Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Med CD/DVD-Brännar Enhet


Rugbykid

Rekommendera Poster

Hej!

Nu Är Det Så Här Att Min Samsung SH-S182D Enhet Inte Hittat Några Somhelst CD eller DVD skivor som jag matar in i den.

Jag Har Testat Att Ladda Ner Senaste "Firmware" Från Samsungs Hemsida Och Uppdaterat Utan Att Den Hittar Skivor Som jag sätter in i den.

Enheten Är Knappt 2-3 År Gammal Och Jag Har Aldrig Haft Problem Med Den Före Att Jag Monterade In Den I Min Ny-Byggda Dator.

Hjälp Behövs Snarast.

Tack På Förhand //Oskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den byglad som master och sitter längst ut på IDE-kabeln?

Hur många IDE-kontakter har du på nya moderkortet?

 

Det kan också vara att den IDE-kabel du använder (om det är en gammal kabel inte är kompatibel med moderkortet.

IDE-kablar bör idag vara minst PATA-100 kompatibla, eventuellt PATA-133 men det senare är inte nödvändigt tror jag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan ha flera orsaker.

 

Hittar BIOS din CD/DVD?

 

Nya moderkort har oftas bara en IDE kanal (antar att det är fråga om en IDE enhet PATA och inte en SATA).

 

Det första att kontrolera är byglingen av din CD/DVD, om du har den som ensam enhet eller som Master måste den vara byglad som Master och monterad på den yttre kontakten på IDE kabeln, om det sitter fler enheter på samma kabel och det är det en slav måste den vara byglad som Slave och sitta på den mittersta kontakten.

 

IDE kabelns kontakter sitter på lite olika avstånd ifrån varandra, den kontakten som sitter längst ifrån mittenkontakten skall sitta i moderbordets kontakt dom med kortare avstånd är till för enheterna.

 

Randen mot siffran 1 på moderbordet och IDE enheterna, på enheterna är det samma håll som mot strömmatningen.

 

Om allt är rätt kopplat så kan det ha med antalet SATA enheter installerade i datorn, vissa bios kopplar bort PATA kanalen då en eller flera SATA enheter monteras, kolla manualen och ställ om så att IDE kanalen är aktiv och om du har SATA som system disk, se till att det är konfigurerat under BOOT att ha startordningen SATA, CD/DVD, andran enhetet t.ex. diskett eller USB.

 

Dessa inställningar brukar finnas under Main och advanced IDE kontroller eller liknande.

 

Om allt verkar just annars kontrollera att inga stift gått av eller tryckts ihop på CD/DVD enheten då du montrade IDE kabeln, vände du den fel eller inte hade rätt inpassning så kan något stift böjts ur sitt läge.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min BIOS Hittar Enheten.

Det Är Ett Nytt Moderkort, det har dock två IDE kanaler och två SATA kanaler.

På Första SATA har jag en nyköpt 500gb hårddisk inkopplad,

På första IDE har jag en 120gb hårddisk inkopplad som master och inget på slaven.

På andra IDE Har Jag den krånglande DVD/CD brännaren som master och en DVD/CD-Läsare inkopplad som slave.

DVD/CD läsaren fungerar utan problem.

Jag Har ordnat så att den som är byglad som master sitter på master kontakten och slave som slave.

Jag har provat att ställa om prioriteringen i booten också det verkar inte hjälpa.

Moderkortet Hittar Båda Enheterna Och DVD/CD läsaren funkar så det borde vara tillräckligt nya kablar eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...