Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brännaren bränner bara ibland...


kirpen

Rekommendera Poster

Jag en TEAC dv-w24ew - cd/dvd-brännar combi som inte fungerar som den ska, 9/10 skivor misslyckas!

 

Det går oftast 20 sekunder sedan "hoppar" cd/dvd-skivan ut och jag får ett felmeddelande.

 

(DMA om tillgängligt) är påslaget, jag har letat efter ny firmware i flera timmar men det verkar inte finnas några.

 

Jag använder Philips DVD-R och Philips cd-r skivor, vilka jag antar är relativt bra kvalité på + att de skivorna har fungerat tidigare med samma brännare.

 

Jag har letat i olika forum över nätet men inte lyckats att finna en lösning, så...

 

Vad kan det vara för fel ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skivor, ja det är ett begrepp som inte direkt lämpar sig i brännarsammanhang, visst finns det bättre och sämre skivor men det som är viktigt är att hitta en skiva som är vän med den individuella brännaren.

 

Det bästa är att prova olika skivmärken tills du hittar en som går bra i din brännare, sen är det viktigt att kontrollera "Media coden" som är inbränd i dessa skivor och sedan använda skivor med den Media coden.

 

Det är många skivmärken som köper in legotillverkade skivor och enda sättet att se detta är att kontrollera Media coden, kontrollera dina skivor så kan du kanske se om dom är äkta Philips eller om dom är lego.

 

Media coden kan du kontrollera i "Nero / Verktyg / Nero CD-DVD Speed / Skivinfo", den benämns MID i Nero.

 

Det här gäller vanliga datorbrännare, om din brännare är fristående då kanske inte det här fungerar.

[inlägget ändrat 2008-02-15 14:48:05 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha då förstår jag att även "bra" skivor även kan vara dåliga skivor.

Jag tänkte gå ut idag köpa massa skivor av olika fabrikat och se vilken som är vän med min brännare.

 

Jag skriver ett litet inlägg efter mina test med de olika skivorna om nån annan är intresserad och har samma sorts brännare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag skriver ett litet inlägg efter mina test med de olika skivorna om nån annan är intresserad och har samma sorts brännare.

 

Ja gör det, det är många som söker svar på olika problem i det här forumet och trådarna registreras snabbt av Google så det kan hjälpa många fler under lång tid framöver, dessutom är det intressant att få veta hur det går för dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag gjort ett test med 3 olika märken på cd-r skivor, och tyvärr fungerade ingen av dem. Slutsatsen jag drar är att det inte är skivorna det är fel på utan själva brännar-enheten.

Jag har sett att det finns dessa cd-skivor som kan rengöra linsen, är det något som jag bör testa eller kan felet vara någon annan stans ?

 

//patrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte det hjälper att rengöra men om du vill kan du ju prova.

 

Det kan vara brännaren och mycket tyder väl på det men det kan också vara nåt fel i ditt datorsystem, har du provat att bränna andra filtyper ??

 

Har du Nero, i så fall kan du titta på brännaren i "Start Smart / Verktyg / Nero Info Tool / Fliken Enhet", där har du brännaren, kolla ifall du ser något konstigt där och vilka funktioner som är ibockade.

 

Har jag uppfattat rätt när du har problem att bränna både CD och DVD ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte kommit på en lösning på problemet med brännaren, chatade med hp-supporten, varifrån min dator är ifrån och de kunde inte hjälpa mig heller. Så jag tog en enkel utväg och har köpt en ny extern hårddisk.

 

Åke.L tack för all hjälp du har gett mig!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...