Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Externt batteripack till Tytn?


Jungbark

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att leta efter ett externt batteripack, så att jag kan ladda min HTC Tytn när jag inte har tillgång till en dator eller ett vägguttag. Det är ju en vanlig USB mini kontakt som den laddas via. Det borde ju finnas "batteripack" som har såna?! Men jag hittar ingen...

 

Har också funderat på om man inte kunde bygga en egen. Köpa ett batteripack för t ex 4 st AA batterier och sedan koppla in det till en USB mini kontakt, måste man ha en strömbegränsare då eller? Annars kanske strömen blir för hög? 3200ma... Hur funkar det?

 

 

/Jungbark

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömmen kan inte bli för hög, däremot kan spänningen bli fel. För USB ska den vara 5 volt vilket du skulle kunna få från batterier eller kanske en solcell.

 

Har du ingen laddningsregulator kan du dock överladda batteriet.

[inlägget ändrat 2008-03-02 23:40:56 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste väl ändå ha en strömbegränsare annars kommer ju batteriet i telefonen att laddas med hela batteristyrkans kraft vilket skulle bli 3200ma. Det skulle ju innebära att batteriet skulle bli fulladdat på en halvtimme! Kan ju knappast inte vara nyttigt för det.

 

Det här med laddningsregulatorn, måste jag verkligen ha en sådan när det är litiumjonbatterier?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanhända att du har rätt om det där med strömstyrkan, jag lägger mig till någon som kan mer om laddning berättar hur det är. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hela batteristyrkans kraft vilket skulle bli 3200ma.

 

Varifrån får du 3200 mA? Hur mycket ström som strömmar beror på motståndet och spänningen (inom de gränser som är möjliga).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterierna jag tänker använda är på 3200mAh, blir det då inte den strömmen som kommer att ladda batteriet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mAh är ett mått på en energimängd, d v s den energi som finns lagrad i batteriet. Idealiskt skulle det klara att leverera 3,2A under en timme eller 3200A under 3,6sekunder eller 3,2mA under 1000 timmar.

 

Strömstyrka är något helt annat än energimängd. Det krävs en krets för att det ska uppstå en ström och då beror strömstyrkan på spänning och resistens (inom gränser som bl a batteriet sätter).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för den informationen! Frågan blir då om resistansen i kretsen är tillräckligt hög för att strömstyrkan ska vara tillräckligt låg? Eller tänker jag åter igen fel?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...