Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elregler i badrum


kalle2345

Rekommendera Poster

Någon som vet eller kan tipsa om var man få reda på vilka elinstallationsregler som gäller i våtutrymme.

Behöver ett generellt svar gärna innan helgen är slut.

 

Det behöver inte vara så detaljerade anvisningar.

Tanken är att installera tvättmaskin i ett badrum där själva badkaret är borttaget och det finns en dusch istället, ingen duschvägg eller cabin finns, så vattnet kan teoretiskt nå tvättmaskinen.

 

Det finns väl avståndsregler samt jordfelsbrytarregler för detta,

någon som grovt vet vad som gäller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Detta bör väl en behörig elektriker känna till och en sådan måste du ju anlita i vilket fall som helst. Gäller det fasta elinstllationer så måste detta göras av behörig expertis.

 

Vad gäller de generella reglerna som elektrikern måste följa känner jag dessvärre inte till dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få en del info via http://www.elsakerhetsverket.se/

sökord badrum

 

Du ska se till att tvättmaskinen installeras "fast" och inte via ett vägguttag (olika zoner dvs. avstånd gäller från dusch till uttag och då slipper man räkna med detta).

Elsäkerhetsverket menar att man inte ska klippa stickproppen men återförsäljare jag talat med menar att garanti gäller ändå, om man installerar fast.

 

Jordfelsbytare räddar liv så det är dumt att inte installera en sådan även om lagen skulle tillåta att man är utan.

 

[inlägget ändrat 2008-03-08 20:05:14 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

Jag skall givetvis inte utföra egna elinstallationer.

Håller endast på i planeringssyfte.

Jag har iallafall klart för mig att det krävs jordfelsbrytare om man

har 220V uttag i badrummet.

Jag var lite nyfiken på det här med zoner.

Jag har tidigare någonstans sett en skiss med mått

hur långt ifrån vattenbegjutning man måste sätta uttagen.

Kommer inte ihåg var jag såg den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Någon som vet om det finns något bra svenskt forum som är specialliserat på El och VVS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall koppla in en nyköpt tvättmaskin och det står att vattentrycket måste ligga mellan 1-10 Bar. Är det högre så krävs en reduceringsventil.

Har fått info att mitt tryck i ledningen skall vara mellan 6,6-6,7 Mpa.

Har försökt omvandla detta och kommer fram till att vattenledningstrycket är alldeles för högt för tvättmaskinen.

Stämmer detta verkligen. Låter som något är fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan garantera att det inte är 66 Bar i vattenledningsnätet...

men 6.6 Bar låter mycket rimligt.

 

Varifrån kommer uppgiften om enheten MPa?

 

Jag har varit i VA-branschen (men som elektriker & ingenjör) sedan 1990 och "gubbarna" pratar alltid i kilo när det gäller vattentryck. Jag använder Bar till instrument och i övervakningssytem mm.

[inlägget ändrat 2008-03-23 20:30:15 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså kg/cm2

 

Det är vanligt att man pratar om "kilo" som en förkortning av kg/cm2 när det gäller vatten- och lufttryck

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick uppgiften 6,6-6,7 Mpa (litet p)i ett tidigare mail från VA-Chefen. Några 67 Bar kan det inte vara i ledningen, så uppgiften är säkert felaktig. Har nu installerat mina maskiner och allt funkar bra.

Tackar er alla för fin hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vad bra :thumbsup:

 

VA-chefen får nog läsa på lite hur SI-systemet fungerar (det ska t ex vara "Pa" och inget annat), man kan ju inte slarva hur mycket som helst bara för att man är chef ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SI-systemet suger!

 

SI-enheten för massa är kilogram.

Hur fan har idioterna tänkt? Var dom aspackade?

 

(prefix i en grundenhet..)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja det är ju en lustig detalj. :)

 

Bortsett från den lilla detaljen så är jag hemskt glad att slippa t ex 12 som divisor (fot<->tum) och liknande som vissa västerländer envist biter sig fast vid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en annan definition om du kan :)

 

fast de har ett problem - referensvikten (som finns i Paris) förändras. Ett kg är inte längre säkert ett kg samt den är inte så himla lätt att reproducera. En tanke med ett SI-mått är att man i ett vanligt laboratorium ska kunna framställa en referens som stämmer med definitionen. Inte så enkelt när det gäller en massa.

