Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Vad gäller egentligen med egenutvecklat datorprogram och arbetsgivarens rätt till det?


elixir

Rekommendera Poster

Jag har utvecklat ett datorprogram i fritid och min arbetsgivare använder utan att betala för det. Svaret från en ombudsman i Sveriges Ingenjörer:

 

"

Tyvärr är regelverket sådant att datorprogram som en anställd utvecklar faktiskt tillhör arbetsgivaren. Det anses ingå "i tjänsten" även om man gör det på sin fritid.

"

 

Men datorprogrammet är inte alls relaterat till vad företaget sysslar med. Gäller regelverket ändå?

 

Tack för alla tips!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så allt jag gör på min fritid inom t ex programmering skulle automatiskt tillhöra min arbetsgivare?

 

Antingen har personen ifråga missförstått frågan eller så har jag det.

 

Menar personen på fullaste allvar att om jag sitter hemma och använder min egen personliga dator och skriver ett program så ska det inte tillhöra mig?

 

Men vänta nu, jag har en egen firma dessutom. Då borde allt jag gör "på jobbet" tillhöra min egen firma? *gnuggar nävarna*

 

Vilket "regelverk" syftar personen på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng:

Vilket "regelverk" syftar personen på?

 

Sannolikt upphovsrättslagen §40a

 

Elixir:

Jag har utvecklat ett datorprogram i fritid och min arbetsgivare använder utan att betala för det.

Men datorprogrammet är inte alls relaterat till vad företaget sysslar med.

 

OK...

Det finns ett antal intressanta frågor som kan avgöra om det är rätt eller fel, och fackklubben på ditt jobb eller en ombudsman på förbundet kan säkert reda ut din fråga något mer utförligt än det svar du citerar.

 

Arbetar du med programutveckling på företaget?

Hur kommer det sig att företaget använder ett program som inte är relaterat till deras verksamhet?

Hur kom företaget över programmet?

Kände företaget till att du tog fram programmet? Hade de förslag eller tips om programmet?

 

Det bör finnas en del AD-domar i ämnet, men hittade vid en hastig koll inte någon sådan. Jag föreslår att du tar en ny kontakt med ditt förbund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte något an nat har avtalats"

 

Vad som menas med "led i hans arbetsuppgifter" tror jag mig förstå och det känns väl rätt självklart.

 

Men "efter instruktioner av arbetsgivaren" känns lite värre. Ska det vara väldigt direkta instruktioner? Eller räcker det med en antydan om syftet eller kanske bara att "det vore bra om det fanns ett sånt här program". Eller kanske det räcker med att jag själv inser att det saknas något och klurar ihop det hemma på min kammare en kväll? Måste man själv anses vara medveten om att "instruktionerna" finns?

 

Vad händer sedan om jag byter anställning och min nästa arbetsgivare ger mig samma instruktioner som min förra arbetsgivare - ska min förra arbetsgivare då äga programmet? En inte speciellt orimlig situation när arbetskraft rör på sig.

 

Om jag tillverkar ett litet testverktyg helt på egen hand, utan vare sig instruktion eller önskan från arbetsgivaren men som jag själv har nytta av på jobbet, vad händer då? Jag kanske lägger ut den på nätet "open source". Ska arbetsgivaren kunna äga även denna kod?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall är historien så:

Jag hade länge sagt till chefen att företags intern/egenutvecklade system kom inte att funka med OS uppgraderingen.

Och att det var en en inköpt modul till utvecklingsverktyg som kunde vara problem.

Förslag då var att utveckla ett nytt system med andra språk som java, eller som akut lösning göra en modul med samma funktioner för att ersätta den modulen. Men chefen har alltid sagt att vi skulle göra om systemet, men sagde NEJ till att utveckla modulen.

Att göra om systemet var ju allas mål, fast halvhjärtat från chefens sida.

Jag hade också inriktat mig att göra om systemet, men som plan B höll jag i fritid och utvecklade modulen.

Än idag pratar vi att göra om systemet, men chefen hade tvingat från min modul för att håller det gamla systemet i liv - utan den skulle företaget inte kunna drivas alls.

 

Faktum är att modulen det handlat om här är INTE vad företaget sysslar med. Kan det tillhör arbetsgivaren ändå?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det vara väldigt direkta instruktioner? Eller räcker det med en antydan om syftet eller kanske bara att "det vore bra om det fanns ett sånt här program". Eller kanske det räcker med att jag själv inser att det saknas något och klurar ihop det hemma på min kammare en kväll? Måste man själv anses vara medveten om att "instruktionerna" finns?

Nu vet du varför man kan livnära sig som jurist! ;-)

 

 

nästa arbetsgivare ger mig samma instruktioner som min förra arbetsgivare - ska min förra arbetsgivare då äga programmet?

Nu ska vi se, vad var det du citerade från 40a?

"...efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren..." eller var det

"...efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till alla arbetsgivare som gett sådana instruktioner..." eller

"...efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till din förra arbetsgivare..." ;-)

Nej, det lär vara den arbetsgivare du vid varje tillfälle har som får nytta av de program du just då konstruerat.

 

Om jag tillverkar ett litet testverktyg helt på egen hand, utan vare sig instruktion eller önskan från arbetsgivaren men som jag själv har nytta av på jobbet

Vad var det du sa, jo:

Vad som menas med "led i hans arbetsuppgifter" tror jag mig förstå och det känns väl rätt självklart.

;-) Jag håller med dig. Sa du att testverktyget underlättade ditt jobb, och att det ingår i ditt jobb att testa? Du kanske jobbar snabbare och/eller säkrare och/eller mer effektivt och/eller konstruerar bättre produkter med ett sådant testverktyg - och det är inget din arbetsgivare önskar?

 

Jag kanske lägger ut den på nätet "open source". Ska arbetsgivaren kunna äga även denna kod?

 

Om 40a är tillämplig så är det inte din kod du lägger ut. ;-)

 

Nej, jag är ingen jurist. Jag bara låtsas vara en på internet. Så för säkrare svar, kontakta din fackklubb eller om klubb saknas ditt förbund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...