Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min DVD/CD läsare verkar ha dött!


m0bius

Rekommendera Poster

Hej

 

Min dvd/cd läsare startar inte vissa skivor, den börjar låta och vibrera men händer inget. De få som funkar tar ungefär 5 min innan läsaren börjar reagera. Jag har provat att starta via den här datorn men den verkar inte fatta att den ska spela upp dom utan man får bara en lista på alla filer som finns på skivan. Den har alltid varit seg på att starta skivor och inte för så länge sen uppdaterade jag firmwaren men det hjälpte tydligen inte. jag har provat att bränna men inte heller det har lyckats. Vad kan jag göra? Är det bara att ta ut skiten och stampa sönder den och köpa en ny? mycket mycket irriterande är det i alla fall. Den är 1 år gammal, och har allt i ett dvs dvd/cd läsare och brännare.

 

Tacksam för hjälp :)

 

Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den rätt installerad och byglad, bör helst sitta som "Master" och då även vara byglad som "Master", förutsatt att det är en intern IDE brännare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag bara förvirrad, min hårddisk är kopplad till SATA1 alltså ingen IDE, min disketenhet är kopplad till Floppy1 och min cd/dvd-läsare är inställd på slave och är kopplad till IDE1. vad ska jag göra ? ta ut läsaren och sätta den på master och ha kvar den i IDE1?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är två enheter som är anslutna till IDE1 så ska den ena vara byglad som master och den andra som slave.

Om det bara är DVD/CD-brännaren som sitter på den kabeln så ska den vara byglad som master.

Det är säkrast om mastern får sitta längst ut på kabeln och slaven på mittkontakten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...