 

Man jobbar dock på en ny definition. En liter vatten duger inte.

 

Se kortfattad info på svenska

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kilogram

eller lite mer omfattande på engelska:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kilogram

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl en liter vatten vid +4c som skulle vara ett kilogram, om jag inte minns fel från gymnasiets fysiklektioner..

 

Det där med SI-system versus anglosaxiska/angloamerikanska system vette faen..

 

SI-systemet jobbar med decimaler i praktiken, brittiska och amerikanska system jobbar med bråk. Utan mekaniska/elektroniska hjälpmedel är det jobbigt att huvudräkna i decimaler. Imperial standard/ US standard jobbar med bråk. Bråk blir också betydligt exaktare än decimaltal.

 

Skulle mänskligheten någongång i framtiden berövas sina datorer/miniräknare, kommer folk att räkna med bråk igen!

 

Finns många fördelar med bråk och mått som baseras på kroppsdelar.

(tum, fot etc.)

 

Bråk är egentligen lysande! 1/3 exempelvis kan inte skrivas decimalt..

 

[inlägget ändrat 2008-03-28 17:22:39 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämtar du eller? ;)

 

På vilket sätt är 1/3 tum mer exakt än 1/3 meter? Det kan jag inte förstå.

 

Ett problem som bråk har som inte existerar bland decimaltal är krånglet att jämföra/ordna dem. Att ordna 1/2, 9/16 och 7/12 tycker då jag är krångligare än de decimalutvecklade talen. Men det är en parantes i sammanhanget.

 

Om 1dm ska uttryckas i cm är det mycket enkelt: 1dm=10cm, 27dm = 270cm o s v.

 

Om 1 fot ska uttryckas i tum ska man multiplicera med 12. 1 fot = 12 tum, 27 fot=27*12 tum. Det tycker i alla fall jag är svårare än att multiplicera med 10 men det är ju jag det.

 

Gymnasiedefinitionen på kg får väl anses vara en mycket grov approximation :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl en liter vatten vid +4c som skulle vara ett kilogram, om jag inte minns fel från gymnasiets fysiklektioner..

Som lizardKng skriver, en grov approximation.

 

För att vara exakt måste du veta

1: Att det är bara vatten i behållaren

2: Alltså INGET annat, ingen tungt vatten exempelvis.

3: Antalet vattenmolekyler. Inget annat godkänns.

 

och du - det går att räkna SI-värden i bråk även de. 1/3 + 1/3 + 1/3 (liter) = 1 (liter)...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nja...

 

Franska revolutionen 1789 innebar också en revolution bland "mått och vikt".. Tum, fot, spann, hinkar, läster etc. (vilket det fanns tusentals av) blev meter, liter etc. etc.

Dåförtiden satte man 1 kilogram = 1 liter 4-gradigt sötvatten.

Exempelvis. Något som (dessbättre) dog med revolutionen var att man satte veckan till 10 (tio) dagar, med en dag ledigt. (Gillades inte av folket).

Månaderna blev tio, istället för tolv. Dygnet fick 20 timmar. (2x10).

 

Om vi återgår till decimal- versus bråkräkning, kan man, om man behärskar bråkräkning, få fram oerhört snabba och exakta resultat med bråkräkning. (Under förutsättning att den gemensamma standarden har gemensamma bråk) Minsta gemensamma nämnare!

 

Det där med "tungt vatten" (deuterium) "D2O", var okänt 1789. Man tog helt enkelt en liter vatten (från närmsta sjö eller liknande) och avgjorde standarden. Naturliga måttstockar är överlägsna, om man tänker på att dessa är "allmänt" tillgängliga. Varje "stackars" u-landsmänniska som helst i en u-landsskola har hyfsad möjlighet att få fram en liter vatten.

(exempelvis). Att däremot få fram en argonlaser (som standarden sa på 1960-talet om jag minns rätt), vet jag inte ens om jag kan fixa.. Men jag har en vattenkran.. ;)

 

Går vi tillbaka till ett "naturnära" bondesamhälle, så går vi tillbaka till bråk! (det är jag säker på!)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...