Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera i omvänd riktning


soreby

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ganska så mycket nybörjare på php. Jag har lyckats sortera en lista med denna funktion. Men om man vill att den skall sortera i omvända riktiningen, hur gör man då? Om man klickar på datum sorterar den från tidigaste till senaste, men om jag tex alltså vill att den skall sortera från sernaste till tidigaste istället? Någon som kan hjälpa så blir jag glad:)

echo "<table width=90% align=center border=1><tr>

<td align=center bgcolor=#CCCCCCC class='subHeader'><a href=\"forum2.php?

srt=TimeStamp\">Tid och datum</a></td>

<td align=center bgcolor=#CCCCCCC><a href=\"forum2.php?srt=Name\">Namn</a></td>

<td align=center bgcolor=#CCCCCCC><a href=\"forum2.php?srt=Last\">Efternamn</a></td>

<td align=center bgcolor=#CCCCCCC><a href=\"forum2.php?

srt=email\">Email</a></td>

</tr>";

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte 100% säker på om jag fattat frågan rätt, men jag tror det. :P

 

En enkel grej du kan göra är ju att skicka två olika sorteringsvärden med två olika knappar. Alltså skriva t.ex. "Tid och datum" och bredvid sätta en pil som pekar nedåt och en som pekar uppåt. Den ena pilen länkar till "forum2.php?srt=asc" och den andra till "forum2.php?srt=desc".

 

Försöker själv göra så att en och samma länk ser olika ut beroende på hur den aktuella sorteringen ser ut, men jag har än så länge inte lyckats komma fram med något bra... Svårt när man behöver skicka fler än ett värde.

 

Men om du bara ska skicka ett enda värde så räcker ju någonting i denna stilen:

 

<?
if($_REQUEST["srt" == "asc"] || !isset($_REQUEST["srt"]))[
	$sql="SELECT fält1, fält2, fält3 FROM tabell ORDER BY fält1 ASC";
}
else
if($_REQUEST["srt"] == "desc"]){
	$sql="SELECT fält1, fält2, fält3 FROM tabell ORDER BY fält1 DESC";
}
?>

 

Om sidan mottagit srt och srt är likamed "asc" - Eller om srt inte är skickat alls - så sorteras allt efter fält 1 stigande.

Annars: Om sidan mottagit srt och srt är likamed "desc" så sorteras allt efter fält 1 fallande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...