Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla Vista Laptop till stationär XP med skrivare


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu har jag surfat runt på google, här och läst diverse guider och jag blir inte mycket klokare. Tyvärr är det här med nätverk helt nytt för mig. Ok, situationen är följande: En stationär dator med XP, har en skrivare inkopplad med sladd. Vi har bredband och en trådlös router av märket ZyXEL. Den bärbara datorn har vista och kopplas upp trådlöst på Internet med routern. Om jag har förstått grunderna så behöver jag till att börja med skapa ett nätverk? Eller? Sedan då? Jag läste i ett inlägg att någon skrev att de inte ville skriva ut via routern, vad innebär det? Måste den stationära datorn vara på för att kunna skriva ut eller räcker det att routern är det?

 

Tack på förhand!

 

Aaaag! Nu har jag försökt hela dagen och känner mig helt förtvivlad. Jag har läst inlägg efter inlägg som beskriver strul och att det är svårt. Jag har nu testat att konfigurera ett hemnätverk (guiden i xp) respektive skapa ett trådlöst nätverk (i xp). I båda fallen har jag sett xp datorn (stationära) i vista datorn (laptopen) men inget av det har fungerat. Vid användande av konfigurerings guiden får jag felmeddelande när jag ska köra det på laptopen (efter att ha sparat på usb). Hjälp hur sjutton gör jag nu?

[inlägget ändrat 2008-02-21 13:49:26 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går troligen inte att köra något som är skapat på XP i Vista-datorn.

 

Men när båda datorerna har internetförbindelse via samma router så bör det gå att gå till ett lokalt nätverk med fil- och skrivardelning. Men det är rätt mycket inställningar i datorerna som ska vara rätt för att det ska fungera.

 

Datorerna ska ha olika namn men bör vara med i samma arbetsgrupp.

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

 

Det är bäst om det är samma nätverksprotokoll installerade i alla datorerna.

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

Samt kolla upp enligt sidan http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

 

Läs flora50s guide: http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

För Vista se även:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb727037.aspx

http://support.microsoft.com/kb/922120

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Jag ska testa vidare med det du föreslagit! Jag kan ju i alla fall sluta försöka köra något från XP på Vista-datorn. Så långt är allt väl... *tar ett djupt andetag* Frågan är dock om det här är allt för avancerat för mig, jag läser och läser och det är grekiska... :-(

Men jag provar och återkommer oavsett! Skam den som ger sig! :-/

[inlägget ändrat 2008-02-22 08:46:49 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag provar och återkommer oavsett!

Nå, hur går det?

Bifoga gärna en print screen på Nätverks- och delningscenter. som exempel se min bifogade bild.

Det enda jag behövt göra i Vista, är att dela ut en mapp och aktivera fildelning. Sedan funkar nätverket. Men du måste ha ett inloggningskonto med användarnamn och lösenord då du loggar in i Windows.

Har du någon brandvägg förutom Windows-brandväggen? Somliga antivirus-program är inte bara antivirus utan också Internet Security och med det är fildelning inte på från början. Antivirus?

 

[bild bifogad 2008-02-22 11:21:09 av Maratonmannen]

1032715_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åååh, hej! Tackar som frågar men det går inget vidare. Jag läser och testar men det är rena grekiskan för mig. Ok, bifogar print screen på Nätverks- och delningscenter. Jag vet liksom inte vart jag ska börja?

 

[bild bifogad 2008-02-22 11:37:52 av AnnaK]

1032720_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, lets try!

 

I länken http://support.microsoft.com/kb/922120 som Cecilia tipsar om står det att ett problem med att XP dator ej syns i Vista nätverk är pga att LLTD Responder-komponenten inte är installerad på datorn med Windows XP. Det går att ladda ner på den aktuella sidan. Men öh, hur vet jag om LLTD inte är installerad? Ja ja, jag testar o laddar ner. Fortsättning följer. Vad sjutton gör jag här näst?

