Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Suddigt i Illustrator CS2


mindsleep

Rekommendera Poster

Kan väll erkänna att jag inte är något vidare på att göra vektor grafik. Behöver dock göra en logotyp och använder illustrator för ändamålet.

 

Gör en rektangel på 2x2 pixel. Men varför blir rektangeln suddig i kanterna? De bör ju vara knivskarpa. Är det någon inställning eller dyl.?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju lite lustigt, för om du väljer rectangle tool (M) så ska det inte bli rundade/suddiga kanter.. Du har inte råkat välja rounded rectangle tool

 

2*2px säger du? Det blir ju en punkt väl?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad bild.

 

Det verkar ju lite lustigt, för om du väljer rectangle tool (M) så ska det inte bli rundade/suddiga kanter.. Du har inte råkat välja rounded rectangle tool

 

Nej. Det är rektangel verktyget. Har det nåt med färger att göra? Har rektangeln fylld med en blå CMYK färg.

 

2*2px säger du? Det blir ju en punkt väl?

 

Ja. Men har även provat att förstora fyrkanten igenom "scale" och kanterna ser fortfarande suddiga ut.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[bild bifogad 2008-02-22 15:06:10 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2008-02-22 15:06:29 av mindsleep]

1032792_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se annat än "knivskarpa" kanter på din bifogade bild, så knivskarpt den kan bli på 90 grader.. Vet inte om det kan ha med dina färgprofil eller skärm o göra, men jo, i mina ögon är dom inte suddiga.. Konstigt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se annat än "knivskarpa" kanter på din bifogade bild, så knivskarpt den kan bli på 90 grader.. Vet inte om det kan ha med dina färgprofil eller skärm o göra, men jo, i mina ögon är dom inte suddiga.. Konstigt..

 

Du måste ha en skärm med dålig kontrast. För mig är det uppenbart suddiga och olikfärgade. Gör så här...öppna bilden i photoshop. Förstora bilden x antal ggr. Nu ser du.

 

Se min bifogade bild. Jag blir frustrerad....så här ska det inte se ut. Någon som har förslag på varför det blir så här? Finns det ingen illustrator fantast här? Ingen som gör logotyper profesionellt?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[bild bifogad 2008-02-25 13:13:15 av mindsleep]

1033641_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll. Det blir samma skit i Illustrator...såg dessa suddiga kanter redan då jag skapade fyrkanterna i Illustrator innan jag tog en screenshot.

 

Se inlägget ovan med den förstorade bilden.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, kontrasten i min skärm är det inget fel på, då jag jobbar mycket med foto och redigering har jag kalibrerat färgerna, och allt annat till näst intill perfektion. Så släpp det.

 

Kolla den bifogade filen, den är förstorad i 1600% ...

 

Anledningen till att lizardkng vill ha det i ett oförstörande format är för att JPEG komprimerar filen som du vet, och därför kan det lika gärna ha med det och göra för oss som enbart ser jpeg-filen.

 

Okey, du förstorar upp det i Illustrator, vet inte exakt, men alltså det kanske bara blir en viss "suddighet" på en radie av 1px, i själva verket kan man inte uppfatta detta i verklig storlek, för jag antar att du ska ha ditt dokument i 100%, inte 1600%.. Eller hur?

 

Exakt vad är ditt syfte, kanske finns någon annan lösning?

 

Du måste göra det i Illustrator?

 

[bild bifogad 2008-02-25 13:32:36 av Castor_Fiber]

1033647_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. suddigheten så uppfattar jag den utan att förstora bilden.

 

Syftet är en logotyp.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att titta på en JPG-bild ger som sagt inte så mycket vägledning. Förstoringen gör bara att komprimeringsartefakterna blir ännu tydligare och informationen om möjligt ännu mindre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det jag menar, kika bara på min bifogade bild i mitt förra inlägg, till och med det vita är utsmetat..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen poängen med att göra loggan är ju att jag kan storleksförändra den där för att sedan imortera den i Photoshop där jag placerar loggan där jag vill ha den och ha den i den storlek jag vill ha den.

 

Jag är väl medveten om kvalitetsförämsringar i jpg. Men om jag gör en 50 x 50 (pixel) fyrkant i photoshop så blir det knivskarpa kanter. Gör jag den i illustrator så blir det inte det av någon anledning.

 

Notera...jag flyttar bara lagret från illustrator till photoshop då jag överför...den sparas alltså inte som jpg eller dyl. innan jag tar in den i photoshop.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte helt enkelt göra den direkt i PS?

Om du för den från Illustrator till PS så lägger den väl sig per automatik som ett Smart Objekt va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte visar resultatet som GIF eller PNG så kommer allt som sägs här bara vara gissningar utifrån en JPG-bild som vi redan konstaterat är helt sönderkomprimerad, i alla fall för det här ändamålet. Men vill du inte visa vad du menar med en GIF/PNG så ok, låt vara då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var den jag tänkte på :)

 

Min är inte det. Använde något hög kvalitet. Ska jag ladda upp en gif? Hjälper det?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag ladda upp en gif? Hjälper det?

Bäst är väl om du lägger upp Illustrator-filen någonstans så kan någon av oss testa den direkt (själv kör jag med Illustrator CS2 och Photoshop CS3)

[inlägget ändrat 2008-02-25 15:37:50 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar ai filen från illustrator.

 

Jag blev frustrerad och avinstallerade den och gjorde en ominstallation. Jag vet inte om jag inbillar mig. Men nu ser det inte suddigt ut längre...har dock inte exporterat det till PS än.

 

Kan jag kommit åt någon inställning? Har kört CTRL++ eftersom jag gör det i PS...men det fungerar tydligen inte i Illustrator.

 

Nåväl, kanske någon kan titta på ai filen?

 

http://www.mediafire.com/?gy9dmzxyt1f

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-02-25 19:01:26 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, kanske någon kan titta på ai filen?

Öppnat i Illustrator och förstorat till max (6400%) och hela kvadraten är i exakt samma röda färg, ingen ljusare variant i kanterna alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..tack för hjälpen hitills. Samma för mig...MEN

 

Jag upptäcker nu vad som är det möjliga problemet. I testet jag bifogade så fanns det bara fyrkanter.

 

Men i det då jag såg "suddningen" så fanns det text.

 

Skriv en text bredvid frykanterna (min text var 12 px). Markera texten och välj "Create Outline". Markera texten och fyrkanterna och välj "Group".

 

Dra nu över det grupperade lagret till PS och montera...förstora i PS...ser ni "suddningen" då? För det gör jag.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det ordnat sig ändå men så här tänkte jag: En skärmdump i t ex PNG-format visar hur bilden renderas på just DIN skärm, illustratorfilen kan man också prova men då ser man ju hur den renderas på sin egen dator. Inställnigar i Illustrator kan påverka hur bilden renderas och då kan det se lite olika ut på olika datorer. Helst ska man väl prova båda :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånstans har jag för mig det finns inställningar för antialiasing, kan det vara problemet? Är mitt uppe i en flytt nu så jag kan inte prova själv på ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...