Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Administratör som XP pro


kacke_x

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har kört XP pro i ett par år men har nu shoppat en ny burk med Vista Home Premium.

 

När jag startade burken första gången så frågade om namn på användare. Jag knappade in mitt namn och fortsatte. Men sen upptäckte jag detta kontot är admin konto och det vill jag inte.

 

Jag försökte först göra om det till ett standard konto men då så Vista att det måste finnas ett konto med admin-rättigheter.

 

Då provade jag att döpa det administratör med det namnet var redan upptaget. Alltså finns det ett konto admin-rättigheter???

 

Är det något grundläggande som jag inte fattar eller har MS gjort något nytt med Vista? Kan jag logga in som administratör?

 

Jag vill ha det som i min XP pro: ett admin-konto som jag kan logga in på och fixa datorn och resten standard konto att arbeta i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adminkontot finns där men är inaktiverat. Sök här på Eforum så hittar du hur man aktiverar det, det gjorde jag. Det handlar om CMD och NET USE-kommandot, om jag minns rätt.

 

(Sitter på en snöpt XP på jobbet och kan inte ta fram detaljerna)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Förstår inte varför man ska behöva krångla till det på det sättet. Låter som om en utvecklare skrivit beskrivningen. Högerklicka på my computer och välj manage. Det ser precis ut som gamla vanliga xp. Där hittar du local users mm. Dubellklicka på admin och aktivera..

/Balthazar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...