 

[inlägget ändrat 2008-02-22 12:06:44 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lösenord på din inloggning till Vista och XP?

 

Har du delat ut mappar i resp. operativsystem? Högerklicka och välj Egenskaper -> Delning. Klicka på Dela och Dela i nästa fönster.

 

Om du klickar på Visa fullständig karta, vad ser du då?

 

Hur ser det ut om du klickar på Nätverk i utforskaren på Vista-datorn?

 

Det ser bra ut på din bild över Nätverks- och delningscenter, men något fattas bakom kulisserna. :)

 

Har du gjort några inställningar i routern för kryptering, eller delar du ut din uppkoppling?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-22 12:09:56 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh så bussigt att du hjälper mig. Då känns det genast mer hoppfullt! :-)

 

Har du lösenord på din inloggning till Vista och XP?

Skaffar det nu. Samma på båda. Det skulle det väl vara? Check! (Behöver jag starta om?

 

Har du delat ut mappar i resp. operativsystem? Högerklicka och välj Egenskaper -> Delning. Klicka på Dela och Dela i nästa fönster.
Vart högerklickar jag?

 

Om du klickar på Visa fullständig karta, vad ser du då?

Aha! Då ser jag den stationära datorn. Bifogar bild. Jag har även laddat ner LLTD om det gör någon skillnad. Har för mig att jag klickat på denna vy förut och att det inte fungerat.

 

Hur ser det ut om du klickar på Nätverk i utforskaren på Vista-datorn?

Där står det bara ANNA-DATOR. Kan ej se ngn mer dator. Kan ej bifoga mer än en bild (väl?)

 

Det ser bra ut på din bild över Nätverks- och delningscenter, men något fattas bakom kulisserna. :)
Kanske bilden som är bifogad hjälper.

 

Har du gjort några inställningar i routern för kryptering, eller delar du ut din uppkoppling?
Öh, hur kollar jag detta? Jag har nyligen installerat routern och följde instruktionerna på bifogat material, den finns även här: www.telia.se/images/zyxel_manual_tradlosrouter.pdf

 

Vad gör jag nu?

 

 

 

[bild bifogad 2008-02-22 12:32:24 av AnnaK]

[bild bifogad 2008-02-22 12:32:25 av AnnaK]

1032741_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart högerklickar jag?

Välj ut en mapp som du vill dela ut, sedan högerklickar du.

 

Tyvär går det bara med en bild per inlägg.

 

Du behöver inte starta om, men logga ut och in igen skadar inte.

 

Nätverkskartan visar dina båda datorer.

 

Var bor du? :) (Kan kolla om du har krypterat ditt nätverk)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-22 12:40:02 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj ut en mapp som du vill dela ut, sedan högerklickar du.
Jag gissar att samma gäller för att dela ut skrivare? Jag har högerklickat nu på aktuell skrivare på den stationära datorn, och valt dela ut, delning och ok. (Fanns ej dela och dela som du skrev?)

 

Du behöver inte starta om, men logga ut och in igen skadar inte.

Ok har startat ok XP:n men loggar in o ut igen på båda.

 

Nätverkskartan visar dina båda datorer.
Ja? Borde då Vista datorn hitta the damn skrivare?

 

Var bor du? :)

10 mil från Göteborg. Why? :)

 

 

UPPDATERING:

Nu har jag loggat ut och in på båda datorer. (Jag har fortfarande strul med uppkopplingen emellanåt på den stationära, se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EnteriesId=1032379 Kan det påverka?)

 

Ok, jag går in i Vistan Nätverks och Delningscenter och ser nu ANNA-DATOR och WDE167 (den stationära), Klickar på den och får upp ett fönster "Det går inte att komma åt WDE167. Kontrollera att namnet är rättstavat. Annars blir det problem med nätverket. Klicka på diagnostisera. Mer info felkod 0x80070035" Väljer att diagnostisera WDE167 är inte ett giltligt värdnamn. Vad gör jag åt saken?

