Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använder Vista växlingsfilen för mycket?


Spomf

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 2 GB minne i min dator. När jag har loggat in och låtit den ladda klart allt används 800-900 MB av RAM-minnet och växlingsfilen är över 1000 MB. Är det normalt? Om inte, kan det vara förklaringen på varför hårddisken används så mycket ibland och gör datorn så långsam?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det en ny installation, så körs indexeringen mycket i början, vilket innebär att hårddisken arbetar. På vilket sätt upplever du att datorn är långsam? Var ser du att växlingsfilen är över 1000 MB? Hur stor är din partition för Vista och är det ny eller gammal hårdvara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar! Det är ingen ny installation. Datorn är långsam när den ska ladda något nytt från hårddisken, t.ex. ett program. Jag har bara en partition och den är 300 GB. Hårdvaran är ny. Så här står det i aktivitetshanteraren under fliken Prestanda:

Växlingsfil 1105M / 4311M
Det tolkar jag som att växlingsfilen är fylld med 1105 MB data för tillfället och att dess maximala utrymme är 4311 MB. Jag tycker det är konstigt med tanke på att det är över 1 GB ledigt RAM-minne.

 

[inlägget ändrat 2008-02-13 20:30:28 av Spomf]

[inlägget ändrat 2008-02-13 20:32:00 av Spomf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger det förstås mycket på vad du gör, men själv har jag en Vista med 2GB som till 95+% används till surf som jag på ett tips här på Eforum för några månader sedan stängde av växlingsfilen på.

 

Det gick, och går, alldeles utmärkt kan jag berätta. Därmed inte sagt att Vistan med sin IE7 går på tomgång, precis. Jag är t.ex stammis på Fark.com och avnjuter varje lördag deras Caturday, http://forums.fark.com/cgi/fark/comments.pl?IDLink=3382946

 

En mycket grafikintensiv tråd inspirerad av LOLCats, ni vet det här med katter och I Can Haz Cheezburger, som har blivit ett stående lördagsinslag på Fark.com. I skrivande stund tar senaste Caturday-tråden mer än 482 MB utan att maskinen saggar. (Tidigare så storknade min IE6 på en P4/2.0/512 på uppgiften. Allt hängde sig allt som oftast)

 

Nog med självförhävdelse. Stäng av växlingsfilen och alla indexeringar och se vad som händer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både provat att ändra storleken på växlingsfilen och stängt av den helt. Att stänga av den var ingen bra idé. Jag använder ofta ganska grafiktunga program som spel, level design-program och CAD. Det dröjde inte länge innan Vista klagade och bad mig utöka det virtuella minnet.

 

Det är med högsta sannolikhet inget fel på hårddisken och den är defragmenterad. Och när den inte står och tuggar av någon outgrundlig anledning är den snabb. Har så få bakgrundsprogram och tjänster igång som möjligt. Så den enda slutsats jag kan dra är att växlingsfilen är boven med tanke på i vilken utsträckning den används. Förstår fortfarande inte syftet med att använda den så mycket när det är så mycket RAM-minne kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har 2 GB minne i min dator. När jag har loggat in och låtit den ladda klart allt används 800-900 MB av RAM-minnet och växlingsfilen är över 1000 MB

 

Att växlingsfilen är över 1000Mb stor innebär inte att den använder alla 1000Mb.. Windows har skapat en fil som är så stor, men använder endast så mycket som behövs!

 

För att kolla hur mycket av växlingsfilen som faktiskt används

så skriver du "systeminfo" i kommandotolken..

Där anges en hel massa info, men det du är intresserad av är raden:

"Virtuellt minne: används"

 

(Vet ej om Systeminfo finns i Vista, men prova!)

 

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som jag skrev i mitt andra inlägg så används över 1000 MB av växlingsfilen. Växlingsfilens storlek är dock 4311 MB. Förutom att skriva in systeminfo i kommandotolken (tack för tipset) går det att se i aktivitetshanteraren under fliken Prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

OK!

 

I aktivitetshanteraren så kan man välja menyn "Visa" och "Välj kolumner"

där man kan markera bl.a. "Storlek på virtuellt minne" (som då visar hur mycket varje process tar av virtuella minnet!)

 

Då kan man på så vis se vilka processer som tar mest minne, även växlingsfilsminne!

 

sedan får man börja kontrollera om det är fel på processen eller om processen är skadlig?!

 

Lycka till!

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...