Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skyddar man en mapp i en laptop?


suddaren123

Rekommendera Poster

suddaren123

Hejsan alla!

 

Har väldigt känslig data på min laptop som måste skyddas, det är källkoder till projekt som inte får komma i fel händer. Hur kan man skydda en laptop på bästa sätt? Jag har förstått att BIOS och Windows lösen är fullkomligt värdelösa, man kan gå förbi detta på ett enkelt sätt. Har även hört att man bara kan installera Linux så får man tillgång till allt om det är lösenordsskyddat.

 

Problemet är att mappen som jag måste skydda inte på något sätt kan vara "krypterad" då jag jobbar uppkopplad med sourcesafe ständigt och det kan jag tänka mig ställer till problem.

 

Har ni förslag på lösningar? Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Truecrypt kan du skapa en krypterad volym. När du ska jobba med den låser du upp den med ett lösenord och monterar den som en enhet på datorn. Då kan den användas som vilken annan enhet som helst.

 

Truecrypt ska vara rätt säkert såvitt jag vet och ska inte lämna några spår efter sig. Det ska inte ens gå att se att den stora filen (volymen) är till för just Truecrypt. Så kommer din dator i orätta händer är i alla fall dessa data säkra.

 

http://www.truecrypt.org/

 

Pris? Gratis!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...