 

Var bor du? :) (Kan kolla om du har krypterat ditt nätverk)
Nu är jag inte med? Kan du förtydliga! Tack snälla förresten för ditt engagemang!

[inlägget ändrat 2008-02-22 12:56:19 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickar på den och får upp ett fönster "Det går inte att komma åt WDE167.

Om du går via Utforskaren och Nätverk, vad ser du då?

Har du delat ut någon mapp i XP och förvissat dig om att Fil- och skrivardelning (fliken Undantag) är ibockat i inställningarna för Windows-brandväggen i XP?

Om du kikar i XP och Utforskaren, ser du under Microsoft-nätverk -> Arbetsgrupp/Workgroup något?

 

Nu är jag inte med? Kan du förtydliga!

Det var på skoj. Hade det varit på Kungsholmen hade jag kunnat se om du hade din router krypterad, genom att mäta utanför huset.

Jag tittade på Zyxel-instruktionerna, som du länkar till, och där finns tre krypteringsstandarder. Någon måste du ha valt som passar ditt trådlösa nätverkskort i laptopen. Har du kollat om det finns uppdaterade drivrutiner för dina nätverkskort i stationära och laptopen?

 

Har du antivirus-program med ev. Internet Security på dina datorer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går via Utforskaren och Nätverk, vad ser du då?

ANNA-DATOR

KATEGORIER: Dator

ARBETSGRUPP: MSHOME

NÄTVERKSPLATS: ZyXEL

 

WDE167

KATEGORIER: Dator

ARBETSGRUPP: MSHOME

OBS! Det står inget om nätverksplats.

 

Har du delat ut någon mapp i XP och förvissat dig om att Fil- och skrivardelning (fliken Undantag) är ibockat i inställningarna för Windows-brandväggen i XP?

Jag har gjort så med skrivaren, inte med någon mapp, men gör det nu. Brandväggen -> fliken fil-och skrivardelning ÄR ibockad.

 

Om du kikar i XP och Utforskaren, ser du under Microsoft-nätverk -> Arbetsgrupp/Workgroup något?

Om du menar Utforska -> C: -> Nätverket, så ser jag

Delade dokument på WDE167 (Här finns ex "Delad musik" mapp)

Middag på arbetsdatorn (WDE167) (Här ligger det worddokument jag precis valde att dela)

My websites on MSN

 

Jag tittade på Zyxel-instruktionerna, som du länkar till, och där finns tre krypteringsstandarder. Någon måste du ha valt som passar ditt trådlösa nätverkskort i laptopen.
AH, menar du om jag valde WPA2, WPA ellerWEP? Det var WPA!

 

H

ar du kollat om det finns uppdaterade drivrutiner för dina nätverkskort i stationära och laptopen?
Hur gör jag det?

 

Har du antivirus-program med ev. Internet Security på dina datorer?
På den stationära är det f-secure och på den bärbara AVG free edition (ska byta till symantec)

 

 

som sagt jag uppskattar verkligen din hjälp! jag har hållt på non-stop hela dagen igår och hela dagen idag och behöver verkligen få till det här nu!! nu vill vi se ett genombrott :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den stationära är det f-secure och på den bärbara AVG free edition (ska byta till symantec)

Är det F-secure antivirus eller Internet Security?

I det senare fallet så försök stänga av den brandväggen medan du håller på och testar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det F-secure antivirus eller Internet Security?

Hrm, hur vet jag det? Det heter Telia Säker Surf 7.00

 

I det senare fallet så försök stänga av den brandväggen medan du håller på och testar
Är det inte riskabelt?

 

Borde jag kunna se laptopen i stationära. Var? Kan det ha något med problemet med anslutningen till Internet på den stationära att göra. Hade ej problem med det förut, men sen jag började mixtra fick jag problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Säker Surf är med brandvägg. Det ser man väl när man öppnar den?

