Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa installationsfil


Diver Girl

Rekommendera Poster

Kan man skapa en installationsfil, typ .exe, av en applikation kodad i PHP och MySQL?

Jag har sökt runt en del på nätet, men hittar inte precis nån information om det.

 

Jag vill alltså av en applikation kunna skapa en dvd/cd som ska kunna installeras på en dator där inte PHP och MySQL finns installerat utan det ska liksom ingå i paketet.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du går vidare bör du nog först läsa igenom licensvillkoren för åtminstone mySql. Jag tror inte man får distribuera det via egna kanaler om man inte har en betallicens.

 

I övrigt är InstallShield ett av de större installationsverktygen

http://www.macrovision.com/products/installation/installshield.htm

Du kan även använda Visual Studio för att skapa mycket kraftfulla installationspaket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anjuna för snabbt svar!!

 

Innan du går vidare bör du nog först läsa igenom licensvillkoren för åtminstone mySql. Jag tror inte man får distribuera det via egna kanaler om man inte har en betallicens.

Tack för det - så långt tänkte jag faktiskt inte ens att kolla.

Vill ju givetvis inte råka i trubbel för att jag tycker jag fått en bra idé... ;-)

 

Går jag över till Visual Studio får jag väl även byta programmeringsspråk till t ex asp.net? För vad jag kan se (och har provat) finns där inga vad jag vet verktyg för att fortsätta med php:n.

 

InstallShield for windows - då antar jag (rätt?) att det är .net även där?

Har kollat manualen för InstallShields nu - jösses!! Där har jag en del att lära in om det är vägen att gå...

 

/DiverGirl

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-26 16:08:01 av Diver Girl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Går jag över till Visual Studio får jag väl även byta programmeringsspråk till t ex asp.net?

Jag har aldrig skapat ett paket som inte har som huvudändamål att installera ett net-system, men precis som med InstallShield så finns det enormt många möjligheter att utföra steg på vägen.

 

Det finns många andra verktyg också, många gratis, men jag kan bara rekommendera det jag testat och det är de två jag nämnt.

Det ligger i sakens natur att dessa (åtminstone de kraftfulla) verktyg är rätt stora och erbjuder väldigt mycket och därmed lika stora manualer.

 

När det gäller att installera komponenter som du vill göra, som påverkar servern i sig blir saken definitivt inte lättare. Det du vill göra är inte en simpel process som att lägga in två fristående windowsprogram.. Det är många prerequisites som måste göras för att det skall bli en lyckosam installation.

Vidare skall rättigheter skapas, ibland vissa tjänster behöva startas innan nästa installationsprocess påbörjas osv.

 

Installationssystem är inte det lättaste att lära sig behärska och det är ju knappast en slump att vi idag har en uppsjö program på marknaden som försöker lösa skit som lämnas kvar på datorn efter installationsprocedurer som skapats av amatörer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationssystem är inte det lättaste att lära sig behärska och det är ju knappast en slump att vi idag har en uppsjö program på marknaden som försöker lösa skit som lämnas kvar på datorn efter installationsprocedurer som skapats av amatörer.

Nej jag har aldrig haft en fundering på att det skulle vara enkelt att behärska, därför ställde jag frågan först innan jag vidareutvecklar min idé som väcktes under ett projekt jag jobbar på.

Och då är det bra med en käftsmäll så man landar igen... ;-)

 

Jag får se hur går vidare med min idé...

 

Tack för input - båda två!

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...