Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inga kanaler


william_90

Rekommendera Poster

Har, för snart ett år sedan, köpt ett externt TV-kort (digitaltv). Har när jag kört det fått igång programvaran, och sedan sökningen efter kanaler. Därefter kommer problemet. Sökningar tar sjukt många timmar att slutföra, och resultatet är det samma varje gång jag testar: inga kanaler.

 

Kommer inte ihåg exakt vilken modell, men vet att programvaran heter TwinhanDTV, så jag antar att det även är produktens namn. Har testat att ansluta till stor antenn, och provat inne i Karlstad (bor lite avsides), men inget verkar fungera. Rätt tråkigt, då manicken kostade några hundra.

 

Den inköptes på Kjell&Co, men finns inte längre att köpa där....

 

Har en bärbar dator med Vista, om det kan underlätta.

 

Vad kan felet vara?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som borde stå på kartongen eller i manualen är vilken typ av kort det är. DVB-T eller DVB-C eller liknande. Bokstaven berättar om det är för markbunden teve eller kabelteve.

 

Om du ska ha igång för boxer så är det viktigt att det är ett DVB-T kort. Annars fungerar det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det är ett DVB-T kort för annars kommer det precis som ".M" skriver inte att fungera.

 

Plocka ur kortet och kolla vilken modell det är, sedan går du hit http://www.twinhan.com/download_driver&software.asp och hämtar senaste drivrutínen.

 

Ditt kort verkar vara något/några år och drivrutinerna/programvaran till ditt kort var bedrövligt dåliga på den tiden så det är mycket möjligt att färskprogramvara löser ditt problem. En fullständig kanalsökning skall inte ta mer än max 15 minuter.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eftersom den levererades med en antenn så antar jag att det är DVB-T. Det står inte (mystiskt nog) i manualen vilken model eller typ det handlar om, bara hur man sak gå till väga. Plocka ur kortet är lite svårt eftersom det ju är en extern sak som kopplas till datorn via USB.

 

Hittar inte heller min modell på deras hemsida. Men jag laddar i alla fall ned mjukvaran och provar igen. Tar det mer än 15 min så avbryter jag alltså.

 

Det är inte så att den behöver kopplas till en boxer? Det skulle i så fall vara mycket, mycket dåligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den behöver kopplas till en boxer? Det skulle i så fall vara mycket, mycket dåligt.

Så är det inte.

 

Plocka ur kortet är lite svårt eftersom det ju är en extern sak som kopplas till datorn via USB.

Om du titttar i enhetshanteraren (Start > (skriv) devmgmt.msc) vad heter kortet då (se bild).

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

[bild bifogad 2008-02-18 19:01:03 av NWM]

1031525_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nya programvaran installerad och kortet kopplat till en takantenn funkar det finfint! Sökningen tog ~20 min. Däremot är sökningen i Windows Media Center fruktansvärt dålig, tar evigheter, och det skulle vara kul om detta fungerade eftersom jag har en fjärkontroll som funkar med WMC.

 

Men, än så länge får Twinhans program duga, det funkar ju som sagt bra!

 

Tack för tipsen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkade & tack för poängen:thumbsup:

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...