Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum-önskningar


Cecilia

Rekommendera Poster

3: Listor - ja, nu skapar jag dem förhand. De vore trevliga på annat sätt

Monshi, kan du ge något exempel på ett sådant inlägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Har väl inga speciella önskemål, utan vill bara gratulera dej till utnämningen till huvudmoderator. Väldigt välförtjänt med tanke på alla du har hjälpt:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så kan det vare trevligt att punktera upp för tydlighetens skull. Det kan vara i samband med programmering, felsökning, virusjakt eller något helt annat. Funktionen kostar inte så mycket att ha och kan göra inlägg mer lättlästa.

 

Nu vet jag inte exakt vad du önskar att jag ska visa. En lista kan ju vara det som jag skrev i inlägget du citerade, dvs

1: Gör...

2: Sedan

3: Nu

 

Eller

 

• Gör...

• Sedan

• Nu

 

Och som sagt, när man snabbt skapar en sådan punkt (ALT+0149 i Windows, annat på andra plattformar antar jag) så blir det idag

[GUBBE]:)

eftersom ALT+1 = [ GUBBE ] och ALT+4 = [ SKOJ ] på Eforum.

Samt, snabbknapparna, ex.v. blått - markerar man text omsluts den med BLÅ-taggar. Bra. Inte markerar text - då hamnar en BLÅ-tag sist i inlägget. Inte bra.

 

ALT + S = signatur ALT + M = skicka på Eforum och det fungerar inte i Firefox om man inte fixar till det i about:config.

Jag har inte varit i about:config och ändrat (tror jag), ALT+S (använder ofta, enkelt med en hand), ALT+M fungerar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så kan det vare trevligt att punktera upp för tydlighetens skull.

Du vill ha två knappar, en som lägger dit en tagg för en löpsiffra när man trycker knappen och en som lägger ut en tagg för en •. Rätt uppfattat?

 

Jag får dit • utan att få någon gubbe på vägen. Jag tror inte att jag inte har ändrat något i Firefox för jag får trycka på Alt + Shift + 1 för att få en gubbe och samma sak med de andra. Jag undrar om det där inte var något som ändrades i Firefox version 2, jag tror det var uppe i någon tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

Jag har inte varit i about:config och ändrat (tror jag), ALT+S (använder ofta, enkelt med en hand), ALT+M fungerar.

 

För mig fungerade det inte alls utan ändringarna. Installerade om helt för några månader sedan på grund av hårddiskbyte. Behövde inte leta så länge efter vad som skulle ändras i FF för att det skulle fungera. Har lagt tråden det diskuterades i FAQ:n inne på Webbläsarforumet här.

 

Sedan jag installerade om helt har ju FF uppdaterats några gånger.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan:

Var i about:config ska man ändra? Kan titta efter vad som står där för mig. Kanske jag varit inne och petat men tror inte det.

 

Cecilia:

Nja, snarare att man innesluter en text med LIST-taggar och sedan de genererar en lista på något vis. Man kan titta på phpBB-forum, där finns en modell, minhembio en annan eller den ganska snygga versionen i IDGs nya forum. Jag gillar nog IDGs bäst vars nya forum faktiskt verkar ha en hel del vettiga funktioner.

 

Funktionen ska vara enkel och synlig så att även nya användare förstår sig på den och kan använda den. Helst ska alla taggar bort och inlägget ser ut precis som det som kommer att postas direkt. Ja, fanken, så fungerar ju IDGs nya forum. Där finns visst det jag efterfrågar samt en helt del till som ingen önskat sig.

 

Eller ska kanske Eforum ta ett stort steg i utvecklingen och tillåta bilder i inlägg. Kanske som hos MinHembio där en nedskalade version visas i tråden och man kan klicka upp för att se hela. Då kanske inte i ett nytt fönster utan i en snygg ram i samma fönster, ja det jag kallar Webb2.0 (rätt eller fel?)

