Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE primary channel slave drive error


hoff

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis installerat om en gammal dator där hemma (Från Windows 98 till 2000). Verkade fungera bra tills jag startade om den. När den startar står det Enter Setup, Press F2 key en lång stund innan (det brukar det göra men inte så här länge):

 

IDE Primary Channel Slave Drive Error

Equipment Configuration Error

 

Press F2 key to enter Setup or F1 key to continue...

 

kommer upp. Vad är problemet och vad kan jag göra åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler än en hårddisk i datorn?

 

Har du fysiskt ändrat på IDE enheterna, tagit bort, bytt ut, flyttat eller lagt till någon enhet (hårddisk CD/DVD).

 

I så fall kontrollera byglarna, Master/Slave.

Det kan bara finnas en master och en slave på varje IDE kanal(kabel).

 

Master kopplas på den yttersta kontakten på IDE kabeln och Slave på den i mitten.

 

Den kontakten som sitter längst ifrån mittenkontakten skall sitta i moderbordet.

 

Är det en uppgradering från Win98 till W2k?

Det är bättre att börja från början istället för att uppgradera då Win98 inte har mycket gemensamt med W2k, oftast kan det bli strul med installationen men du kan kanske reparera din nya W2k installation ocm du gör om installationen och väljer att reparationsinstallera, du får det valet om installationsprogrammet hittar din trasiga w2k installation under installationsfasen, markera den då och välj att reparera.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har inte ändrat något på hårdvarufronten. Installationen jag gjorde var ingen uppgradering utan jag tog bort allt gammalt helt och hållet.

 

Jag provar att reparera operativsystemet och ser om det fungerar.

 

Hårddisk, diskett-station och cd-läsare sitter med egena sladdar till moderkortet, är det fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk, diskett-station och cd-läsare sitter med egena sladdar till moderkortet, är det fel?

 

Nej det är det inte, men det förutsätter att både hårddisken och CD är byglade som master (MA) och att dom sitter på den yttersta kontakten på den breda IDE kabeln.

 

Hårddisken bör sitta i kontakten på moderbordet märkt IDE1 eller CH1 och CD i IDE2 eller CH2.

 

Diskettstationen har ett annat gränssnitt och har en smalare kabel.

 

För att kolla byglingen så sitter det på baksidan av IDE enheterna (där kontakterna sitter) en liten stiftrad där det sitter en liten bygel som kan flyttas för olika funktioner, det brukar stå på ettiketten på enheten eller instansat i plåten vilken possition som är Master (MA) Slave (SL) eller Cable Select (SC).

 

Bifogar en bild som visar exempel på bygling för hårddisk.

 

Viktigt också att bios är inställd för att ha rätt boot ordning (start ordning), i ditt fall skulle jag rekomendera följande boot ordning.

1.Diskettstation 2.Hårddisk 3.CD

 

Boot ordningen hittar du i bios under rubriken Boot, Boot sequence, Boot priority eller liknande, olika bios olika namn på samma funktion.

Tunna/

 

[bild bifogad 2008-03-08 13:08:34 av Tunna]

1037192_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning på föregående inlägg:

 

Byglingen kan också innebära att bygeln flyttas mellan tre possitioner så bilden visar bara ett exempel.

 

Andra enheter kan byglas som t.ex.

 

::I Master

:I: Slave

I:: Cable Select

 

Var du ansluter enheten har också betydelse, har du byglat enheten för Cable Select så är det just var på kabeln enheten är inkopplad som avgör om det blir en Master eller Slave.

 

Cable Select bör undvikas just för att det kan strula till det för bios vid detekteringen av enheterna så bygla dina enheter som Master och vill du lägga till ytterligare en enhet så byglar du den som Slave och sätter den på den lediga mittenkontakten.

 

Bifogar bild på hur IDE kabeln skall anslutas.

Tunna/

 

[bild bifogad 2008-03-08 13:17:34 av Tunna]

1037193_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag byglade om hårddisken så att den är master nu, innan satt den som en blandning av master och slave (en på varje pin). Nu kommer jag till där det står processornamn osv. (som det brukar göra), men sen inte längre. Och så står det Insert system diskette and press Enter key to reboot.

 

Vad har jag gjort fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag byglade om hårddisken så att den är master nu, innan satt den som en blandning av master och slave (en på varje pin).

 

Du hittade beskrivningen på din hårddisk så du vet att den nu är byglad rätt, det finns ganska många versioner av byglingsmöjligheter på olika hårddiskar så man måste följa instruktionerna för rätt hårddisk, vilket brukar stå på själva hårddisken.

 

Jag är inte bekant med din version av bios men om hårddisken nu är rätt byglad så verkar som om den inte hittar systemfilerna på hårddisken, den kan inte se att du har ett operativ installerat.

 

Om jag inte missat något så kommer du nog så långt som du borde göra om allt är rätt konfigurerat men installationen på hårddisken är felaktig eller systemet krashat.

 

Prova att på nytt starta datorn med installations CD'n för Windows 2000 och se om den hittar din hårddisk, gör den det så prova att reparera eller installera om, har hårddisken varit felbyglad så kan den vara oläslig för bios och då hittar den inte startfilerna.

Tunna/

 

edit: stavfel.

 

P.s. kolla att installationsprogrammet inte bara hittar hårddisken utan att den hittar den med rätt storlek.