Som jag skrev förut:

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

Jag vet inte exakt hur man ställer in brandväggen i F-secure för lokala nätverk.

 

Att få till internetanslutningen är nog det du får börja med, för fungerar inte den så är det svårt att få till ett lokalt nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev

Telia Säker Surf är med brandvägg. Det ser man väl när man öppnar den?

 

Maratonmannen skrev:

Är det F-secure antivirus eller Internet Security?

 

Anna skriver:

Det var Maratonmannens fråga jag inte förstod. Alltså skillnaden mellan F-secure och Internet Security.

 

Ok, om jag öppnar TELIA säker surf så kan jag välja att bocka ur Aktivera brandvägg. Är det det tro?

 

På laptopen som har AVG kan jag inte hitta att det är brandvägg i AVG. Men det finns ju ngn via Kontrollpanelen - Windows brandvägg. Är det där jag ska ställa in något.

 

Cecilia, jag är inte med på vad du menar med: "Som jag skrev förut:

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det)." Menar du att man måste koppla bort modemet även så fort man ska stänga av brandväggen? Jag är inte med på ställa in brandväggarna temporärt under uttestning.

 

Att få till internetanslutningen är nog det du får börja med, för fungerar inte den så är det svårt att få till ett lokalt nätverk.

Ok! Jag litar blint på dig! Men, jag går bet här, jag vet inte hur jag löser det med uppkopplingen, jag förstår inte vad som är fel. Any idea?

[inlägget ändrat 2008-02-22 15:45:27 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-secure säljer två produkter, F-secure Antivirus och F-secure Internet Security, det är bara i den sistnämnda det finns en brandvägg.

 

I AVG antivirus så ingår ingen brandvägg utan där har du Windows-brandväggen och då gäller det som Maratonmannen skrev förut om att bocka i Fil- och skrivardelning.

 

I datorn med F-secure så ska Windows-brandväggen vara avstängd, jag är inte säker på om du menade att Windows-brandväggen var igång i den datorn.

 

När man stänger av brandväggar, dvs försämrar sitt skydd, så kan man i stället se till att man bryter förbindelsen med internet t ex genom att koppla bort modemet.

 

När man håller på och felsöker lokala nätverk och inte är säker på om problemen beror på brandväggen eller något annat så kan det vara praktiskt att stänga av brandväggen.

 

Men, jag går bet här, jag vet inte hur jag löser det med uppkopplingen, jag förstår inte vad som är fel.
Jag har inte hängt med i allt som skett i tråden, så vilken dator är det som inte längre kommer åt internet?

Har du någon aning om vad du har pillat på i den datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först av allt så vill jag bara säga hur tacksam jag är för att även du enagerar dig!

F-secure säljer två produkter, F-secure Antivirus och F-secure Internet Security, det är bara i den sistnämnda det finns en brandvägg.
Jag har Telia Bredband och då ingick F-secure. Därför jag inte vet vilken variant, eftersom jag inte gjort aktivt val. Kollar på Telias hemsida och där står att i bredband ingår Telia Säker surf = antivirus och brandvägg.

 

I AVG antivirus så ingår ingen brandvägg utan där har du Windows-brandväggen och då gäller det som Maratonmannen skrev förut om att bocka i Fil- och skrivardelning.

Det var för XP datorn jag skulle göra så enl Maratonmannen.

Jag har alltså

1. Stationär XP med F- Secuure.

2. Laptop med Vista och AVG.

Jag kan inte hitta Fil- och skrivardelning i Vista??

 

I datorn med F-secure så ska Windows-brandväggen vara avstängd, jag är inte säker på om du menade att Windows-brandväggen var igång i den datorn.

Jo Windows brandväggen är påslagen på XP datorn. Är det overkill då? När jag går in på säkerhetscenter så står det oxå att minst en brandvägg är aktiv och att man bara ska ha en aktiv. Det verkar alltså som att jag har både F-secure och windows brandvägg. Vilken rekommenderar du att jag stänger av?

