Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sidnumrering i Word


Dzemo

Rekommendera Poster

Hejsan, jag kör word 2007. jag håller på att skriva en rapport till mitt projektarbete , eller jag är rättare sagt redan klart.

 

Mitt problem är att jag har en framsida, och när jag lägger in sidnumrering i dokumentet så får framsidan nr 1. men jag har en framsidan, och sammanfattningen, sen kommer innehållsförteckningen. jag vill att 1:an ska komma på 'Sammanfattning' och inte på framsidan.

 

Har försökt lite, men kan intel ösa det här. finns det någon som vet hur jag ska göra?

 

Mvh

Dzemal

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag vet inte hur de är i Word 2007 men i tidigare Word så:

* Avslutar man första sidan med att Infoga och väljer Avsnittsbrytning Nästa sida (i stället för de normala Ctrl-Enter).

* Sen ställer man markören på den andra sidan och väljer Infoga Sidnummer. Då öppnar sej ett fönster där du kan välja var på sidan sidnummret skall visas.

 

Då får man inget sidnummer på första sidan och numreringe börjar på sid 2.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipset, men jag får inte det till att fungera. Det är något konstigt som händer för delar jag upp de på så sätt som du säger, så börjar alla sidor med 0, och om de finns underrubriken så blir de 1,2,3 osv i innehållsförteckningen..

 

Vet du kanske vad jag gör för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har provat lite till i min Word 2000 vad gäller sidnumrering. Word kan vara lite tjurig när de gäller sidnumrering så de bästa är nog att du tar bort den sidnumrering du har gjort hittills och börjar om från början.

 

Avsluta Första sidan med en Avsnittsbrytning Nästa Sida (som jag sa tidigare).

Ställ markören på Andra sidan. Öppna Sidhuvud och sidfot klicka bort Samma som föregående (se A-delen på bifogad bild). Då bryter du kopplingen mellan sidnumreringen i de olika avsnitten.

 

Välj sedan Infoga Sidnummer. Välj hur du vill att sidnummret skall visas.

Klicka sedan på Format... Enligt 1 i B-delen av den bifogade bilden.

Välj Börja med: 1. Enligt 2 i B-delen av den bifogade bilden.

Nu får du löpande sidnummer på dina textsidor.

 

Men du får också ett sidnummer 1 på första sidan. Detta tar du bort genom att lägga markören på sida 1. Välja sedan Infoga Sidnummer och klicka sen bort Visa sidnummer på första sidan.

 

Nu borde din sidnumrering vara OK.

 

När de gäller Innehållsförteckning så är de lite knepigare, jag har aldrig använt mej av detta så där har jag tyvärr inte mycket att ge. Dessutom använder du Word 2007 och de har alla gånger skett förändringar sen min Word 2000 så de är väl knappast någon idé att jag försöker återskapa ditt resultat. Du får nog tyvärr läsa om de i Microsofts svårbegripliga Hjälp-fil.

 

/Olle

 

[bild bifogad 2008-03-05 11:17:19 av Olle M]

1036505_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

En enklare metod är att dubbelklicka på sidfoten på första sidan, kryssa sedan i "annorlunda förstasida" under fliken design.... Då försvinner sidnummert på förstasidan....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...