Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Desperat och irriterad


Danne

Rekommendera Poster

Hallå allihopa..

 

Hoppas jag träffar på någon som har haft mer tur än mig gällande kombinationen Ubuntu och Nvidia GeForce 8800 GT.

 

 

Saken är den att livecd inte fungerar. När normalt indikatorstapeln ska dyka upp (efter att jag valt "start or install ubuntu") blir skärmen becksvart och meddelanden "no signal" dyker upp.

 

Jag har provat 6.06, 7.04 och 7.10, både 32- och 64-bitarsversionerna. Jag har testat att trycka F4 och välja upplösning men utan framgång, resultatet blir detsamma.

Som sista instans testade jag 7.10 Alternate Disc, vilket är en textbaserad installation av Ubuntu. Installationen går fint, men vid försök att starta X, dyker meddelandet "no device found" och en referens till xorg.conf.

 

Självklart har jag försökt att omkonfigurera X med ändringar av xorg.conf, men X hittar fortfarande ingen skärm.

 

Vid det här laget tror jag att jag har läst varenda forum på nätet, och alla verkar ha liknande problem, men någon universallösning verkar inte finnas.

 

Är det någon som har nåt riktigt hårdrockstips hur man kan få Ubuntu 7.10 LiveCd att fungera med ett GeForce 8800 GT så vore jag evigt tacksam.

 

Notera att grafikkortet är det enda som är utbytt sedan jag sist körde Ubuntu, då på ett GeForce 7950 GT. Där var det inga som helst problem.

 

 

Som sagt är jag tacksam för alla svar jag kan få, greppa gärna efter halmstrån om det är så :)

 

 

Hälsningar Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8800GT blev tillgängligt i butikerna i december 2007.

Eftersom 7.10 kom ut i oktober 2007 så är det helt naturligt det saknar drivare för en produkt som kom ut 2 månader senare.

Försök med 8.04 när det kommer i april.

Du kan också försöka med senaste Knoppix live CD som eventuellt kan få igång framebuffer drivning av grafiken.

Annars är det bara att vänta eftersom problemet verkar allmänt.

Teoreretiskt kan du kanske ladda hem 8800GT drivare från nVidia till alternate CDn och installera dessa själv som modul till linuxkärnan men det fodrar ju mer linux kunskaper än att köra Ubuntu med ett grafikkort som Ubuntu har drivare till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret.

 

Måste hålla med om att det låter helt rimligt. Jag hade inte riktig koll på releasedatumen för varken kortet eller disten, men ligger det till så, så förstår jag att det kan vara bökigt att få det att fungera.

Vanligtvis brukar ju även nya grafikkort kunna fungera med någon form av nativ-drivare, men 8800-korten verkar vara något av ett undantag..

 

Jag får hålla mig till i april och hoppas på att dom har hunnit lägga till fullt stöd då.

 

Tack igen, skönt att veta att det inte är jag som är en fullständig idiot såna här gångar :)

 

 

Hälsningar Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...