Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elregler i badrum


kalle2345

Rekommendera Poster

I vardagslivet duger de gamla definitionerna väldigt väl.

 

Vem som helst kan t ex kolla om en termometer visar något sånär OK genom att mäta temperatur på issörja och kokande vatten. 1 liter kallvatten ska väga 1kg o s v.

 

Bråkräkning är speciellt användbart med recept när man kanske har ett recept för 3 personer men ska laga för 4. Att med bråk multiplicera med 4/3 är inte så väldigt svårt.

 

Men på samma sätt som 1/12 är ett bråk är också 1/10 det. Det finns ingen motsättning mellan decimalsystem och bråk, inte som jag känner till i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bråk används ju fortf. i skolan. Ja, alltså i matten...

 

Eftersom den här tråden nästan spårat ur, vilket är kul, så kom jag att tänka på en sak ang. "är också ett.."

 

Min frus chef stämmer ofta möten på arbetsplatsen på klocklsag som 08:43, 14:16 osv...

 

Någon undrade hur f-n man kunde välja en sån tid men 08:43 är ju också en tid, lika exakt som 09:00.

 

Kanske "mer" exakt då 08:43 kanske uppfattas som just 08:43 medan 09:00 kanske uppfattas som "vid nio".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför välja en sådan tid - jo för att folk är, som du observerat, mer obstinata om att komma exakt om en minuttid ges.

 

Vi vet alla från vår studenttid att kl 09:00 innebär 09:15 :)

 

Det är ett jekla oskick att ha sådan tider, är svåra att hålla reda på. Håll till kvartar.

 

Lite mer att kolla med vatten, visar din termometer rätt?

1: Frys lite is

2: Krossa isen och blanda med ungefär lika mycket kallt vatten i en skål.

3: Rör runt lite.

Enkel regel - smältande is kan aldrig vara vare sig varmare eller kallare än exakt* 0 grader celsius.

 

Nästa försök, kokpunkt

1: Enkelt, koka upp vatten, håll det kokande.

Regeln enkel även här, kokande vatten kan aldrig*bli varmare än 100 grader Celsius.

 

* Fryspunkten relativt opåverkad av atmosfärens tryck, kokpunkten sjunker märkbart med trycket.

 

Nu har vi spårat ur...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...