Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera linuxinstallation?


.M

Rekommendera Poster

Jag har en Suse Linux 10.0-server ståendes ute på internet. Och jag vill uppgradera denna till en nyare version. Problemet är att jag kan bara komma åt den via terminal. Går det att uppgradera denna installation på något sätt??

 

Försökte med yast, men den gnällde på någonting. Förstod inte riktigt vad den menade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Spontant

If it works don't fix it.

 

Är du säker på att uppgraderingen kommer att lyckas?

Kan du tex starta om den över terminalen?

Så den kommer igång med tex den nya kärnan.

 

Tycker för övrigt att det har varit rätt vanligt med inlägg att "uppgradering" inte lyckats.

Om man med det avser att egna inställningar osv behålles och fungerar efter uppgradering till en ny release.

 

Så att du tex kan komma i kontakt med den över terminal efter uppgradering.

 

Är för övrigt inte YAST nått som fodrar grafik idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stödjer Suse överhuvudtaget uppgraderingar via nätet? Måste man inte installera/uppgradera från cd/dvd?

 

Körde du Debian/Ubuntu hade det varit lättare. Bara köra ett kommando, "sudo apt-get dist-upgrade" vänta en stund och låta den boota om, sedan är det klart.

 

Systemuppgraderingar av Ubuntu har för mig alltid fungerat till 100%. Det som kan orsaka problem är om du själv installerat ickeofficiella paket och modifierat systemfiler på något konstigt sätt.

 

[inlägget ändrat 2008-03-02 11:16:55 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Grattis Idt0

till lyckade Ubuntu uppgraderingar

 

Har en kollega på jobbet som inte haft samma lycka som du med Ubuntu uppgradering.

 

Konstaterade att många av hans egna inställningar upphörde att fungera.

Programm etc vid uppgradering från 6.10 till 7.04

 

vilket ju är precis som du säger

"Det som kan orsaka problem är om du själv installerat ickeofficiella paket och modifierat systemfiler på något konstigt sätt."

 

Min egen erfarenhet är av 7.04

Efter använt den någon månad (total nyinstallation på egen partition) drog jag hem alla aktuella uppgraderingar till 7.04 ca 100.

Den nu uppgraderade 7.04 fungerade så dåligt så jag gick över till att köra Mandriva som ligger på en annan partition.

 

Ända till ovan kollega ett par månader senare berättade att med senaste uppgraderingar fungerade hans 7.04 OK.

Så jag startade datorn med Ubuntu, drog hem ytterligare ca 100 nya uppgraderingar och konstaterade att han hade rätt. 7.04 fungerade återigen OK för mig.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-02 12:17:54 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-03-02 12:20:58 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-03-02 13:07:24 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant

If it works don't fix it.

Det är just det, jag är i behov att en komponent som heter glibc-2.4. Och jag har bara 2.3.5, och det verkar som enda sättet att uppgradera denna komponent är genom att knuffa upp hela operativet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...