Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VART och VAR


VIM

Rekommendera Poster

Snälla skribenter, lär er skillnaden på VART och VAR.

 

VAR har du lagt nycklarna

VAR är ett interrogativt (frågande) pronomen som frågar efter en saks placering i rummet.

 

VART är ett ADVERB som inleder en direkt eller indirekt fråga.

 

Det är fruktansvärt att se journalister och tyvärr även höra desamma tala i radio och TV och där visa sin dåliga utbildning i svenska språket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det är fruktansvärt att se journalister och tyvärr även höra desamma tala i radio och TV och där visa sin dåliga utbildning i svenska språket.

 

Instämmer!

 

Lika illa och retligt är det att nuförtiden höra folk säga "jag har sagt till hon" när det heter "jag har sagt till henne" samma med "han" och "honom".

 

För att inte tala om stavfelet "igentligen", som ska vara "egentligen".

 

En liten avstickare dock. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tillägger även missbruket av de/dem. Förstår man inte skillnaden mellan dessa två pronomen bör man hålla sig till även vedertagna dom. På detta vis slipper man skylta med att man sov sig igenom de lägre årskurserna i grundskolan, där alla borde ha lärt sig skillnaden mellan subjektiva och objektiva pronomen.

 

Stavning är en annan grundstolpe i utbildningen som helt har förlorat fästet, men här gissar jag att det till stor del handlar om slapphet och nonchalans. Det är likväl väldigt irriterande att se folk stava ord som de uttalas istället för hur de verkligen stavas.

 

Interpunktion ska vi inte ens röra vid, den delen av språket tycks vara så gott som borttappad. Jag kräver inte att folk ska klara av perfekt interpunktion, men man kan åtminstone anstränga sig att använda punkt mellan meningar och inleda nya meningar med versal.

 

Jag ser så många inlägg härinne där man helt enkelt inte förstår vad skribenten försöker säga. Detta om något är ett bevis på vilket handikapp det är att inte kunna uttrycka sig i skrift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både VAR och VART är ADVERB. Var visar på befintlighet medan vart indikerar riktning. Ex: Vart går du? Svar: Till skolan. Var går du? SVAR: På Storgatan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå språket så skev jag detta för några år sedan

 

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=4539

Se främst det första och sista inlägget.

 

För att inte tala om stavfelet "igentligen", som ska vara "egentligen".

En annan vanlig felstavning är ordet "gammla".

Cirka 2,5% stavar detta ord fel.

 

Och så har vi ordet "dubblett" som har fler träffar på Google om man stavar ordet med ett "B". Ordet kommer ju av dubbel och bör ju inte vara så svårt att stava rätt.

 

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-04 18:53:00 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...