Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tryckluft


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

När man vill rensa dator på damm är det bara tryckluft på burk som gäller? Det finns inget annat alternativt som någon pump eller liknande (för personligt bruk)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ssppeeeedd

Man kan juu alltid köpa en kompressor ;)

Tryckluft på burk är dyrt.

Man ska INTE ha damsugaren!!!bara så du vet:)

Du kanske har en kraftfullfläkt som du kanha?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha näe, tog dammsugarn förut även fast jag visste om att man inte ska ta det. Orkade inte hålla på, men en kompressor låter intressant. Hårtorken var inte sådär jttebra då det blev skitvarmt fort :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ssppeeeedd

Om jag vore du så skulle jag införskaffa en kompressor! Den kan man ha till mycket! :):):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och kolla på kompressorer på Biltema, och...

 

1. Hur mycket tryck behöver man (för att det ska blåsa ur t.ex. )

 

2. Finns det någon gräns för hur stark tryckluften får vara (tänkte så att man inte blåser bort komponenterna osv.)?

 

3. Skulle denna funka bra?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84855

 

4. När jag frågade en som jobba där som var runt 18/19 sa han att han brukade använda dammsugarn som han körde bakvänt så den blåste istället? Är det tillräckligt starkt för att t.ex. få bort damm man inte ser som i dessa övre boxar i datorn:

http://two.xthost.info/Fr3ak0ut/burken/IMGP2693.JPG

 

 

Ge gärna tips på vad ni har köpt/använder för någonting... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle hälre köpa en sådan: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93997 med luft behållare!

 

Man ska vara försiktig när man blåser ur en dator med luft dvs. inte förmycket lufttryck och inte förlite.

 

Beror nog lite på vad du har för damsugare hur mycket ''drag'' du har i den. Med en kompressor och en såkallad blås pistol så kan du reglera trycket i den och det kan du inte med damsugaren.

 

Var det din dator på bilden? Den såg ren ut!

 

Det ska finnas tryckluft på burk men det är dyrt.

[inlägget ändrat 2008-03-12 14:15:25 av ssppeeeedd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde mig för igår i skolan (går i en datorklass) och i såna fall skulle jag den vara oljefri, vilket den du nyss föreslog inte hade. Hur som helst så undrade både min mentor och en i klassen "Vad fan ska du med en kompressor till?.

 

I alla fall nöjer jag mig så länge med en ny hårtork vi köpte man kan köra på kallluft, så får jag väl vänta och se om jag skulle ha mer användning av en kompressor innan jag köper en. Tack för förslaget med kompressor! :thumbsup:

 

Hur som helst, Anledningen till att jag drog igång den här tråden var att min dator lätt som den värsta dammsugarn du någonsin ägt och jag fann anledningen när jag skruvade upp fläkten till processorn på måfå, du kanske ser på bilden att processorn är täckt av damm. Så nu är datorn tyst som en mus och jag mycket gladare ;)

 

En annan bild jag tog innan jag upptäckte det som kanske visar lite mer =P

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-12 22:23:18 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo jag förstår dig att det kan kännas väldigt onödigt att köpa en kompressor bara för att få ur lite dam!!! Det kanske kan funka med en hårtork men men...

 

Hoppas att du och din dator mår bättre nu;)

 

Hoppas att tråden hjälpte dig lite!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett djupt andetag och

 

 

blååååås

 

För hemmadatorn, behöver det vara svårare än så?

 

visst, två problem finns

1: naturliga reaktionen efter man blåst ut är att andas in. Damm i lungorna. Inte trevligt

2: Du kanske inte kan låta bli att spotta lite i datorn. Lite fukt borde inte skada men kanske oturen är framme.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har redan gjort det och kan inte tänka mig att få i sig allt damm från datorn kan vara något vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...