Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Inst. av Win98SE påWin98.


jleijon

Rekommendera Poster

Som amatör föröker jag just nu att installera win98SE på en gammal burk där jag redan har ett skakigt Win98.

Detta funkar ej.

Systemet säger att jag ej kan uppgradera från den befintliga till den nya versionen.

Det är dock inte tal om enbart en uppgradering utan en ny fullinstallation.

 

Har sökt på forumet och fått många andra nyttiga tips men kan ej finna något kring detta.

 

Hur katten gör jag?

 

 

Mvh

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jleijon skrev:

Som amatör föröker jag just nu att installera win98SE på en gammal burk där jag redan har ett skakigt Win98.

Detta funkar ej.

Systemet säger att jag ej kan uppgradera från den befintliga till den nya versionen.

Det är dock inte tal om enbart en uppgradering utan en ny fullinstallation.

 

Du måste använda Startdiskett och formatera hårddisken, så att den blir helt tom. Sedan kan du med Startdisketten fortfarande i installera Windows98SE.

 

Välj stöd för CD-romspelare när datorn bootar (startar) på disketten

 

Om du inte har eller blivit av med din Startdiskett kan du hämta en ny härifrån:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som amatör föröker jag just nu att installera win98SE på en gammal burk där jag redan har ett skakigt Win98.

Detta funkar ej.

Systemet säger att jag ej kan uppgradera från den befintliga till den nya versionen.

Det är dock inte tal om enbart en uppgradering utan en ny fullinstallation.

 

Men det kan bero på vilka versioner du håller på med?

Om du haren fullinstallation i datorn nu, och du försöker lägga in en uppgradering så blir det stopp.

 

Vet du vilken version av Win98 som nu finns i datorn?

Win98 first edition eller second edition?

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Jag blåste c: där Win98 "first edidtion" fanns.

Skapade sedan en Bootdiskett enligt instruktion och påbörjade installationen.

Allt gick kanonbra ända till tredje (tror jag) omstarten av datorn. Tror att det är omstarten inna man angre licenskoden. Jag får då upp följande meddelande i dos-prompten " Windows skyddsfel starta om datorn".

Jag kan därefter starta om i Felsäkert läge men om jag startar om i normalläget så får jag samma felmeddelande igen. Jag har även provat att gör om hela installationen från början men med samma resultat.

 

Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började du med en ny partition, eller har du bara kört en ny formatering?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter trixande med Stetupen hittade jag en, som jag tror, felinställning. Plug and Play var inte aktiverat.

Därefter försöket jag mig på en ominstallation men då kunde skrothögen inte finna CD-rom driven. Startade då i felsäkert läge och till slut hittade jag CD-rom via Start/Run, (hittade den varken via DOS, Utfoskaren, eller annan väg) och kunde på så vis starta en ominstallation. Denna gång gick det vägen och nu såg jag att den även installerade drivrutiner, Plug and Play mm.

 

Så sent i natt verkar allt var på plats. Skall idag trycka in ett nätverkskort och därefter på något vis via Webben uppdatera allt som är värt att uppdatera för att därefter fixa virsusskydd, spionskydd, brandvägg m.m.

 

Hur skulle ni bärar er åt i detta läge?

Var skulle ni börja uppdatera?

Operativet först? Hur görs detta enklast?

Drivers? Finns det SW eller onlintjänster som automatiserar detta?

 

Win98lite.com säger sig ha en förträfflig packe med uppdateringar samt annat gott-blandat. Skräp eller? (http://www.litepc.com/98lite.html)

 

Mvh

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

via Webben uppdatera allt som är värt att uppdatera för att därefter fixa virsusskydd, spionskydd, brandvägg m.m

 

FEL

du måste installera brandvägg tex Zonealarm

INNAN

datorn ansluts till internet

eller ansluta den via en router med bra brandvägg tex Linksys WRT54GL

annars är det redan kört när du installerar brandvägg från internet.

Datorn är full med skit. Det tar idag bara någon minuts anslutning.

 

Har du inte CD-skivor med brandvägg, låna kanske på biblioteket.

Eller handla en datatidning med programm på CDn.

 

För övrigt en av familjens datorer kör sedan många år W98SE, Zonealarm brandvägg typ 2.1.44, används mot släktforskarsiter och för email.

Självklart kör vi inte Outlook eller Internet Explorer av säkerhetskäl utan Eudora Netscape och senare Mozilla.

Mozilla/Seamonkey uppgraderas då och då.

Inte en enda MS uppgradering är gjord.

Kruxet med MS uppgraderingar är ju att datorn kan upphöra att fungera pga att den nya "versionen" från MS kan fodra nya drivrutiner till hårdvaran.

 

Och tvärtom senaste drivrutin till en hårdvara kanske inte alls fungerar för den fungerar enbart med senaste version/uppdatering från MS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog försöka uppdatera viktiga uppdateringar som finns kvar.

 

Du kan titta på denna länk vilka som Microsoft har kvar idag.

 

http://tinyurl.com/2d24zg

 

T.ex skulle jag lägga in följande:

 

Windows 98, andra utgåvan-korrigeringsfil: Löser problem med USB-enheter som inte fungerar

 

Alla Säkerhetsuppdateringar som gäller, inkl för Outlook Express Webbläsare och liknande.

 

Men annars bör du följa jannejannes råd gällande att först installera en fungerande brandvägg och gärna ett virusprogram.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...