Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

youtube downloader, lagligt?


Gurre G

Rekommendera Poster

Är det lagligt att ladda ner filmklipp från youtube med ex youtube downloader?

Låt säga att filmen "simpsons the movie" ligger upptankad på youtube (vilket den inte gör) får man då ladda ner den? för det är väll den som tankar upp den som ansvarar för att det inte är copyrigt skyddat eller hur är det.....??

 

[bild bifogad 2008-02-26 16:31:59 av gurre g]

1034015_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur vet man om filmen är copyright skyddad då? när man tankar upp en film/filmklipp så medger man ju att filmen/klippet inte är copyrigt skyddad....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Alla filmer är copyrightskyddade så det behöver man inte fundera på. Det är alltid lagligt att titta på filmen så länge som den ligger på Youtube. Att spara en kopia på sin dator får man bara göra om den som lagt ut den på Youtube har tillstånd från upphovsrättshavaren.

 

Om den som lagt ut har tillstånd eller inte är ju svårt att veta. Speciellt nu när det finns många musikvideor ute på Youtube med tillstånd. Eller i alla fall tycker jag det ser ut så. Man vet ju inte.

 

Men för att man ska göra sig skyldig till brott så måste man ha uppsåt eller vara grovt oaktsam, det vill säga antingen veta att den som lagt upp saknar tillstånd eller att det är så tydligt att tillstånd saknas att man borde förstått det.

 

Med andra ord, ser det ut att vara officiellt upplagt så är det tillåtet att ladda ner och spara en kopia.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja men det finns ändå en massa klipp som är upplagda utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Undrar också om detta - hur det förhåller sig idag. Går ju ej att veta alltid vilka videos som är skyddade. Känns ju lite skumt om de skulle sätta dit folk för att de laddat ner en youtube-video liksom... Men nån som vet mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skulle sätta dit dig för något sånt, den risken är så liten att den knappt existerar, men sprid däremot inte filmen vidare om du inte är helt säker på att den inte är skyddad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skulle sätta dit dig för något sånt, den risken är så liten att den knappt existerar, men sprid däremot inte filmen vidare om du inte är helt säker på att den inte är skyddad.

 

Är väl ungefär i de banorna jag tänker. Fast nu gäller detta dock inte mig, utan andra i min närhet som undrar samma sak. Tack iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...