Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

URL med å, ä och ö


magnus_n

Rekommendera Poster

Jag registrerade nyligen www.karriärval.se (med ä). Adressen motsvaras av www.xn--karrirval-z2a.se (utan ä). Nu i efterhand har jag kommit underfund med att det bara är Internet Explorer 7 som kan "läsa in" url:er med å, ä eller ö. Har man tidigare webbläsare kan man lösa det genom en plug-in.

 

Jag vill kringgå detta på något sätt. Har en tanke om att lägga in ett asp-script på första sidan som säger:

om webbläsare=ie7 så www.karriärval.se

om webbläsare<7 så www.xn--karrirval-z2a.se

 

Är det någon som vet om detta skulle fungera eller har tips på annan lösning så att man slipper använda sig av www.xn--karrirval-z2a.se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl egentligen bara Internet Explorer 6 och tidigare som saknar stöd för internationella domännamn. Alla andra moderna webbläsare bör ha stöd.

 

Den bästa lösningen vore väl att skicka IE<=6 till karriarval.se och alla andra till karriärval.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att karriarval.se redan är registrerad av annan användare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske det vore ide att ta nåt annat namn istället? Risken finns ju annars att man hamnar fel utan att riktigt veta om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort är gjort. Adressen är registrerad. Nu försöker jag lösa det så smidigt som möjligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...