Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla Vista Laptop till stationär XP med skrivare


AnnaK

Rekommendera Poster

Kopplingen är rätt. Jag såg det från datorernas synvinkel, medan du ser det från internets håll.

 

I routern finns en brandvägg som skyddar datorerna från intrång så de ska inte drabbas av intrång även om man stänger av brandväggarna i datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingen är rätt. Jag såg det från datorernas synvinkel, medan du ser det från internets håll.
Alltid något :-)

 

I routern finns en brandvägg som skyddar datorerna från intrång så de ska inte drabbas av intrång även om man stänger av brandväggarna i datorerna.
Ok, då testar jag med att koppla bort dem, Windows brandvägg i laptopen och Windows och F-secure i stationära och ser om det kan hjälpa. Det blir först om en halvtimma ca. Min sambo sitter och jobbar vid sin jobbdatorn nu - den stationära (som jag vanligtvis har tagit i besittning :-) Hur länge är ni kvar i kväll? Ja vid datorn alltså?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge är ni kvar i kväll? Ja vid datorn alltså?
Jag ska iväg till middagen snart och sedan blir det familjetid. Kanske tittar in en stund vid 11-tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge är ni kvar i kväll? Ja vid datorn alltså?

Sängdags senast 21:00, men jag har inte så många idéer kvar. Cecilia kommer säkert på nåt mer.

Fick du fram IP-adressen för XP-maskinen? 192.168.1.1 är routerns IP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Let´s Dance? Det är vårt fredagsnöje i alla fall! Men jag har nära till datorn så jag passar på i reklampauser. Jag återkommer när jag stängt av brandväggarna iaf så får vi se om du/ni är online!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sängdags senast 21:00, men jag har inte så många idéer kvar. Cecilia kommer säkert på nåt mer.

Fick du fram IP-adressen för XP-maskinen? 192.168.1.1 är routerns IP.

 

Oj, du måste vara trött du! :-)

 

Maratonmannen skrev:

Kan du få fram vilka IP-adresser resp. dator har? Om du loggar in på routern (http://192.168.1.1) ska du kunna se, men jag vet inte var i din Zyxel. IP-adresserna ska vara i serien 192.168.1.xxx

 

Hm, menar du att jag går in i routern och hittar XP datorns IP adress där? Är det under WAN då? Det står WAN IP Adress Assignment och så finns alternativet "get automatically from ISP (Default) ikryssat, andra alt är: Use fixed IP adress, IP adress, IP Subnet Mask och Gateway IP adress. Vid IP Subnet mask står det ett IP nummer, kan det vara det? eller

Under fliken DHCP Server > General står det en IP Pool starting adress, kan det vara den? Inget börjar dock som du skriver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, ett tillägg och stilla undran: Vad sjutton är en switch? Jag läste i inlägget //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1032573#1032581 av gästen att "....vill han inte sluta då, rycks nätkabeln ut ur switchen..." jag blir rädd att jag kanske har missat ngt väsentligt och inte har alla grejer som behövs för att skapa ett nätverk? kanske dum fråga men är switch ngt som behövs?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nätverksikonen nere vid klockan, så högerklicka och välj Status och fliken Support. Klicka på Information så ser du XP:s IP.

 

Man kan också se alla datorer i någon inställning i routern. I min router under status ser jag namnet på resp. dator och vilken IP + MAC-adress varje dator har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nätverksikonen nere vid klockan, så högerklicka och välj Status och fliken Support. Klicka på Information så ser du XP:s IP.

 

Man kan också se alla datorer i någon inställning i routern. I min router under status ser jag namnet på resp. dator och vilken IP + MAC-adress varje dator har.

 

Jag har bara en ikon där vid klockan och det är en damn överkryssad nätverksikon med "Anslutning till lokalt nätverk 3" som jag tror är helt överflödigt. Men jag gick in i kontrollpanelen, nätverksanslutningar och markerar "anslutning till lokalt nätverk" den anslutning jag tror vi använder och i ett fönster till vänster står info, ip 192.168.1.33 det måste väl vara den?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå hallå hallå! Nu händer något! Jag har kopplat, Windows brandvägg i laptopen och Windows och F-secure i stationära. Och vips så gick det i laptopen att klicka på WDE och den fick kontakt, fick tag på dokumentet jag delat ut från stationära tidigare. Hm, ska kolla om jag måste dela ut skrivaren på nytt *sjukt exalterad efter två dygns arbete* :-)

 

Nu skriver vi visst om varann här! Jepp, jag kan se skrivaren i laptopen. Jag håller på och se om jag kan installera den.

