Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Shadowsinc

Instabil Dator

Rekommendera Poster

Shadowsinc

Hej!

Har precis köpt en dator i delar (se sepcs nedan). Till att börja med förskte jag köra med en hårddisk från den gamla datorn med XP men märkte snart att det inte va någon bra ide (hårdisken crashade). Så jag instalerade Vista istället på en annan hårddisk å det funkade ok tills jag försökte spela halo 2 då kracha datorn. Andra försöket lyckades jag hålla igång datorn i 2 timmar (lite surfningn och life film) sen kracha systemet igen. Jag har försökt kör CPU testare datorn orkar med 30 sekunder innan den krachar. Har provat med olika grafik kort å det ända som skiljer är tiden datorn orkar vara igång. Hårdvarumonitorn i bios visar att 12v ligger på 10,5 och 5v på 4,5 så jag gissar att detta är roten till problemet. Skulle det kunna vara något annat fel? på tex processor eller moderkort, tyvärr ar jag inget annat nätagregat att prova med.

Har någon annan haft liknande problem?

Asus Maximus Formula iX38

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz

Cooltek 600W Modular ATX 2.2

Antec Case Performance One P182

OCZ Reaper HPC 2x2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz 4-4-4-15

+ gamal hårddisk 320 gb Seagate SATA2

+ Nvidia 8800 GT 500mb alt Nvidia 7600 GS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
ssppeeeedd

Jag skulle gissa på att du har fördålig nätdel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Shadowsinc

Hej :)

menar du att nät delen är trasig eller att 600w inte räcker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ssppeeeedd

600w borde defenetivt räcka till! kolla aldrig det....

Det är inte så att den blir förvarm? Har du bra kontakt på prosessorn?

Om du inte vet så kan du kolla med Home everest som programet heter, värkar vara ganska pålitligt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Shadowsinc

Processorn ligger på rung 29-30 nord och sydbryggan runt 40 verkar som det är rätt ok om jag jämför med mitt gamla system som funkat bra hittills.

Jag ver inte om jag har någon bra kontakt med processorn, bra grej att kolla, tack för tippset. Hur fixar man detta om det skulle vara ett problem? Skall jag instalera om processon? Tycker intels sokel 775 e lite märklig som inte har några "piggar" eller vad man skall kalla det, tyckte det va svårt att veta om man instalerat rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ssppeeeedd

Du har satt den rätt om den fungerar och det gör den juu:)

Har du bra kontakt mellan prosessorn och kylaren? Du ska inte har förmycket eller för lite kylpassta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Shadowsinc

Hej!

Tror jag har lagom mycket kylpasta. Jag har skickat iväg det trasiga nätagregatet och fått en ny som verkar vara stabil men jag kan fortfarande inte få igång vist kan inte ens instalera det blir bara "blue_screen" hela tiden, har testat minnet i windows å det verkar ok. skall prova att blyta grafikkort plats ocha om det går att instalera Xp å se om det funkar bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Shadowsinc

Hej!

Nu har jag fått igång datorn och den verkar funka, jag bytade plats på grafikkortet, det finns två PCI-E portar på mitt Asus maximum formula. min fråga är nu är morderkortet trasigt när den ena porten inte funkar?

Mvh M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ssppeeeedd

Andtingen så är det meningen att det inte ska passa men då borde det inte funka alls! Om dem ser sexakt lika dana ut så är det nog fel på den ena! Skicka tillbaka moderkortet och få det lagat eller be om ett nytt:)

Vilket operativsystem har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Shadowsinc

HEj:)

Maximus Formula stöder Crossfire så jag gissar att man skall funka i båda portarna även om jag använde Nvidiakort. Det som är lite märkligt är att jag lyckats instalera både Vista och Xp när jag bytte plats på mitt 8800GT och båda operativsystemena funkar hyfsat men när jag försöker instalera t.ex. crysis så krashar datorn. Jag har lyckats köra 3d mark 06 med vissa störningar (bilden fryser mot slutet av testet). Fick 7400 poäng vilket är mindre än jag väntat mig. Jag har även försökt instalera och göra Gears of War, instalationen va gör seg och det gick inte att köra spelet. Jag tycker det verkar mycket mysko:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ssppeeeedd

Verkar lite konsigt... Jag tycker du ska skicka tillbaka moderkortet och be om ett nytt eller få det lagat;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Shadowsinc

fan nu har jag fått ett nytt moderkort och problemet kvarstår, de e jävligt mysko, nu har jag beställt en billig processor för att testa om det är där felet ligger det känns inte som det kan vara något annat för minnet har jag testat med memtest utan några fel. när jag körde 3dmark06 kracha datorn efter att den genom fört CPU testet så det borde handla om processorn....eller?

Börjar bli trött...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ssppeeeedd

Kanske kan vara prossesorn. För då verkar det inte vara moderkortet.

Kör du amd eller intel?

[inlägget ändrat 2008-03-30 10:15:51 av ssppeeeedd]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...