 

Visioner är bra.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Stefan:

Var i about:config ska man ändra? Kan titta efter vad som står där för mig. Kanske jag varit inne och petat men tror inte det.

 

Den här tråden från 2006 där Hasse Wallanger skrev instruktionen har jag rättat mig efter och mekat efter hans instruktioner. Det funkar! :-)

 

Hasse Wallanger skrev:

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=879998

Ja, du kan ändra värdet på inställningen ui.key.contentAccess till 4 om du vill gå tillbaka till att använda Alt+.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-02-22 17:23:01 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder var det andra som absolut inte ville ha.

 

Jag tror att om det är ett allmänt önskemål om en massa nya funktioner i inläggsfönstret, funktioner som är i stort sett detsamma som i IDGs andra forum så vill IDG byta till den plattformen. Dock kommer det att ta tid innan alla andra "nödvändiga" funktioner, som Hänt sedan sist, Tidsmaskin och dess samhörande funktioner, senaste inlägg med hela inläggen synliga, lista över obesvarade trådar mm har blivit implementerade där.

 

Hittills så är det bara Monshi som har kommit med dessa önskemål om nya funktioner i inläggsfönstret. Hur är det med andras åsikter i frågan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT är vi men för att avsluta det hela, jag det står värdet 4 där för mig. Kan about:config ha överlevt en ominstallation av datorn? Det är nog möjligt.... För inte har jag ändrat där efter jag installerade om datorn i höstas.

 

Cecilia:

Ja, jag vet. Bilder i inlägg är väl egentligen även jag tveksam över. Jag bara spottar ur mig tankar här, saker jag gillat hos andra forum.

MEN - en sak som jag håller fast vid - ge varje användare ett utrymme att ladda upp whatever fil till och länka till denna i inlägget. Bilder främst men även dokument och annat. Kanske då även möjligt att gå igenom sina filer och ta bort fil om man ej längre vill ha den uppe samt återanvända filer, utan större problem, i nya inlägg.

Allra minst - större bilder! 200 kB??

 

Exekverbara filer ska givetvis inte vara tillåtna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Opera och smileys och knappar i inläggsfönstret?

Det finns väl några som använder Opera som kan svara och berätta om det har blivit infört än eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan about:config ha överlevt en ominstallation av datorn?

Du kanske gjorde en backup av inställningarna som du skrev tillbaks efteråt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Hittills så är det bara Monshi som har kommit med dessa önskemål om nya funktioner i inläggsfönstret. Hur är det med andras åsikter i frågan?

 

Jag har läst igenom Monshis förslag och jag tycker att hans förslag på nya funktioner i inläggsfönstret ska provas. Att kunna punkta upp en text vore toppen. Har saknat det själv, men kom inte mig för att skriva det här.

 

Att kunna skicka upp bilder i inlägget låter intressant. Det där om konto för varje användare. Hur länge ska det kontot ligga fullt/halvfullt? Ska det tömmas efter en viss tid eller hur tänker du där, Monshi?

 

Ett Exceldokument är inte så stort, men kommer vi till bilder sedan så kan dom vara större. Kontot lär snabbt bli fullt efter en tids användande.

 

Exempel på tömning kan vara att efter t ex en vecka töms kontot på dess innehåll automatiskt. Kan vara mindre antal dagar också. Annars ska det gå att tömma själv också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pelleabc:

- Antalet nya inlägg i rutan "Mina favoriter" till höger minskas inte fastän man varit inne och kollat. Jag vill inte behöva stänga webbläsaren och gå in på sidan igen bara för att se några siffror ändras. Det ska räcka att uppdatera sidan. Eller så hade de kunnat uppdateras var femte minut, och så kunde det stå "Senaste uppdatering: 5 minuter sedan" i toppen.

