Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eftersläpning på skärmen


Graylingman

Rekommendera Poster

Efter en formatering och ominstallation, se denna tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1032825#1033086

har jag fått problem med eftersläpning eller vad man ska kalla det på skärmen. Märks både när jag flyttar fönster och när jag skrollar. Gissar att det har med drivrutiner för antingen skärm eller grafikkort att göra, men jag kan ha helt fel, förstås. Skärmen är en Eizo FlexScan L768 och tyvärr har jag inte en aning om vilket grafikkort jag har. Hur tar man reda på det? Är det en fråga om drivrutiner, och var hittar jag i så fall sådana?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar framgå i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara) vad man har för grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu högerklickat på skärmen, valt Egenskaper -> Inställningar -> Avancerat -> Bildskärmskort -> Egenskaper -> Allmänt och där står:

 

VgaSave

Enhetstyp: Icke-Plug and Play-drivrutiner

Tillverkare: Okänd

Plats: Okänd

 

Längre än så kommer jag inte. Måste jag öppna lådan och titta vad som står på grafikkortet för att veta vad jag har?

 

Borde det inte vara drivrutinerna för grafikkortet som spökar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser inte ut som att det är någon bra drivrutin för grafikkortet installerat. Vad står det om grafikkort i Enhetshanteraren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en skärmdump. Ett av frågetecknen är webkameran, det inser jag, och till den hade jag en skiva så det är fixat.

 

Men resten? Hur fixar jag det?

 

[bild bifogad 2008-02-24 07:31:06 av Graylingman1]

1033224_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att datorn saknar drivrutiner för chipset på moderkortet. Om det är en märkesdator se till att installera alla drivrutinerna som finns på datortillverkarens webbplats för din dator. Annars så ta de drivrutiner som finns på moderkortstillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skiva med drivrutiner till moderkortets funktioner hittar du kanske i en skrivbordslåda? Eller ett besök på Win update kan lösa problemet också.

 

Intel mobil Chipset 965 till min relativt nya laptop hämtas på win update.

 

Bosse

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-24 12:20:48 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"drivrutiner för chipset på moderkortet"? Datorn är en Fujitsu-Siemens Scaleo T och på Fujitsu-Siemens sida finns ju massor av drivrutiner. Hur vet jag vilka som kan vara aktuella? När det gäller Chipset finns 2 st, exempelvis.

 

Datorn är en hem-PC som har varit inne på reparation ett par ggr, och jag har för mig att de vid nåt av dessa tillfällen bytt grafikkort. Däremot inte moderkort såvitt jag vet. Grafikkortet är alltså antagligen inte original. Får kanske ringa leverantören i morgon och be dem titta i sina journaler vad de gjort.

 

Jag har kört skivan Drivers and utilities som följde med datorn och jag har också besökt Windows update utan resultat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu så verkar jag inte komma fram till Fujitsu-Siemens supportsidor alls. Vad står det för något på de två chipset-drivrutinerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ena:

 

Chipset i915+ICH6

Date: 28.03.2006

Size: 0,04 MB

Version: 7.0.0.1019 28.03.06

Manufacturer: Intel

Language: English

Operating systems: Windows XP

Windows XP Media Center Edition (WHQL)

 

 

Den andra:

 

Chipset i915+ICH6

Date: 05.01.2006

Size: 0,04 MB

Version: 7.0.0.1019 05.01.06

Manufacturer: Intel

Language: English

Operating systems: Windows XP

Windows XP Media Center Edition (WHQL)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en zippad mapp som innehåller en mapp vid namn ICH6

 

I den mappen finns en mapp som heter _regfix samt följande filer:

 

915.cat

915.inf

dmi_pci.cat

dmi_pci.inf

ich6core.cat

ich6core.inf

ich6id2.cat

ich6id2.inf

ich6usb.cat

ich6usb.inf

 

Mappen _regfix innehåller:

 

rsdrive.exe

rsdrive.zip

usb_s3.reg

 

Den zippade mappen rsdrive.zip innehåller bara en fil rsdrive.exe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packa upp mappen så att du har ICH6 på t ex Skrivbordet. Öppna mappen och högerklicka på inf-filerna och välj Installera. Samt att du troligen ska köra rsdrive.exe som finns i mappen _regfix.

Konstigt att de inte skickar med en readme-fil med beskrivning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget hände!

 

I stället öppnade jag helt sonika lådan och letade after text på grafikkortet. Det visade sig vara ett Radeon X1650 Pro så jag letade reda på drivrutiner för kortet, tog hem dem, körde dem och ... Häpp! Det problemet är löst!

 

Tack för hjälpen i alla fall!

 

I enhetshanteraren finns bara ett frågetecken nu, nämligen vid Andra enheter -> USB Device dvs den översta på skärmdumpen jag bifogade tidigare.

 

Undrar vad det kan vara för något? Har ännu inte upptäckt något som inte funkar i alla fall.

 

[inlägget ändrat 2008-02-24 16:01:49 av Graylingman1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar så... Hubben med mus, webkamera och ritplatta. Skrivaren, den trådlösa musen och tangentbordet samt kabinettet med en hårddisk. Märkligt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...