otroligt frustrerad, jag ska nämligen göra en film i skolan och har fått en JVC-filmkamera (med tillhörande kasett) till detta och en USB-sladd.

Jag har hämtat hem Pinnacle studio 11 och trodde att jag kunde få in allt via USB-sladden. Men nej, ingen har informerat mig om att man tydligen behöver ett fire-wireuttag för att få in skiten samt en firewire-kabel.

Jag fick fel information och gick endast och köpte en firewire kabel idag för 100 kr, sedan upptäckte jag att det inte fanns något uttag på datorn för detta. Läser lite vidare och inser att jag måste köpa ett firewire-kort för 300kr. Stämmer detta?

Kommer det att fungera sedan, måste verkligen vara hundra på det, och sedan ytterligare en fråga, hur får man in ett fire-wirekort i själva datorn, man måste väl börja montera upp skiten? (jag har en dell-dator)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, det kommer fungera med ett FW-kort. Beroende på vad det är för dator, så finns det olika alternativ.

 

Är det en bärbar, finns det troligtvis inbyggt (en 4-polig kontakt). Dell har haft det i flera år på sina bärbara.

 

Är det en stationär, finns två varianter - PCI och Low-profile-PCI. Men även där har Dell haft FW-kontakter i flera år (6-polig).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som tillägg.

 

Instalationen är verkligen busenkel. Plugga in kortet, starta datorn.

[inlägget ändrat 2008-03-14 23:29:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sånt där fire-wire port idag, och dem i affären sa att jag skulle kolla om jag hade plats med PCI (tror det hette så) på datorn, hur kollar man sånt? Någonting om att det skulle finnas plats på MODE-kortet eller ngt?

 

[inlägget ändrat 2008-03-15 15:43:07 av Linday]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakpå själva datorn (stationär dator) sitter några långsmala plåtar under varandra, det är PCI platser, dom plåtar som har kontakter är upptagna har du tomma plåtar så har du lediga PCI platser.

 

Du måste öppna datorn för att montera, var försiktig men tryck dit kortet ordentligt och skruva fast med skruven, sedan fungerar det och som Lizard skriver det är Busenkelt !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns ju lugnt plats, sa det till han i affären, men han sa ngnting om MODE-kort, att det kan finnas ledigt minne på MODE-kort eller ngt. Att jag skulle kolla upp det i min manual eller i mina drivrutiner, hittar dock inte dem.

Men ska jag go for it? Har nämligen plomberat förpackningen så jag kan lämna tillbaka om jag inte skulle ha plats..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att det kan finnas ledigt minne på MODE-kort eller ngt.

Det var nog att det skulle finnas en ledig PCI-plats (PCI-kontakt) på moderkortet. Moderkortet är det stora kortet inuti datorn, så se efter om det finns en ledig kontakt på det som kan passa till Firewire-kortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har öppnat datorn, ser att det finns 3 vita och en svart grejj där man kan stoppa i PCI-kort (på det stora kortet dvs), en plats är redan tagen, antar atrt det är ljud eller grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vafan, datorn frös när jag installerade skiten, det kom upp ngn blå textruta, och ingenting fungerade, var tvungen att ta bort kortet igen, vad ska jag göra nu? finns det inte plats eller vad är grejjen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plats fanns det ju i alla fall. Du kan pröva med någon av de andra kontakterna. Se också till så att du stoppar ner kortet ordentligt, ända ner i kontakten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har nog inget med minnet att göra, konstigt att det inte fungerar det brukar aldrig vara något problem.

 

Är det rätt kort för ditt operativsystem ?

Satte du kortet i en av dom övre PCI portarna ?

Tryckte du i kortet ordentligt i kontaktraden, dom kan gå lite trögt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, första gången jag prövade var med det nedersta, då gav den inte ens någon signal. Andra gången prövade jag med den näst nedersta, det var då datorn hittade porten men stängde ner sig. Jag ska pröva med den nästöversta porten, då kanske det fungerar.

 

Det ska vara rätt kort för min dator..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska pröva med den nästöversta porten, då kanske det fungerar.

 

Ja prova en högt uppe, jag har själv aldrig använt dom två nedersta för jag har för mig att dom är av annan typ, någon kombination med den gamla ISA bussen, tror den funktionen fortfarande finns kvar i datorer.

 

[inlägget ändrat 2008-03-16 08:09:36 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det verkade fungera, ser att jag ahr en 1394-port på datorn. Och nu kom ytterligare ett problem, när ajg ska föra in video i datorn så funkar det inte, den hittar liksom inte kameran eller ngt. jag använder en JVC-kamera.. Vad ska jag göra nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Pinnacle Studio v11. Sen så installerade jag ett annat program som man fick med fire-wirekortet, men det funkade inte heller med den.. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skumt !

 

Vilken typ av kamera är det, DV eller DVD eller annan typ ??

har att göra med vilket format filmen har i kameran.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en DV-kamera.

Kan det vara något jag glömt, att typ installera drivrutiner eller ngnting?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej då, normalt behövs inga drivrutiner, om jag minns rätt så brukar det vara Plugg and Play och DV formatet brukar det aldrig vara något problem att föra över.

 

Har du full version av Pinnacle Studio ? du kan ju prova om det går att importera med Movie Maker som du har i din dator om du har home versionen av XP, i så fall hittar du Movie Maker under "Start / Tillbehör", om du får det att fungera ska du importera i DV-AVI format, du ska inte välja bästa format för min dator.

 

Om inte det här fungerar då bör du nog lyssna med affären där du köpte Firewire kortet och så är det trevligt om vi får veta här hur det går för dig !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt för din hjälp :) Prövade med en annan kamera, och nu fungerade det, kan vara fel på just den kameran jag prövade först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...