Den rutan liksom Hänt sedan sist utgår från tidpunkten för näst senaste inloggningen (om man inte själv har satt tidpunkten via Tidsmaskinen). Det som du beskriver, , verkar kräva en tidpunkt för varje favorit-forum. För jag antar att du inte vill att alla siffrorna under "Nya inlägg i dina favoriter" ska nollställas för att du har varit inne i ett av forumen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker Eforum ska se ut som det alltid har gjort. Jag är nöjd...det enda jag riktigt saknar är möjligheten att PMá varandra.

 

Jag hade "semester" från eforum ett tag och kom sedan tillbaka och såg att Herr "Anjuna Moon" ville mig något. Smart som han är så hade han postat i en av mina gammla trådar för att jag då skulle få upp en röd text med ordet "Hänt sedan sist" (som för övrigt är riktigt bra tänkt).

 

Det hade varit bättre om Anjuna kunde PMA mig och jag hade loggat in på eforum och fått upp ett "popup" fönster med att jag har nya meddelanden.

 

Annars gillar jag eforum till max. Enligt mig sveriges bästa forum. Trevliga hjälpsamma människor.

 

Och vilken välförtjänt person som fick ta över Eriks roll som huvudmoderator. Trots att det fanns flera heta kandidater till den rollen så är jag övertygad om att Cecilia gör ett bra jobb (undrar om mina inlägg "något alkoholpåverkad" har förstört mina chanser...hehe).

 

Nåväl. Cecilia är ett mycket bra val enl. mig. Som jag sa förut. Eforumet är sveriges bästa forum...tack för att "avatars" fortfarande är bannlyst från forumet...det känns bara "fjortis" och hör inte hemma här.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så jätte viktigt, men ta gärna bort top skribentar/poäng, det leder bara till massa onödiga spam meddelanden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mindsleep skrev:

Jag är nöjd...det enda jag riktigt saknar är möjligheten att PMá varandra.

 

Tyvärr är risken stor att PM-funktionen kommer att missbrukas. I samma stil som epostadresserna gör i användarprofilen. Folk mailar istället och ber om hjälp än att posta i forumet. Jag tröttnade och beslöt mig för att inte visa min epostadress i min användarprofil.

 

PM-funktionen kommer troligen att användas så också. Möjligen att antalet tecken begränsas ned till max 160 tecken, såsom SMS t ex. Då kan inte hela meddelanden skrivas i PM:et.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna skicka upp bilder i inlägget låter intressant. Det där om konto för varje användare. Hur länge ska det kontot ligga fullt/halvfullt? Ska det tömmas efter en viss tid eller hur tänker du där, Monshi?

ge en maxstorlek eller konstaterar att lagringsutrymme är billigt idag.

 

Cecilia

ja, Mozbackup är det nog som sett till att inställningen överlevt.

 

PM

Saknar det inte men samtidigt vore det inte fel. Gör det dock möjligt att stänga av PM om användaren inte vill ha det. Begränsa antalet tecken är bara dumt. Om du inte orkar läsa, gör det då inte.

 

Storlek på Eforum

Sitter själv på en stor skärm, 1680x1050. Vilken storlek har normala användaren idag? (borde finnas statistik) Kanske Eforum kan bre ut sig lite? Inte så mycket men lite mer skulle inte skada.

 

En sak jag är säker på - ett nytt inläggsfönster borde skapas. Några nya "chicka" färgprofiler/formateringar av Eforum. Samt mina föreslagna möjligheter till sortering av trådar. Trådvyn skulle kunna dra nytta av lite bredare vy.

 

Bilder i inlägg, igen

Inte från ett forum, en blogg, men jag GILLAR:

http://myrasmysterier.blogg.se/1202561679_i_mitt_rtta_element.html

Så som bilder hanteras där. Mycket bra. En liten liten miniatyr. Ett litet hack bara :)

 

Musikcorner

Mig veterligen missbrukar inte topplistorna.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är risken stor att PM-funktionen kommer att missbrukas. I samma stil som epostadresserna gör i användarprofilen.