 

Innebär förresten detta med att dela dokument (nytt för mig) att jag kan ha dokument på båda datorerna och ändra i båda. Ex jobba vid min sambos dator på dagen och att dokumenten sparas även i laptopen?

 

[inlägget ändrat 2008-02-22 19:24:33 av AnnaK]

[inlägget ändrat 2008-02-22 19:25:39 av AnnaK]

 

HELT FANTASTISKT! Det måste vara som att springa ett maraton (he he passande va?) och komma i mål. Jag har OBSERVERA från min laptop SKRIVIT UT en testsida på skrivaren kopplad till den stationära datorn. Fantastiskt! Tack snälla Cecilia och Maratonmannen! Utan er hade det inte gått! Hm, hur gör jag nu med brandvägg? Testa att återställa windows brandvägg på laptopen och f-secure eller windows på stationära eller inget av det?

[inlägget ändrat 2008-02-22 19:30:07 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

192.168.1.33 det måste väl vara den?

Det låter bra. Inget problem med IP-adresser i ditt nätverk.

 

Har du hunnit testa med stängda brandväggar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HELT FANTASTISKT!

Gratulerar!

 

Testa att återställa windows brandvägg på laptopen

Börja med det. Förvissa dig om att fil- och skrivardelning fungerar mellan datorerna.

 

I XP-datorn vet jag inte, men när du har lugnat ner dig :), gå igenom inställningarna i F-Secure för att se var du tillåter fil- och skrivardelning. Hittar du det, så behöver du inte aktivera brandväggen i Windows XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP-datorn vet jag inte, men när du har lugnat ner dig , gå igenom inställningarna i F-Secure för att se var du tillåter fil- och skrivardelning. Hittar du det, så behöver du inte aktivera brandväggen i Windows XP.
Du menar om jag hittar det i F-Secure så kan jag använda den brandväggen, om jag inte hittar det, så använder jag windows brandvägg (i xp datorn).

 

ja, det blir nog inte i kväll, jag är helt slut :-) Tack snälla för din hjälp! Vem är förresten Maratonmannen? Det står inte mkt på din profil. (Man ska inte kasta sten när man är i glashus, hrm inte på min profil heller)

 

Äh, jag kunde inte hålla mig. Återaktiverat brandväggen på vista datorn. Och hittade det äntligen på F-secure, det är under internetsköld, så kan man välja säkerhetsnivå och ett val är lokalt nätverk fil och skrivardelning. Efter det återaktiverade jag brandväggen och skrev ut testsida. Jippie det funkar!!

 

Återkommer i den andra tråden om uppkopplingen i fall problemet med det kvarstår.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-22 19:55:24 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter det återaktiverade jag brandväggen och skrev ut testsida. Jippie det funkar!!

Återigen grattis!

 

Hoppas att din Internetuppkoppling håller i sig.

 

Vem är förresten Maratonmannen?

Det fina med Internet är att man kan vara anonym, ingen vet man är. Mitt Alias är från mitt "tidigare liv" som elitmotions-maratonlöpare (2.43 på Stockholm Maraton). Numer går jag bara. Köpte min första dator för 7 år sedan. Innan dess aldrig suttit framför dator. Nu bygger jag själv mina burkar. Är autodidakt inom området. Tillbringar mycket av min tid framför skärmarna (många utländska forum) och tycker det är kul att kunna hjälpa andra. Arbetar heltid inom sjukvården sedan 35 år tillbaka, ej IT.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-02-22 20:30:07 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, så mycket du måste lärt dig på de 7 åren! Coolt.

 

Jag håller tummarna för internet uppkopplingen!

 

För övrigt kommer jag med små glada tillrop mest hela tiden. Kvällen är räddad! Skönt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...