 

När man stänger av brandväggar, dvs försämrar sitt skydd, så kan man i stället se till att man bryter förbindelsen med internet t ex genom att koppla bort modemet.
Ja, det är jag med på men det var det där med temporärt du skrev som gjorde mig tveksam. Alltså så fort jag stänger av brandväggen ska jag före det dra ur telekontakten ur väggen. Problemet är att jag inte kommer åt lovely idg forumet då :-(

 

Jag har inte hängt med i allt som skett i tråden, så vilken dator är det som inte längre kommer åt internet?

Har du någon aning om vad du har pillat på i den datorn?

:-) Datorn som har problem med uppkopplingen är den stationära. Men jag vet inte om felet är kvar. Det jag pillat på är annars att testat att konfigurera ett hemnätverk (guiden i xp) respektive skapa ett trådlöst nätverk (i xp). Det var ngn gång här det blev strul.

 

Jag bör kanske tillägga att om jag i xp datorn klickar på reparera lokal anslutning, så genomförs den reparationen och nätverket fungerar. Jag läste ett annat inlägg där det var ngt med router och ip-adress. Kan det ge ngn ledtråd. Hur som helst lite jobbigt då det är min sambos jobbdator som han MÅSTE använda varje dag. (Därför jag skaffat laptopen)

Bättre beskrivning här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1032379

[inlägget ändrat 2008-02-22 16:47:28 av AnnaK]

[inlägget ändrat 2008-02-22 17:00:55 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnnaK skrev:

 

Jag kan inte hitta Fil- och skrivardelning i Vista?

Du har redan Fil- och skrivardelning på i Vista. Se din bild på Nätverks- och delningscenter och Fildelning.

 

Kan du få fram vilka IP-adresser resp. dator har? Om du loggar in på routern (http://192.168.1.1) ska du kunna se, men jag vet inte var i din Zyxel. IP-adresserna ska vara i serien 192.168.1.xxx

 

I Vista hittar du din dators IP via Nätverks- och delningscenter -> Visa status (vid Anslutning) -> Information. Det är IPv4 IP-adress som är intressant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den stationära datorn med F-secure så ska Windows-brandväggen vara avstängd.

 

Alltså så fort jag stänger av brandväggen ska jag före det dra ur telekontakten ur väggen.
Det ska räcka med brandväggen i routern för att skydda datorerna, så länge datorerna inte är infekterade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Ni måste vara med i Hacker Republik! Det är en komplimang och ni vet vad jag menar om ni läst Stieg Larssons, om inte kan jag varmt rekommendera!

 

Kan du få fram vilka IP-adresser resp. dator har? Om du loggar in på routern (http://192.168.1.1) ska du kunna se, men jag vet inte var i din Zyxel. IP-adresserna ska vara i serien 192.168.1.xxx

Denna kanske: 192.168.1.1 (står LAN Information och denna IP adress)

 

I Vista hittar du din dators IP via Nätverks- och delningscenter -> Visa status (vid Anslutning) -> Information. Det är IPv4 IP-adress som är intressant.

192.168.1.34

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den stationära datorn med F-secure så ska Windows-brandväggen vara avstängd.

Ok, då ska jag stänga av det och se om det funkar!

 

Det ska räcka med brandväggen i routern för att skydda datorerna, så länge datorerna inte är infekterade.

Ett förtydligande, är brandväggen i routern samma som F-Secure?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande, är brandväggen i routern samma som F-Secure?
Nej. Är inte datorerna kopplade genom en router på vägen till modemet och internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Är inte datorerna kopplade genom en router på vägen till modemet och internet?

 

Kopplingen är

en sladd från teleuttag till modem ett uttag som heter DSL

en annan sladd från modem (uttag 1 av 4) till router uttag WAN

en annan sladd från router (uttag LAN) till stationär dator.

(Ingen sladd från laptop till modem eller router.)

 

Är det fel? Du skriver genom router till modem, som att router ska vara först?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...