 

Jo, men och andra sidan kan även "Hänt sedan sists" missbrukas på det sättet.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa hade varit:

 

När man får frågan om "anledning" vid anmälan, så sätter man en ny kryssruta "Direkt till moderator", där man kan skriva vad som helst utans att inlägget "anmäls". Hjälper det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa hade varit:

 

När man får frågan om "anledning" vid anmälan, så sätter man en ny kryssruta "Direkt till moderator", där man kan skriva vad som helst utans att inlägget "anmäls". Hjälper det?

 

Är det ett svar på mitt inlägg så förstår jag inte riktigt vad du menar?

 

Men kanske så när man ska PMá någon så kommer det automatiskt en KORT text som säger typ:

"PM är inte för att be om direkt hjälp av någon. Om du ändå gör detta så kan personen som du PMár anmäla ditt inlägg. Om du får 3 av dessa anmälningar på dig stängs du av från eforum i 3 månader."

 

Inte vet jag...men typ så. Så att ALLA är medveten om att PM inte är för att be om hjälp. Utan för att påkalla uppmärksamhet av annat slag. Sedan kan ju självklart besvararen välja att anmäla inlägget eller inte.

 

Så tänkte jag i alla fall....kanske Anjuna Moon är mera klartänkt...vet han han ölar ikväll och han kanske kommer med några klarsynta förslag....hahaha...passning till Anjuna.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna skicka upp bilder i inlägget låter intressant. Det där om konto för varje användare. Hur länge ska det kontot ligga fullt/halvfullt?

En sådan funktion tjänar bara ett syfte om IDG kan garantera att arean och filerna ligger kvar. Om svar härinne baseras på uppladdade filer så blir de meningslösa i sin arkivfunktion om filerna efter ett par veckor försvinner som det gör på många av redan befintliga filuppladdningstjänster. Dessutom finns risken att folk börjar leka youtube med sådana möjligheter. Nä, jag tror inte på den "finessen"

 

Hittills så är det bara Monshi som har kommit med dessa önskemål om nya funktioner i inläggsfönstret. Hur är det med andras åsikter i frågan?

Det har ju redan blivit extremt förbättrat vad gäller bibehållandet av tabbar och mellanslag när man klipper in kod, vilket var ett stort aber tidigare. En möljlighet att skapa tabelllayout är väl det som saknas eftersom man i textfält inte direkt kan tabulera. Men annars tycker jag inte det saknas något i inläggsfönstret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
mindsleep skrev:

Jo, men och andra sidan kan även "Hänt sedan sists" missbrukas på det sättet.

 

Hur skulle det kunna missbrukas?

Scanna efter epostadresser för att maila den aktivaste och be om hjälp?

...eller i ditt fall PM:a personen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi:

Storlek på Eforum

Sitter själv på en stor skärm, 1680x1050. Vilken storlek har normala användaren idag?

Själv har jag en skärm med 1280x1024 och har inte fönster maximerade utan ett Firefox-fönster tar drygt halva bredden så att jag kan ha ett till bredvid (med lite överlappning) där jag då t ex har sådant som jag vill klippa in i svar, för det är så jobbigt om man ska behöva hålla på byta flik hela tiden. Det gör att Eforum idag har en optimal bredd för mig, jag slipper se högerkolumnen där det sällan är något jag behöver komma åt.

 

För att vara lättläst så bör inte en rad med text vara så mycket längre än raderna i Eforum, sedan börjar det bli svårt för ögat att hitta rätt vid radbyte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det kunna missbrukas?

Scanna efter epostadresser för att maila den aktivaste och be om hjälp?

 

Genom att posta frågan i en tråd som inte har med ämnet att göra så kan man ju påkalla uppmärksamhet.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

 

Sitter själv på en stor skärm, 1680x1050.

Vilken storlek har normala användaren idag?

Jag har 2560x1600 och 1920x1200 på mina två skärmar.

Betraktar mig själv som normal användare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...