Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV:n slår på sig själv


dudute

Rekommendera Poster

Sedan jag flyttade till en ny lägenhet har min TV börjat slå på sig själv då och då. Det har hittills bara hänt när jag har varit i TV-rummet och den har bytt kanal för min sambo en gång.

 

1. Utstrålar vi infraröda signaler?

2. Kan infraröda signaler gå igenom väggarna från grannarna?

3. Finns det någon annan vetenskaplig förklaring?

4. Spökar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Signalerna från fjärrkontrollen består av en kod, olika koder olika funktioner.

 

Även om det finns andra infraröda signaler i närheten så om inte den innehåller rätt information så händer det inget med TV'n.

 

Finns det någon annan vetenskaplig förklaring?

 

Så vetenskaplig vet jag inte men, avkodaren som sitter i TV'n kan vara defekt eller störd av annan utrustning i eller kring TV'n så att signalen ut ifrån avkodaren ger felaktiga signaler.

 

Det kan också bero på felaktigt Eprom för minnesinställning, det hela beror på hur TV'n är konstruerad.

 

Ofta kan sådana fel härledas till dåliga lödningar eller sprickor i kretskorten eller dålig avskärmning av övriga komponenter, det är mer sällan komponentfel.

 

Det är ett mycket svårt fel att hitta för en vanlig TV-tekniker då felet bara uppträder ibland men det går att mäta fram om man har rätt utrustning.

 

Du bör nog fundera över om du skall slå av TV'n med huvudströmbrytaren (om det finns någon) när du inte är hemma och eller om du skall försöka prata med tillverkarens aktoriserade service, ofta är sådana fel märkesrelaterade och märkes reparatörerna känner till orsaken till felet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorse hände det igen när jag vattnade blommorna i TV-rummet. Det som gör det hela spöklikt är att det bara händer när jag är i närheten. Det känns som om jag vore med i dolda kameran eller något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Det spökar. Flytta omedelbart

 

Köp den gamla klassikern "Exorsisten" och kör i en oändlig loop på DVD'n så den är beredd nästa gång TV'n startar av sig själv.:)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat ut genom fönstret när det händer? ;)

 

Grannen upptäckte en gång att han hade samma fjärrkontroll som en bekant, så han ställde sig utanför hans fönster under fotbolls-VM och stängde av TV:n hela tiden, bara för att jäklas. ^^

 

Kan infraröda signaler gå igenom väggarna från grannarna?

Att IR-signaler kan gå igenom vissa material har man ju märkt, tyger och dylikt... Men att det skulle ta sig igenom väggar har jag nog aldrig hört talas om. För det får man nog använda radiovågor, som man ju kan använda till trådlösa hörlurar om man vill kunna röra sig som man vill i huset.

 

Även om det finns andra infraröda signaler i närheten så om inte den innehåller rätt information så händer det inget med TV'n.

Det är inte jätteovanligt att apparater reagerar på signalerna från fel fjärrkontroll. T.ex. så har många, däribland jag själv, haft problem med sina Tvix mediaspelare när de använt sin Panasonic-fjärr till diverse sorters utrustningar; TV, förstärkare, m.m. Jag har också haft problem med en annan TV och en video.

 

Men så länge din vattenkanna inte är tillverkad av Q, så beror det nog inte på det. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör som Tunna skriver fast dra det ett par steg längre, titta 6 ggr på filmen på en natt, smeta sedan in dig i ketchup & senap å häll sedan bensin och/eller andra brännbara vätskor över TV:n sen utför du ett rituellt bål samtidigt som du talar i tungor ;)

 

 

 

ifall du har garanti kvar på TV:n så skulle jag nog lämna in den för felsökning, kan oxå vara fjärrkontrollen som börjar ge upp ifall ni har tappat den någon gång för mycket...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu stänger vi av TV:n på riktigt och spöket har inte lyckats få på den sedan dess. Miljövänligt och fint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...