Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återskapa filer från formatterad hårddisk?


Janis.Vikmanis

Rekommendera Poster

Janis.Vikmanis

Jag formatterade i Vindåvs XP i DOS och var nöjd. Tills dotra kom fram och

påpekade att hennes skolarbete låg där. Hm...

 

Finns det något program man kunde återskapa Photoshop-filer med?

 

Jag har testat RecoverMyFiles...men det var ett väldigt jockit program. Rörigt och jag hade mycket svårt att förstå vad det gjorde, vad jag själv då skulle göra och om jag fick fram alla filer. Usch!

 

Finns det någon som vet ett trevligare program?

 

 

Med vänlig hälsning.

Janis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning och vad jag har lärt mig genom mina år med datorer (inte så många, men går trots allt ett IT-Program) så går det inte att återskapa något från en formaterad Hårddisk, då man har fortmaterat den och tagit bort ALLA filer på hårddisken.

 

Kanske något att tänka på till nästa gång; innan du formaterar hårddisken att du säkerhetskopierar viktiga filer och kollar så du är säker på att de inte finns något mer du vill ha kvar. Bränn ut filerna på en CD-RW (DVD-RW) så kan du återanvända de skivorna nästa gång du ska säkerhetskopiera. Eller så för du över filerna till ett USB-minne eller en nätverksplats/Dator.

 

Bara några tips, det är alltid tråkigt när det händer sådana här saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dzemo får kanske plugga klart först.

 

Det går att återskapa data från en formaterad disk om man inte skrivit över data med ex. en ny installation av operativsystem.

 

Om det är "jockigt" kanske någon annan kan hjälpa trådskaparen, på plats alltså?

 

Här är ett annat program:

http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1

 

Men installera inget på disken som filer ska återställas från!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mikael63, ja gå klart får jag självklart göra, och får väl inte lita på lärarna på skolan så mycket, då de lär ut helt fel. Då har man lärt sig något nytt idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janis.Vikmanis

Kanske något att tänka på till nästa gång; innan man formaterar hårddisken?

:-)

 

Med tre tonårsbarn hemmavarande är det lite stojigt. Vänster hand vet inte alltid vad den högra gör. Det är ständiga problem för mig är att slänga bort massor av saker, så datorerna inte slår i taket.

:-)

 

Sedan var det krasch i C-partition. Det gick inte att starta och datorn hade låst sig kapitalt.

 

Barn är ju bekymmerslösa och lägger in allt sitt på C-partition. Ni vet…proram-skiten man installerar väljer ju C-partition som standard. Det tar barnet och nöjer sig med. Hu! Själv lägger jag ALLTID mina viktiga filer, arbeten, bilder och allt på andra partitioner och har en FYSISKT fristående C-partition. På så vis har jag kvar alla filer, trots krasch. Så ock denna gång.

 

För övrigt är det ganska kuriost att se, att under 5 års tid har jag haft mer än 10 krascher på Vindåvs-maskinerna, emedan min Mac inte haft en enda under samma tid. Detta trots att jag använder Mac:en mest. Nu har jag en klart nyare Vidnåvs-maskin med 2,2 GHz processor. Efter 6 månader kommer första kraschen. Hö! Ball system Microshit har skapat. Vi får se hur Mac OS X för intels processorer klarar sig.

 

Men nja…det är inte riktigt så heller, att det INTE går att rädda saker ur en formatterad hårddisk. Den var till och med DOS-formatterad. Jag körde en äldre version av någon beta-variant av det där RecoverMyFiles. Jag fick fram kring 107, för att vara exakt, bilder som jagades. Av dem slängde jag 10 -15 som var trasiga. Men programmet var så förtvivlat jobbigt. Man skulle läsa segel med text på hemsidan www.recovermyfiles.com för att kunna hantera det. Jobbar jag på en datorverkstad lovar jag att lusläsa den hemsidan. Fy vale, så tidskrävande nu, när man bara skall ha skiten att fungera.

:-/

 

Det jobbiga nu, är att jag är osäker på om jag måste göra om allt. Jag är osäker på om programmet återskapat allt som går att återskapa. Finns det någon som hittat ett bättre och enklare program?

 

Åter igen…Finns någon som testat ett BÄTTRE progam till att återskapa formatterad hårddisk med. Scavanger-program. Ett papperskorgs-rotar-program, alltså.

 

Med vänlig hälsning,

Janis

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom länken jag postade tidigare har jag även Active@ File recovery installerat.

http://www.file-recovery.net/

 

Ser även att jag har en installationsfil med eData UnErase.

(vad nu det var..)

 

Minns inte vilket program det var jag använde senast.

Skulle återställa en massa foton efter att XP formaterat hela disken i stället för den C partition jag valt..

 

Fick tillbaks i stort sett alla foton men ujj vilken röra då det enbart var filer som återställdes och inte katalogstrukturer...

 

I praktiken är det nog som Dzemos lärare sagt - att det är kört om man formaterat...

 

Man kanske inte kan återskapa just den där viktigaste filen...

 

Det där du skrev om Mac kan du väl hålla tyst om? Frugan är nog stöddig ändå med sin Mac...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...