Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tjänstebil


Vurpan

Rekommendera Poster

Jag har fått ett nytt jobb med erbjudande om förmånsbil och har nu kollat runt lite på olika bilar.

 

Har fastnat för en SAAB 9-3 och om jag har räknat rätt så är förmånsvärdet på bilen ca 3200. Enligt anställningskontrakt har jag en lön på 26000 kr enligt 2008 års lönenivå.

 

Men frågan är vad blir den faktiskakostnaden för mig om jag skulle ta en tjänstbil enligt ovan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågan är vad blir den faktiskakostnaden för mig om jag skulle ta en tjänstbil enligt ovan?

 

I princip skatten på förmånsvärdet. Tänk på att det är även är förmånsvärde på drivmedlet om företaget står för detta.

 

Om du kommer köra mycket i tjänsten tjänar man i regel på att köpa bilen själv och istället få körersättning från företaget.

 

Tänk också på att det inte är tillåtet att göra löneavdrag för att kompensera förmånsvärdet och på så sätt slippa det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Det beror ju väldigt mycket på vilka tjänstebilsvillkor du får i övrigt.

 

Ett konsultbolag jag var på körde kostnadsneutralt, dvs du får ersättning som om bilen var privat förutom att företaget står för hantering och utjämning av kostnader. Det är en bra deal om du kör väldigt mycket i tjänsten.

 

Där jag sitter nu har man en modell som antar att man kör 1500 privat och 1500 i tjänst per år oavsett hur mycket man faktiskt kör. Och så har man, beroende på tjänst, litet olika kostnadstak. Detta är en bra deal om du kör väldigt mycket privat och måttligt i tjänsten.

 

Man kan ju också kolla om företaget tar med arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet i bilkalkylen (ofta då i det totala kostnadstaket). Det rör nog inte din kostnad så mycket, men det begränsar din valmöjlighet på bil och lull-lullet till den ;-)

 

Men om vi antar att allt är rent räknat så borde du åka på 55 % marginalskatt på förmånsvärdet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...