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-08 14:07:24 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ingenting när jag stoppar i CDn, kommer till samma som innan bara att det inte står Insert system diskette and press enter to reboot. Kan jag ändra i bios så dator bootar ifrån CD först? Och sen ändra tillbaka när jag har reparerat operativsystemet?

 

Efter en stund slocknar skärmen men datorn fortsätter att gå.

 

 

Nu kom jag till installationsprogrammet. Jag skriver hur det går sen.

[inlägget ändrat 2008-03-08 18:21:57 av hoff]

[inlägget ändrat 2008-03-08 18:23:30 av hoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ändra i bios så dator bootar ifrån CD först? Och sen ändra tillbaka när jag har reparerat operativsystemet?

 

Ja det kan du, kolla på en gång när du går in i bios att den detekterat din hårddisk rätt.

Tunna/

 

Ok, håller tummarna för att det fungerar denna gång.:thumbsup:

[inlägget ändrat 2008-03-08 18:25:54 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar den att starta, tar dock lite lång tid. Du har inget tips för att snabba upp uppstarten? Annars tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 2000 är i sig ganska trögstartad i jämförelse med Win98 och Win XP enligt mina erfarenheter.

 

Nu är systemet helt färskt och den letar kanske resurser och väntar in processer så den kanske blir något snabbare efter lite justeringar och efter en defragmentering.

 

Mycket mer än att trimma in vad som skall autostarta och se till att ha bra med RAM minne kan du inte göra.

 

W2k brukar vara sega i uppstarten men när den väl är igång så rullar den på bra även på lite slöare datorer.

 

Kul att det gick bra i alla fall.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
frallebullen

hej,

 

sitter och ska installera en ny IDE dvd-brännare och hittade till er konversation om master, slave etc.

 

Stämme det som det säjs här att master ska kopplas på den yttersta kontakten på IDE-sladden?

 

jag googlade lite innan jag hittade hit och hittade först detta

http://zteffe.com/datorer.htm

finns en bild med master o slave

 

om det stämmer att master ska sitta längst ut, blir det svårt att få det att gå ihop med att alla skriver (med en hårddisk och DVD på samma sladd) att en cd/DVD ska vara slave.

För cd sitter alltid över hårddiskarna, och det blir jättesvårt att dra sladden så man kan stoppa in kontankterna i hårddisk/CD.

Man kan ju inte vrida på den ena kontakten, som man skulle behöva.

 

eller tänker jag kanske fel? det går kanske att vrida ena kontakten

 

tackar för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta så har man en IDE-kabel till hårddisken(arna) (Primary) och en annan (Secondary) till CD/DVD-enheten (erna).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller tänker jag kanske fel? det går kanske att vrida ena kontakten

 

Är inte säker på hur du monterat enheterna men om du monterat CD/DVD överst och hårddisken under med strömmatningskontakterna åt samma håll så är det inga problem att koppla dom på samma IDE kabel.

 

Koppla in den mittersta IDE kontakten i CD/DVD (Slave) med randen mot stift 1 vilket är samma håll som strömmatningen på en IDE enhet, då kommer kabeln med den yttersta kontakten hänga ner mot hårddisken (Master) också den med randen mot stift 1 (strömmatningen) bara att koppla in.

 

Sedan gör du en mjuk böj med andra änden på kabeln ner mot moderbordet utan att behöva vrida eller vika kabeln.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frallebullen

tackar.

jag hade tänkt fel, lite.

men jag var tvungen att flytta upp hårddisken till precis under cd för att det skulle gå.

 

Åter master-slave.

jag förstår att det är så, men inte varför, att man ska/måste sätta master på yttersta kontaken och slave i mitten.

Men så lästa jag också farkostteknik, inte elektro ;)

 

Nytt problem:

har satt ihop allt och datorn hittar mina 3 hårddiskar plus ny dvd.

Satte in cd-skiva som följde med till DVDn, datorn hänger sig. Trycker ut CDn, datorn funkar igen.

RESULTAT: DVD funkar skit (långsam). man kan se hur slött datorn jobbar (diod p å framsidan. den blinkar bara typ en gång i sec)

 

Provade köra "nero-cd/DVD speed" med cd-skivan inne, men gav upp efter någon minut.

 

har du några ideer varför dvdn jobbar i slowmotion.

läste igår om detta fenomen, så ursäkta att jag frågar innan jag googlat färdigt

/Rickard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår att det är så, men inte varför, att man ska/måste sätta master på yttersta kontaken och slave i mitten.

 

Det har med addreseringen och kontaktstrukturen (hur stiften är kopplade) att göra, IDE kontrollern håller reda på varifrån och till vilken enhet informationen skall skickas och läsas ifrån, det sker på olika stift i kontakten.

 

Varför din CD jobbar långsamt kan bero på flera orsaker, det första man bör kolla är om den gör det på grund av Windows, prova att starta datorn med en bootbar CD t.ex installations CD'n till Windows eller om du har en antivirusinstallationsdisk, den brukar också vara bootbar.

 

Är det bara i Windows den är långsam kolla om enhetshanteraren har hittat den och laddat in drivrutin för den, vissa enheter skall drivrutinen installeras före hårdvaroinstallation, titta i manualen till din DVD om det står något om detta, prova att starta Windows med en CD i spelaren och se om den läses in ordentligt, ta egenskaper på DVD'n med en CD i spelaren och se om den kan läsa innehållet.

 

En annan klassiker är upper/lower filters.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;730544&Product=winxpINT

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...