Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPS Programvaror


Sebbe88

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har tänkt att bygga dator i bilen och då även använda den till navigation.

Har förstått att dety bara ska vara att ansluta en GPS-mottagare via USB, men man behöver ju något form utav program också.

 

Har sett att det finns några olika varianter; Microsoft Autoroute, Mapmonkey, Route66 ... ..

 

Är det någon som har erfarenhet utav sådan här navigering och kan rekomendera vad för program jag ska välja.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att ingen svarat dig. Jag läste i ett annat forum om en skribent som använde MS Autoroute i sin lap-top till sammans med en Bluetooth, och han skrev att han är jättenöjd.

 

Själv har jag i flera år använt MS Autoroute för att planera mina semesterresor i södra Europa, och haft väldig nytta av den. Jag har en desk-top, men konstaterat at min Bluetooth GPS fungerar med programmet.

 

Jag har konstaterat att Autoroute har hyfsad uppdatering av kartorna och annat. Beräkningen av körsträcka är perfekt, och för tidsåtgång är den förvånadsvärt bra. Hur det är med röststyrning, vet jag inte.

 

Numera navigerar jag med mobiltelefonen och Nav4All. Gratis. Slipper släpa på PC. Men planerar fortfarande resan med Autoroute.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! =)

Har faktiskt provat en trialversion utav just MS Autoroute, men tycker det fungerar mest som en kartbok. (kanske är det jag som inte förstår mig på det avancerade programmets finesser!?)

Men om man köper sig programmet så får jag uppdatera hur ofta jag vill under säg ett år och sen får jag "prenumerera" ett år till för att få uppdatera kartorna då med. Är det så det fungerar eller hur fungerar det?

och vad ligger prisnivån på!?

 

Kanske någon även vet hur det fungerar med kartuppdatering i Mapmonkey? då jag tycker det verkar som ett jättetrevligt program.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du tycker Autoroute mest ser ut som kartbok, beror på att du inte satt dig in i programmet.

 

Tidigare har det inte gått att få uppdateringar till Autoroute. Man har fått köpa ny utgåva för fullt pris. Jag vet att många användare har tjatat på MS om det, men har ingen aning om ifall det införts.

 

Jag har använt Autoroute sedan 2002, då jag fick det med gratis vid PC-köpet.

Vartannat år har jag köpt senaste utgåvan, eftersom det infallit med min en månad långa resa till södra Europa.

Men det är onödigt att köpa så ofta. Man kan idag komplettera med att göra beräkningar på någon av alla de "hundratals" karttjänster som ligger på Internet. Min absoluta favorit där är Michelin. Ett utmärkt komplement till Autoroute.

 

Jag använder alltså Autoroute för att planera dagsetapper, och som komplement till att söka hotell i destinationsorten.

I motsats till de webbaserade gratistjänsterna, kan jag i Autoroute lägga in att jag t ex inte vill köra över Öresundsbron eller inte komma i närheten av Paris eller köra samma motorväg man redan har kört för många gånger. Man kan sätta in man på vissa delsträckor absolut inte vill köra motorväg. Etc, etc.

 

Alltså, jag planerar resvägen i Autoroute, sedan måste jag i Nav4All, eller liknande, skriva in flera etappmål under dagen, för att tvinga Nav4All att ta den väg jag vill köra, vilket oftast inte är den kortaste vägen. Om man har LapTop med GPS i bilen, då är ju det absolut bekvämast.

Nu är inte programmet så där alldeles lätt att komma in i, kommer man över den tröskeln, är det lättskött.

 

Vad som är bra med att köra efter datorn, är att man har kvar kartan att köra efter, även om GPS:n slutar fungera.

Att GPS inte fungerar alltid, är något man får leva med tills vi får nytt satellitsystem. Jag brukar säga att vid höghusbebyggele och dåligt väder är GPS-motttagarna inget att lita på. Dåligt väder är störtregn, dimma, snöfall. Ja även tät lövskog är problematisk.

 

Nu finns A-GPS, som ska förbättra täckningen för navigeringssystem i mobiltelefonen, men det används inte av alla program.

GPS integrerade i bilar kanske är kopplade till vägmataren?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det var så, att jag inte lärt mig programmet ännu.

Men jag kommer hela tiden sakta men säkert frammåt.

Något jag har grublat över ett tag nu är om man kan se i 3D vy som i de flesta "valiga" gps'er??

 

Sen är det väl alltså bara att prova sig fram och hitta alla finesser i programmet, en efter en.

 

tack för bra hjälp så långt!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har inte sett att Autoroute finns i 3D.

 

På den här länken kan man få tips och hjälp om programmet:

http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?dg=microsoft.public.uk.autoroute&cat=en_US_3c4f26e7-9087-4341-93b4-a7b01479951b&lang=en&cr=US

 

Den går också att lägga in i Outlook, men det är otäckt, eftersom e-postadressen plockas upp av spammare, om man skriver via Outlook. Men det är bekvämt att läsa inläggen den vägen.

microsoft.public.uk.autoroute

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då får jag vara utan 3D-vy navigering.

Verkar ju som att det är det programmet som gäller i pc-navigerings-världen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...