Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur? Jag är nybörjare...


Carolajnen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är nybörjare gällande DVD-bränning. Hur får man filmerna att fungera på DVD-spelare? Om filerna är .avi fungerar de ju inte. De fungerar bara på datorn, men jag vill ju ha dem på skivor. Vad fungerar på DVD-spelare och hur gör man?

Och kan man bränna flera filmer på samma skiva som är 4,7 GB. Det står på förpackningen att man kan välja recording time. Det finns då 1, 2, 4 eller sex timmar. Kan någon förklara för mig? :)

 

Tacksam för svar!

 

/Caroline

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Det finns DVD-spelare som även klarar DivX och XviD, som är en variant av .avi (om man ska uttrycka sig enkelt). Men om man inte har en sådan så finns det program som kan göra om filerna till det "riktiga" DVD-formatet. I nyare versioner av Nero går det att göra väldigt enkelt, t.ex.

 

Ett annat program som jag gillar är VSO DivXtoDVD (tror det heter ConvertXtoDVD nu). Lite äldre versioner av det programmet är gratis (jag tror upp till version 5.2.99, eller nåt sånt.) Bara att välja vilka filer man vill ha, och sen står datorn och tuggar tills det är klart, utan att man behöver göra någonting. Hur lång tid det tar beror såklart på hur lång filmen är, och hur bra din dator är. Men en 90-minutersfilm tar väl 80 minuter på min 2.4 GHz:are.

 

I såna program brukar det även gå att välja från början om man vill bränna ned filmen efter konverteringen. Mycket trevligt.

 

Tyvärr är det inte alltid som man kan få in .srt/.sub-undertexter i filmen, vilket är rätt synd eftersom inte alla är lika fantastiska på utländska.

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...