Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är "Master, Slave eller Cable Select"


jackeboy

Rekommendera Poster

Håller på och bygger en dator nu och förljer datorbyggarskolan.se guide. Jag har kommit fram till den optiska enheten dvd-spelaren/brännaren. Det står såhär i guiden.

"Precis som på en IDE-hårddisk ska man tänka på att ställa in kabel-jumpern på rätt inställning, Master, Slave eller Cable Select."

 

Vad betyder det? Vad ska jag göra?

 

Guiden hittar du här:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=28&skrivelse=220

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Master = CD/DVD eller hårddisken sitter ensam på en IDE-kabel

Slave = CD/DVD eller hårddisken delar IDE-kabel med en annan enhet, som är master.

 

CS Cable Select = enheterna rättar sig efter hur dom är placerade/inkopplade på IDE-kabeln. Sitter en enhet på kabelns mitt är den slave och sitter den längst ut är den master.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Men vad ska jag göra nu? Kopplar man dom olika på moderkortet om det är en Slave respektive Master? Och det där med en enhet på kabelns mitt. Vilken kabel snackar du om? Jag fick inga från dvd-enheten.

Ledsen jag är så noob. Detta är mitt första bygge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men vad ska jag göra nu? Kopplar man dom olika på moderkortet om det är en Slave respektive Master?

 

Du kan bygla enheterna master respektive slave nu.

Nä, du kopplar inte in dom olika för respektive bygling. Är det IDE-enheter kan du koppla in två enheter på en kabel. Koppla in IDE-kabeln på IDE 1 uttaget på moderkortet och där på kabeln kan du sedan koppla in två enheter.

 

Bak på CD/DVD eller hårddiskenheterna hittar du bygeln (Se bif. bild). Den plockar du bort och flyttar för master/slave.

 

Vilken kabel snackar du om?

 

Jag snackar om IDE-kabeln. Den platta grå kabeln. Några centimeter bred.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[bild bifogad 2008-02-16 16:59:25 av Stefan Eklinder]

1030926_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag tror jag fattar. Men ska inte forstätta fören imorgon. Men jag har en blå tunn, bred kabel. Bodre vara den. För den passar in i cd/dvd enheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har en blå tunn, bred kabel.

Låter som det är en IDE-kabel.

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu ska jag forsätta. Jag måste få detta helt klart så jag inte gör fel. Jag har en dvd/cd läsare. Kollar jag på den så det enda som verkar vara något liknande från den bilden du skicka är att det står.

 

CSM

SLA

 

Kan detta vara något?

 

Sedan har jag IDE1 kabeln. En av sidorna är grön på kabeln och det är även ett av intagen på moderkortet. Andra sidan av kabeln har två ingångar. En lite längre ner en den andra. Det är här jag inte fattar hur jag ska göra. Jag vet inte vilken jag ska använda. Och det finns bara ett intag på dvd läsaren som passar till IDE1 kabeln.

 

 

Edit: Sedan har jag även en till blå tunn kabel som är lite mindre och har inte lika många hål på kontakten. Den har inte som den förra 3 ingångar utan bara två.

[inlägget ändrat 2008-02-17 12:30:06 av Jackeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygla CSM, anslut den gröna kontakten till moderkortet och den yttersta kontaken till spelaren.

 

Du behöver inte vara rädd för att göra fel för det är inget som kan gå sönder det värsta som kan hända är att det inte fungerar.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Det enda jag inte fattar är det där med bygla CSM. vad gör man då?

 

Det var ju bra att höra, då ska jag testa. Vill bara veta det med bygla CSM

[inlägget ändrat 2008-02-17 13:38:34 av Jackeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Det enda jag inte fattar är det där med bygla CSM. vad gör man då?

 

 

Titta på Stefans bild //eforum.idg.se/popup/showPicture.asp?entriesid=1030926 och sätt din bygel över de stiften som motsvarar CSM.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag använder inte det uttaget alls. Jag använder det stora till höger. Man ser det står interface över uttaget. Och sedan en annan grej. Jag har satt ihop allt nu och datorn startar. Fast min viewsonic 19" passar inte. Och det är en ganska ny skärm. Är det så att dom börjar ersättas mot nyare? Jag har ett geforce 8800 gts kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CSM

SLA

 

Kan detta vara något?

 

Bokstäverna är skrivna över varandra, CS Cable Select, SL Slave MA Master.

 

Bygeln är den där lilla plast"pluppen" som får plats mellan två pinnar i den lilla kontakten bredvid IDE anslutningen, du skall sätta bygeln vertikalt som bokstäverna representerar över stiften så det blir en Master eller Slave.

 

Sedan har jag IDE1 kabeln. En av sidorna är grön på kabeln och det är även ett av intagen på moderkortet. Andra sidan av kabeln har två ingångar. En lite längre ner en den andra. Det är här jag inte fattar hur jag ska göra. Jag vet inte vilken jag ska använda. Och det finns bara ett intag på dvd läsaren som passar till IDE1 kabeln.

 

Har du bara din DVD som du vill ha på kabeln eller skall du ha fler enheter så som en hårddisk?

 

Sitter den ensam byglar du DVD enheten som Master, och kopplar med den yttersta kontakten på kabeln den i mitten blir då oansluten.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då fattar jag:) Men jag har även en hårddisk men den har jag kopplat med några andra kontakter till moderkortet. IDE1 kabeln passar inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...